weboldal szöveg írása

Weboldal szöveg írása: hogyan írjunk, hogy végigpásztázzák?

A weboldal szöveg írása témát kezdjük két egymásnak első pillantásra ellentmondó állítással, amelyeket szembeállítok egymással. A piros sarokban Donald Miller a Storybrand üzleti és online történetmesélő ügynökségének tulajdonosa. A kék sarokban Jacob Nielsen a felhasználói élmény kutatóintézet Nielsen Norman csoport vezetője.

Donald szerint:

“A termékeket nem a szép weboldalak adják el, hanem a weboldalon levő szöveg.”

Erős mondás, de egyetértek vele. Már weboldalra való odataláláshoz (akár a keresőkből, akár közösségi médiából) is minőségi szöveg alapú tartalomra van szükségünk. A weboldalon pedig méginkább.

Jacob Nielsen szerint pedig:

“A kutatásban, amely az emberek weboldal olvasási szokásairól szólt azt tapasztaltuk, hogy az emberek mindössze 16%-a olvassa el szóról szóra a weboldal tartalmát, a többiek csak végigpásztázzák.”

Vele is egyetértek, hiszen a mai rohanó világban nincs idő átrágni magunkat a weboldalak teljes tartalmi világán, hanem a lényeget szeretnénk kihámozni.

És a győztes pedig …

Tehát a küzdősportokban ritka, de a véleményütköztetésben gyakori döntetlen eredményt hirdetek, hiszen mindkettejüknek igaza van, mégha első pillantásra olybá tűnik is, hogy cáfolják egymás állításait. A weboldalra nagyon fontos a szöveg, de kiemelten fontos a könnyű olvashatóság és a címek, idézetek, kiemelések, színek, képek és persze a szöveg megfelelő elegyének kikeverése. A szöveg ad el, de a helikopternézetből könnyen átpásztázható (és a megfelelő helyeken a részleteket megfelelően bemutató) szöveg a nyerő. Ennek megfelelően nagy hangsúlyt kell fektetnünk a részletekre a weboldal szöveg írása témában.

Az internet eredendően szöveg alapú

Az internet tartalma eredendően szöveg alapú, akármerre is járunk mindenhol hosszabb, rövidebb szövegekre bukkanunk. Sokszor a szöveg az, ami miatt a látogató benéz a weboldalra. A szöveg egy üzleti weboldal esetén információkat közöl a cégről, a termékekről, szolgáltatásokról, és tulajdonképpen a vevő ennek köszönhetően fogja a kosarába is tenni azokat. A jó szöveg titka, hogy a látogatót, miután meggyőzte tettekre sarkallja, vagyis elér egy hatást náluk. A hatás eredményeként pedig növekszik az oldalon töltött idő hossza, javul a visszafordulási arány és bekövetkezhet az a mágikus pillanat, amit eladásnak hívunk.

Weboldal szöveg nélkül

Akármilyen furcsán is hangzik létezhet egy weboldal szöveg nélkül is, ahol csak képek, videók és más vizuális elemek adják át az információkat. Ezekre az oldalakra viszont azok az emberek tévednek el, akik egy téma iránt célzottan érdeklődnek, vagy kattintásaik véletlenül vezették őket. A szöveg lesz az, ami által még többen ellátogatnak az oldalra, ez az ami vonza őket és a Google pókjait is. A weboldal üzenetet postáz a szöveggel. Méghozzá azt, hogy létezik, érdemes rákeresni és megnézni a tartalmát.

Hogyan olvasunk a neten?

Röviden válaszolva felületesen és gyorsan. Szeretjük a rövid szövegeket és csak akkor kapunk ihletet hosszabb írások elolvasására, ha a téma nekünk való és ezt be is bizonyítja. Igényeljük a tagolást, mert az összefüggő szövegben hamarabb elveszítjük a fonalat. Címek, alcímek, képek, idézetek és változatos elemek tartják fenn kíváncsiságunkat és tudásvágyunkat. Nem csak az a kérdés, hogy akarsz-e olvasni, hanem, hogy a szemednek kényelmes-e olvasni.

A weboldal szerkesztőinek ezeket a szempontokat kell figyelembe venniük a tervezésnél, szövegek elhelyezésénél. Tévedés azt hinni, hogy kevés időráforítással is megalkotható az oldalunk szövege, vagy hogy bárki képes elsőre is jó szöveggel előállni. Igenis számít a szövegírásra fordított kellő mennyiségű idő. A számítógép előtt eltöttött percek, órák megfogják köszönni a beléjük fektetett energiát, munkát, amikor az elkészült műalkotásnak köszönhetően olvasók százai tódulnak majd az oldalra.

Ki a jó szövegíró?

Kis túlzással bárkiből lehet szövegíró, nem kell hozzá Pulizer-díjjal rendelkező újságírónak lenni. Viszont tapasztalatok azt mutatják, hogy azok használják sikeresen a billentyűzet gombjait szövegalkotásra, akik rendelkeznek gazdag szókinccsel, olvasottak, ismerik a nyelvtani és helyesírási szabályokat (persze a humor, a formabontás és az egyedi stílus sem árt). A jó szövegírók az üzleti érdekek szempontjából meggyőzően tudnak bánni a szavakkal, a mondanivalót lényegretörően is képesek megragadni és szem előtt tartják, hogy a weboldal elsősorban a látogatónak készül, másodsorban a megrendelőnek. Játszanak a szavakkal, ügyelnek a szóhasználataikra, és kulcsszó kutatást végeznek a keresőoptimalizálás miatt.

Apropó kulcsszavak. Ezek úgy működnek, mint kutyaiskolában a vezényszavak a gazdák szájából, amelyek képesek megszólítani és odahívni a kedvencünket. A kulcsszavak célja, hogy megtaláljuk a megfelelő honlapot az interneten. Chris Guillebeau tanácsa is időt álló tud lenni a témában: Az írás és a szerkesztés klasszikus szabálya – amikor írsz, ne habozz belefoglalni valamit; amikor szerkesztesz, ne habozz kidobni. 

Szövegírás SEO szempontból: Kedves Google, tessék majd ezt rangsorolni

Akik profi webszövegírók akarnak lenni, azoknak meg kell ismerniük a keresők működésének hátterét. Hogyan és mit vizsgál a Google, amikor rangsorol? Milyen eszközök alkalmazásával érhetünk el jobb eredményt a konkurenciánál?

A Google rendszerek szempontok tucatjaival elemzik a weboldalon helyet kapó szövegeket és elbírálják azokat. Ma már nem azok a tartalmak kapnak jó minősítést, melyek kicsordulásig tele vannak az adott témához tartozó kulcsszavakkal.  Az írás alapja viszont továbbra is azoknak a bizonyos kulcsszavaknak megkeresése, melyekre építkezhetünk. Célszerű ezeket a címbe is belefoglalni, mert a kattintások ezek alapján dőlnek el.

Szövegírás SEO-val

A szöveget az alábbi szempontok figyelembe vételével érdemes megírni:

  1. Legyen értékes és érdekes útmutató a témához, mondjon újat, tartalmazzon gyakorlati lépéseket.
  2. Keretbe kell foglalni, legyen eleje és vége.
  3. Legyen könnyen érthető. A Flesch-Kincaid olvashatósági tesztet szokás használni ennek megállapítására. Ez azt méri, hogy angol nyelven milyen iskola hányadik osztályában levő gyerekek képesek megérteni a szöveg alapján a mondandót. (11 éves általános iskolás van a skála egyik szélén, az egyetemi diplomás a másikon)
  4. Az egyszerűség, könnyű befogadhatóság miatt használjunk kulcsszó szinonímákat.
  5. Tagolni kell, legyen kényelmes a szemnek átpásztázni azt.
  6. A könnyebb olvashatóság miatt, és az első bekezdésnek kell lennie a legfigyelemfelkeltőbbnek, hajítsuk be az üdvözlőbombát mindjárt az elején.
  7. Az alcímek és bekezdések váltogassák egymást.
  8. Belső linkekkel segítsünk az olvasónak további érdekes tartalmakat találni az oldalon és a Google-nek abban, hogy melyek a legfontosabb cikkeink.
  9. Külső linkek beillesztése is ajánlott, ezek segítenek abban, hogy a Google szemében még hitelesebb legyen a tartalom.
  10. Témához kapcsolódó képekkel nemcsak színesíteni lehet a szöveget és az olvasók is értékelni fogják a meglétüket.

Az internet sajnos tele van semmitmondó írásokkal, melyek csak azért születtek meg, hogy a kereső algoritmusoknak kedvezzenek, de nem veszik figyelembe a SEO szövegírás legjobb gyakorlatait. Pontosan az ilyen szövegek lesznek azok, amelyek nem adják meg a felhasználóknak a kérdéseikre a választ, és nem alkalmazhatóak információforrásként sem. A SEO szövegírás eszköztárának elemeit a rendszeres gyakorlással sajátíthatjuk el, egy idő múlva már természetessé is válnak a kezünkben. Csak írni és írni kell.   

Long tail technika

Nem lehet elégszer megismételni, hogy a weboldal szöveg írása mindig a kulcsszavakból indul ki. Kulcsszó kutatás egyik ismert elmélete a long tail technika, melyre magyarul (a nem a legszerencsésebben fordított) “hosszú farok” módszerként lehet rákeresni.

Hogyan működik? Adott egy téma fő kulcsszava. Képzeljük el, hogy retorika trénerek vagyunk és a google-ből szeretnénk feltölteni a tréningek létszámát. Pl. a retorika kulcsszóra a magyar googleben havi 1500 keresés van, de a verseny is nagy, hiszen a wikipedia mellett például az erettségi.com-al is versenybe kell szállnunk, akik a Top10-ben tanyáznak. Ezeknek magas az internetcímének és oldalának az erőssége (DR és UR mutatók, 0-100-as a skála), valamint pl. az első helyért a Wikipedia-val kell harcolni, akire sokan mások hivatkoznak is, ami fontos rangsorolási szempont.

Példa kulcsszókutatás

 

A long tail viszont hosszabb és kisebb forgalmú kulcsszavakkal operál. A retorikai tréner példánál a “retorika tanfolyam” egy ilyen. Erre mindössze havi 50-100 keresés van havonta, de egyrészt nagyobb a valószínűsége, hogy aki ilyenre keres, az jelentkezik a tréningre, másrészről pedig messze nincs akkora verseny.

A long tail technika tulajdonképpen a “sok kicsi sokra megy” elv internetes változata, amit több területen is jól kilehet használni. Például webshopoknál, de a blogok esetében is hasznos eszköz tud lenni. Ugyanis az egyre bővülő bejegyzéseknek köszönhetően folyamatosan gyűlnek a kulcsszavak, amik a keresőkből új látogatókat hoznak az oldalra. Összegezve pedig már kellően szép látogatottságot eredményeznek. A kulcsszavak megtalálásához remek eszköz tud lenni a Google Keyword planner vagy az Ubersuggest.

Skyscraper technika

Mindennapjainkra az a jellemző, hogy hatalmas mennyiségű információáramlásban van részünk. A skyscraper, vagy ahogyan a magyar szóhasználatban találkozhatunk vele felhőkarcoló technika egy nagyon hatásos módszer, amivel ki lehet tűnni. Itt a recept:

  1. Találj egy a cégedhez kapcsolódó témában egy olyan tartalmat, amelyre sok más oldal hivatkozik linkekkel.
  2. Írj egy sokkal jobbat (részletesebbet, újszerűbbet, menőbbet stb.)
  3. Kérd meg az eredeti tartalomra hivatkozókat arra, hogy innentől a te tartalmadra (is=ez csak akkor, ha nem vagy annyira rámenős vénával megáldva) hivatkozzanak.

Az emberi természet sajátossága, hogy ha felhőkarcoló, akkor a legmagasabb, ha steak, akkor a legomlósabb és ha tartalom, akkor pedig a legjobb kell.

Mennyi az annyi, avagy sok szöveg kell egy oldalra?

Komoly dilemmát ne okozzon senkinek se a kérdés megválaszolása, mert a válasz igen is, és nem is. Az arany középutat tartva sokkal inkább megfelelő mennyiségű szöveg kell egy internetes portálra. Mennyi a megfelelő mennyiség? Pontosan annyi, amennyit a mondanivaló igényel. Nem kell túlragozni és feleslegesen szóismétléssel teletűzdelni.  Ray Bradbury szerint: A mennyiség szüli a minőséget. Ha csak pár dolgot írsz, kudarcra vagy ítélve. És bár Kolombusz Kristófot utánozva, Amerikát nem lehet már újra felfedezni, de a plagizálást itt is kerülni kell.

A weboldal szöveg írása lassan, szépen, ahogy a csillag megy az égen

Sokan esnek abba a hibába, hogy olyan mondatokat írnak, amelyeknek se füle, se farka nyelvtani szempontból. Megalkotnak olyan szóképződményeket, amelyeknek nincs is értelme, mert  humorosnak gondolják a betűkkel való játszadozást. Túl azon, hogy szinte megerőszakolják az adott nyelvet, nem is érik el a kívánt hatást, így mindenképpen óvatosan kell velük bánni. Szépen, változatosan és helyesen írjunk.

Mi tartozik a weboldalon a szövegek közé?

Minden, ahol betűk vannak:

  • A menüsor. A menüsort kellően nagy betűkkel kell írni, hogy a látogatók szeme előtt legyen és az oldalon való  navigálásban segítse őket.
  • A címek, alcímek, melyek szerepe egyértelműen a figyelem megragadása, majd fenntartása. A cím ígéret az olvasónak, a szöveg a válasz.
  • Üdvözlő szöveg, ami a főoldalon lévő szöveg tulajdonképpen.
  • A rólam szöveg, melynek segítségével az oldaltulajdonos tud bemutatkozni a honlapon.
  • Blog, ami blogbejegyzésekre épül és a vélemény szabadabb kifejtésének eszköze. (ezért, ha Észak-Kóreából olvasol épp, akkor ezzel óvatosan)
  • Termékleírások, melyek pontos információkat adnak a cég által forgalmazott, eladásra kínált termékekről.
  • Szolgáltatásismertetés, ahova nem magát a szolgáltatást kell leírni, hanem annak várható hasznát, eredményét.
  • Kapcsolatba lépési lehetőség, amiből szinte soha nincsen elég egy weboldalon. (de ha igen, az mocskosul idegesítő, ugye kedves “jelentkezz” gombot túltoló landing page-ek?!)

Szavak ereje

Gyakran hallani filmekben motivációs célzattal készülő szövegeket, melyek akkor találják meg a főszereplőket, amikor azok maguk alatt vannak és kell valami, ami kimozdítja őket a holtpontról. A forgatókönyvírók jól ismerik és sikeresen használják a szavakban rejlő lehetőségeket, erőket és olyan szövegekkel ajándékozzák meg a nézőket, hogy szinte azok is feltöltődnek, akik csak látják az ilyen jeleneteket. Egészen egyszerűen hatást váltanak ki, és ez az, amit a profi weboldal szövegíróknak is el kell sajátítaniuk, hogy ütős, eladásra termett írásokat alkossanak. Nem könnyű a feladat, amikor mindenki ezzel próbálkozik, de ügyes fortélyokkal, folyamatos önfejlesztéssel, és sok-sok gyakorlással mindenki megszázszorozhatja írói vénájának sikereit. A storytelling megtanulása az egyik királyi eszköz ehhez.

Epilógus: még mindig a tartalom a király?

Időről időre megérnek az elméletek, állítások az újragondolásra. Le kell őket porolni és csak akkor kell visszahelyezni őket a polcokra, ha már semmi dolgunk nincsen velük. Megváltozott online környezetben új értelmet kell, hogy kapjanak az olyan, egykor örökérvényűnek gondolt állítások is, mint a tartalom a király! Hiszen a média örökérvényűnek hitt jelmondata felett is eljárt az idő és mára kibővítésre szorul. Sokkal inkább igaz a mai tartalmakkal kapcsolatban, ha úgy fogalmazunk, hogy a folyamatosan frissülő tartalom a király. Vagyis új és felhasználóbarát tartalom kell, ami ráadásul keresőoptimalizált.

A recept:

  • Határozzuk meg az üzleti célt pl. több retorika tanfolyam eladás. 
  • Vegyünk alapanyagként egy jó témát pl. írjunk például arról egy útmutatót, hogy mi történik egy ilyen tanfolyamon.
  • Mellékeljük a kulcsszavakat, mint hozzávalókat pl. retorika tanfolyam, önbizalom, storytelling, prezentáció.
  • Használjuk a kreativitásunkat, mint főzőkanalat és keverjük össze mindezeket. pl. írjunk Arisztotelész tanairól, majd Steve Jobs által használt eszközökről, vagy ellenpéldaként akár a főnök emlékezetes besüléséről az évértékelőn.
  • Díszítsük a saját stílusunkkal. pl. írjuk le a saját nagy élményeinket a retorika tanfolyamról.
  • Arassuk le a babérokat.

Tehát, weboldal szöveg írása témára az új tanácsom a régi örökzöldből kiindulva: A tartalom a király, extrákkal.

A komplett weboldal készítés témában nézd meg az útmutatót, hogy képben legyél.

A weboldal szöveg írása témához szorosan kapcsolódó bejegyzés a barbár teszt.