Nem webfejlesztő kell neked

A webfejlesztő és ami mögötte van

Mivel egymás között vagyunk, így nem kerülgetem a forró kását. A weboldalad elkészítésénél vagy megújításánál a sanszos papírforma, hogy a webfejlesztő meg fogja keseríteni mindennapjaidat. Pont, nagy valószínűség szerint így lesz. Olyan kérdéseket tesz majd fel, amelyet nem fogsz tudni értelmezni, cserébe a te egyszerű kérdéseidre olyan 3 betűs rövidítésekkel fog válaszolni, amellyel aztán végképp kihoz a sodrodból és mire végre ráhangolódsz a weboldal témára, akkor az új kéréseidnél azt fogja szajkózni, hogy „erről nem volt szó”. Tudom, ez egy erős felütés, de attól még igaz.

Ez viszont nem a webprogramozó hibája, a webfejlesztőnek a HTML-t, CSS-t, PHP-t vagy JavaScriptet kell elsősorban profin kezelnie, nem az üzletet, a vállalkozót és annak igényeit. Kialakul egy szerepkör zavar, ahol a felek egymásra mutogatnak és mindkettejüknek általában valamennyire igaza lesz, de ez a vállalkozót a weboldal indulás csúszása és a raklapnyi pénz (felesleges) elégetése miatt már nem fogja érdekelni. A webfejlesztő szociális kötődési ambíciói pedig ismét egy fokkal lejjebb csúsznak.

Hogy csinálják ezt a nagyobb cégek?

Korábban több cégcsoport vállalatirányítási (ERP) projektjének bevezetésének projektvezetője, majd szponzora voltam ügyféloldalon. A szponzor az a szerepkör, aki az ügyféloldali projektvezető munkáját irányítja, menedzsment szinten felelősséggel tartozik a projekt leszállításáért és az ügyféloldalról a rendszert átveszi. Végül is az a szerepkör, aki a góré, de cserébe a nyakát a nyaktiló (ismertebb nevén guillotine) alá teszi. Egy nagyon profi, rugalmas és jó árú rendszert vezettünk be.

Az egyik megbeszélésen kíváncsian megkérdeztem a szoftvercég vezetőjét, hogy miért csak évente 15-20 rendszerbevezetést vállalnak, hiszen dobozos a termékük és sokkal nagyobb is lehetne a cégnek az árbevétele. A szoftveres cégvezető a kérdést biztos voltam benne, hogy nem először kapta meg, a tulajdonosok valószínűleg folyamatosan ezzel szekálják. A cégvezető rám nézett majd mély sóhaj után azt felelte, hogy nincs elég projektvezetőjük.

Egy vállalatirányítási rendszer képes kilőni és a földbe is döngölni egy céget (hasonló a weboldalhoz), így a sikeres bevezetésnek a a garanciája egy jó projektvezető.

Kell egy csapat

Ha már itt tartunk, akkor egy olyan szerteágazó informatikai projekthez, amelyet sikerre akarunk ítélni, abban 5 szerepkör kell:

  • Ügyféloldali kulcsfelhasználó, aki tudja, hogy mit akar az ügyfél. (ért a napi cég tevékenységéhez. Akinek patikamérlegen kicentizve adod ki a szabadságát, amik még a hasonlóan küzdelmes előző évekről maradtak meg)
  • Ügyféloldali projektvezető, aki tudja, hogy a bevezetést hogyan is akarja az ügyfél, mivel műszaki ember. (Igazi superman, a siker záloga. A napi tevékenységet lefordítja informatikus és projektnyelvre)
  • Ügyféloldali szponzor, nagyobb projekteknél van a projektvezető mellett, ahol 10-100 milliók a tét. Ő a felelős menedzsment szinten a célok teljesüléséért. (aki az öltönyét szépen összehajtogatja, leteszi a székre, majd az ingujját feltűri, odasétál a kemencéhez és a tűzbe teszi a kezét a projektért)
  • Szállítóoldali projektvezető, aki az ügyféloldali követelményeket és a szoftver szállító szoftverét összehangolja, beütemezi és biztosítja az elvégzését, hiszen végsősoron ő ismeri mindkét felet. (Superman 2, a szállítóoldali műszaki ember, tréner, rabszolgahajcsár, bullshit elhárító menedzser. Főként ügyfelet szelídít és fejlesztőkkel hadakozik).
  • Szállítóoldali fejlesztőcsapat, akik kódolnak. (akik általában egy ajtó és ablak nélküli szobában vannak legszívesebben, a szoftverszállító irodájában élnek, munka után még maradnak, mert lövöldözős bajnokságokat rendeznek és az Index.hu-t HTML kódból olvassák)

ERP vs Weboldal

A vállalatirányítási projektekhez a cégek nagyrészt be is tartják ezt a fenti „szupercsapat” receptet. Egy weboldal készítési projekt is lehet hasonló bonyolultságú (és árú is, ha nem vagy elég határozott, esetleg átcsesznek), mint egy vállalatirányítási projekt bevezetés. Valamint bizonyos esetekben még nagyobb megtérülést is produkálhat, hiszen ez a bevételnövelést célozza, a másik az áramvonalasítást, a hatékonyságot. Kinek, mire van éppen nagyobb szüksége.

Ezért a weboldal készítésnél is hasonlóan izmos csapat kellene a sikerhez, ugyanakkor a valóságban az van, hogy a szegény cégvezető (aki maximum ügyféloldali szponzor lehetne ideális esetben) próbál meg a a webfejlesztő partnerével közös hangot találni. Ez legtöbbször az apokalipszis előszele, hiszen többek között nem egyforma a motivációjuk, nincs tapasztalatuk a másik munkájában és még csak egy nyelvet sem beszélnek. (a fejlesztők „különböző szakmai terminológiás szakszótárat használunk”-at írnának ide)

A motiváció különbözőségnél pedig azt érdemes figyelembe venni, hogy a vállalkozó abban motivált, hogy a weboldal sikeres legyen, villámgyorsan elkészüljön, a felhasznált büdzsénél pedig még egy skót “NAV közalkalmazott” elismerően csettintsen hóvégén is.

A fejlesztő ezzel szemben abban motivált, hogy minél kevesebbet kelljen kommunikálni a vállalkozóval, felváltva zárt szuterénban és olcsó kávézókban, lehetetlen órákban tudjon vele dolgozni. Továbbá ne legyen számonkérve, kézfogás után zéró változtatás érkezzen be és szakmai kíváncsiságból dögös új technológiákat (bleeding edge-nek, avagy vérző élnek hívják sokatmondóan) tudjon kipróbálni, mindezt a vállalkozó büdzséjéból.

Mi a megoldás?

A megoldás, ha a weboldal készítés projektnél (ideális esetben már a kézfogás előtt) van egy olyan tapasztalt műszaki projektvezető, aki fejlesztők és a vállalkozás között fordít és garantálja a sikert mindkét részre. Vállalkozóként, ha nincs ilyen embered szabad kapacitással (ez esélyes, mert óriási hiányszakma), akkor olyan webfejlesztőt kell megbíznod, aki vagy 2in1 projektvezetői képességekkel is rendelkezik (ritka, mint a fehér hó augusztusban), vagy pedig egy olyan csapatot, ahol a fejlesztőket egy projektvezető fogja össze.

7 pontos checklista a jó webfejlesztő kiválasztásához

  1. Már tudod az árat mielőtt a jövendőbeli webfejlesztő jelölted a tervedről, céljaidról, ideális ügyfeleidről érdeklődött volna. Ez olyan, mintha azt mondanám, hogy kétemeletes, három hálószobás házat szeretnék. Az építész, aki szemrebbenés nélkül rávágva megtudja mondani, hogy mennyi az ára ennek, ott valami nincs rendben. Vagy a minőségben, vagy az elkészülés idejében vagy a költségben lesz komoly meglepetés. Leginkább viszont mindegyikben.  
  2. Van-e tapasztalt projektvezető a weboldal készítéshez? Ha nincs, akkor csináld azt, mint Tom Hanks a második Oscar díjas filmje második felében és meg se állj.
  3. Van-e olyan projektmenedzsment rendszer, ahol a haladást látod, az igényeid mindig láthatóan kezelve lesznek? Ha nincs, akkor egy olyan informatikai céggel van dolgod, aki maga sem használ informatikát. Ez olyan, mint time menedzsment tréner, aki elkésik a képzésről.
  4. A projektvezető ajánl-e úgynevezett drótváz (wireframe) rendszeres weboldal megtekintést, amivel gyorsan megnézheted a tervezett végeredményt? Egy ilyen rendszerrel rövid idő alatt azonnal kézzelfogható lesz, hogy milyen irányba megy majd a fejlesztés. Olyan ez, mint az alaprajz az építészeknél.
  5. Kapsz-e tartalom feltöltésére tartalomkezelő rendszert, amivel magad változtathatod meg a weboldalon levő képeket és szövegeket? Ha nem, akkor teljesen a fejlesztőhöz leszel kötve és mindenért őt kell majd nyaggatnod. Két lehetőség van: a.) a fejlesztő, aki meg ilyenekkel tölti az idejét a mai munkaerőpiaci helyzet mellett, az még nem egy befutott fejlesztő vagy a kontrolling nem az erőssége. b.) a fejlesztő megunja és nem fogod elérni. Neked egyik sem jó.
  6. Kapsz-e előzetesen profi szerződést véleményezésre, amelyben benne vannak a költségek, azok jellege és az elszámolás pontos menete? (fix ár +- 20% és a folyamatos éves költségek, mint a domain, hosting, egyéb eszközök, rendelkezésre állás). Ha nem, akkor valaki valószínűleg szabadidejében bütykölget és semmi sem véd attól, hogyha szorul a hurok, akkor eltűnjön.
  7. Ha a fejlesztő anélkül, hogy tökéletesen meghallgatta volna az igényeidet és egy teljesen egyedi megoldást ajánl, akkor már nem elég futni, hanem már mászni, ereszkedni vagy repülni kell, hogyha a távolság nem is, de legalább a szintkülönbség megvédjen a lehúzástól.

Epilógus, a webfejlesztő témakör saját tapasztalásairól

Jómagam is megjártam régebben, amikor az egyik korábbi induló vállalkozásunk webalakalmazásához egy szimpatikusnak tűnő fejlesztő ügynökséggel szerződtem le. A fejlesztők jók voltak, a projektvezető viszont szintén fejlesztő volt, aki éppen ebben a projektben igyekezett volna megtanulni a projektvezetést. A fenti checklista kevés eleme teljesült volna így visszagondolva. A vége az lett, hogy ugyan dolgozgatott a csapat, de a nagy célokat elbliccelték és ugyan tonnányi tapasztalattal, de 5-6 millió forinttal karcsúbban szálltunk ki a történetből.

A tanulság, hogy egy jó projektvezető lesz annak a záloga, hogy a weboldalad sikeres legyen. A weboldal készítés elsősorban nem egy hardcore fejlesztési projekt, hanem következetes, fegyelmezett és vasmarokban tartott projektmenedzsment. A fenti kérdéseket megválaszolásával elkerülhetsz egy csomó csapdát, amelyek a sikeres online jelenlétedet veszélyeztetik. Hozz megfontolt döntést és előre az online világuralomig.

Ha tetszett a cikk, akkor még javaslom, hogy merülj el mégjobban a témában és nézd meg az üzleti weboldalak útmutató írásomat: https://www.moonshot.hu/alapok/weboldal-keszites-utmutato/

Ha a weboldal tartalom vizei felé vennéd az irányt, akkor ezt a cikket javaslom: https://www.moonshot.hu/trukkok/weboldal-tartalom-es-a-barbar-teszt/