webshop

Webshop készítés futólépésben és kereszttűzben a koronavírus idején: checklista a sikerhez

Számos cégnek fejtörést okozott megbirkózni a koronavírus-járvány okozta gazdasági és műszaki kihívásokkal: a cégek elszigetelődtek az ügyfelektől, a luxus és szórakozás háttérbe szorult és a bizonytalanság miatt jöttek a költségcsökkentések is. Szinte minden iparág zuhant, néhányan pedig óriásit estek pl. a pezsgőipart a legnagyobb deficit érte a nagy gazdasági világválság óta. A külföldi és hazai felméréseket vizsgálva viszont azt látjuk, hogy van egy szektor, ami bonthatja a pezsgőt és jóval nagyobb növekedést regisztrált szinte bármelyiknél: az e-kereskedelem.

Míg a Piac és profit szerint a hazai online piac akár 25%-al növekedhet az elkövetkező évben, többek szerint ez még mérsékelt becslés csak. Még azok a cégtulajdonosok is, akik eddig vígan elvoltak a portékáik fizikai értékesítésével, elkezdtek gondolkodni, hogyan lehetne a cég vevőszerzését az online térbe evakuálni. Egy gyors megoldás lehet egy webshop készítés projekt életre hívása. A cikkben 7 lépés szerepel, amely a jó menete a webshop rajtvonalra állításának, majd gyors indításának.

 

2020 a webshopok éve

Sok, eddig webáruházzal nem rendelkező kiskereskedelmi cég kénytelen volt webshopot létrehozni, hogy az új időszakhoz alkalmazkodjanak, illetve többen most már kizárólag online folytatják tevékenységüket.  Webáruházat létrehozni nem könnyű vagy olcsó, viszont minden jel arra mutat, hogy érdemes belefektetni, tekintve az aktuális körülményeket. Van néhány eszköz és jól bevált formula, ami segíthet a céged online jelenlétének megerősítésében.

Egy gyakran ismételt kérdés visszhangzott a piacon az elmúlt 6 hónapban:

Vállalkozó vagyok és a boltomban csökkent a forgalom. Hogyan tudok az interneten eladni?

Ha már van egy vállalkozásod és tapasztalatod kereskedelemben, íme hét lépés tőlünk, amit, ha végig jársz, akkor radikálisan növekszik gyorsaságod és a sikered valószínűsége. Az értékesítés szerintem (és az adatok szerint is) nem más, mint valószínűségszámítás. Megfelelő számú érdeklődőnek megmutatni a terméked.

 

1. Az adatok adják az (internetes) stratégiát

Alapszabály, hogy a kereskedelem a termékeddel vagy szolgáltatásoddal már most is megvan. A kérdés, hogyan lehet ebből egy szeletet kihasítani. Találd meg a helyed az ökoszisztémában, és majd ennek az elemzésnek a végeredménye szerint lesznek hasznosak számodra a következő lépések. Érdemes megnézni, hogy mennyire sokan hirdetnek Google-ben az adott kulcsszóra. Pl. ha szendvics rendelések kiszolgálását tűzöd ki a zászlódra, akkor érdemes egy szimpla Google kereséssel feltérképezni az online hadszínteret:

google elemzés webshop

 

Látni is azonnal a konkurenciát. Egy jó keresőoptimalizálásos célszoftverrel azt is meg lehet nézni, hogy:

-mennyien keresnek a szendvics rendelésre havi szinten Magyarországon

-mennyibe kerül a konkurenciának egy hirdetésére a klikkelés (ez a saját marketing terved miatt fontos, nem azért, hogy elkezd megkopasztani őket)

-a látogatók 66%-a nem a hirdetésekre kattint, hanem a Google kereső által elöl rangsorolt oldalakra. Tehát megéri tartalomba fektetni és egy műszakilag és tartalmilag jó weboldalt létre hozni.

SEO elemzés webshop

Az is látszódik, hogy 1100 keresés van a szendvics rendelés kulcsszóra a Google.hu-n havonta és 0.4 dollár kb. 150 Ft-ba kerül egy klikk a Google hirdetésekkel.

Ezzel azonnal látjuk, hogy létezik a piac és hogy kell minimális rendelési mennyiség a szendvicseknél, mert drága mutatvány lesz hirdetni. Nagyjából az iparági sztenderd, hogy 10% a konverzió, tehát 1500 Ft-ot 3000 Ft-ot kell elkölteni egy ügyfél rendeléséhez.

El kell dönteni, hogy a termék hirdetéssel, közösségi média jelenléttel, vagy organikus forgalommal (SEO) lesz az érdeklődők elé odajuttatva (vagy ideális esetben mindegyikkel). Üzleti szempontból a webshop lényege, hogy pénzt hozzon és időt spóroljon.

Ha a szendvics rendelésre egyébként kedvet kaptál időközben. https://www.oryxizek.hu/

 

2. Vonzó weboldal tartalom

Egy Kissmetrics felmérés szerint a vásárlók 93%-a a weboldal megjelenését tartja a legfontosabb tényezőnek vásárlás során. Ahhoz, hogy egy sikeres webshopot létrehozz, érdemes egy szövegírót és web designeret alkalmazni. Ne felejtsd el a szöveg ad el, a webdesign, ami viszont megragadja a figyelmet és ott tart a weboldalon vagy webáruház oldalon. A weboldal tartalma fontosabb, mint az, hogy a legbravúrosabb műszaki megoldás legyen a weboldalhoz felhasználva.

A potenciális vásárlóknak először meg kell érteniük, hogy miben tud a céged nekik segíteni. Nem a cégtörténet, vagy a házi focibajnokság kupáid számossága érdekli őket, hanem az, hogy mit teszel majd értük.

3. A webshop műszakilag legyen penge

Itt most nem a vámpírvadász Wesley Snipes-ra gondolok, vagyis végülis de. Konkrétan az erejére, tudására és gyorsaságára. Ha megvan a stratégia és a tartalom, akkor egy műszakilag korrekt webshop összerakása következik. Össze kell szedni és hangolni két irányt:

Először a bevétel beérkezés üzleti ágát tekintjük a dolgoknak.  Össze kell szedni az egyes műszaki funkciókat. Pl. a termék bemutatását, a vásárlás lépéseit, a fizetést és ezeket megoldó építőblokkokat (pl. webáruház motor, fizetési megoldások, egyéb terméket érintő logikai funkciók).

Majd pedig azt, hogy hogyan lehet időt spórolni az egyes lépéseknél. Pl. milyen új és meglevő rendszerekhez kapcsolódjon a webshop pl. számlázás, ügyfélkövető rendszer (CRM), vállalatirányítási rendszer stb.

Hiába hirdetsz és éred el kínkeserves munkával, hogy a honlapon megjelenjen a látogató, ha a gyorsaság miatt azonnal be is zárják a webshopot. Itt egy aktuális példa, akik mobilon 30 másodperc felett töltődnek csak be. Ez az interneten örökkévalóság:

 

lassú webshopra példa

Egy gyors megoldás lehet egy Woocommerce motorral megfejelt WordPress webhop megoldás. A jó benne, hogy rengeteg olyan funkcionalitása már kész, amire szükséged van. Pl. a kiszállításhoz irányítószám szerinti díjakat tudsz rendelni, vagy a termékeket kombinálhatod, adhatsz meg minimális rendelési mennyiséget stb. Ráadásul jól optimalizálva megfelelően gyors is lehet.

4. Konverzió: Kövesd a weboldalad látogatottságát és aktivitását

Visszatérünk ismét az adatokhoz, hiszen ma már elengedhetetlen a webhely forgalmát és a konverziót követni, ezért hasznos egy Google Analytics fiókot létrehozni, ezek után lényegesen könnyebb eladási célokat meghatározni. A Google könnyen követhető tutorialokat is biztosít a könnyebb átláthatóság érdekében. Ezt a lépést követően konkrét számok fognak rávilágítani arra, hogy mennyire válnak be a közösségi médián és egyéb platormokon futó reklámjaid, így könnyebben tudsz változtatni az esetleges hibákon.

A WordPress webshop azért is hatékony, mert csomó konverziómérési megoldás könnyen elérhető rá pl. Hotjar hőtérképei és felhasználói felvételei.

5. Hozz létre levelezőlistát

Sokan azt szajkózzák már évek óta, hogy a hírlevél elavult. Spoiler következik, nem az. Pont. Period. Bodka. Период.

hírlevél lista példa

Csak idén az egyik ügyfelem már 2 millió euró felett adott el vele számítógépeket.

A hatékony online marketing egyik legjobb eszköze a levelezőlista. Ez elég egyértelműnek tűnhet, hiszen a legközvetlenebb módon az ügyfél inboxán keresztül jutsz el a vásárlóhoz. Fontos viszont, hogy ne terheld túl az ügyfeleid, hiszen nem akarod, hogy leiratkozzanak a csatornáidról. Lényeges a barátságos és közvetlen hangnem és a valóban előnyös ajánlatok létrehozása. Ha kezdő cég vagy, és még nincs jelentős feliratkozó táborod, fontos, hogy a weboldalad azt sugározza, hogy egy közösséget szeretnél kiépíteni a terméked vagy szolgáltatásod köré.

6. Egy menő Rólunk oldal

Ha egy látogató eljut a „Rólunk” oldaladra, ez azt jelenti, hogy a terméked igazán érdekli őt. Itt lehetőséged van arra, hogy világosan megfogalmazd a branded hivatását, és hogy mi az, amit az ügyfeleknek kínálsz. Itt helye van minden fajta ügyfél véleménynek, a céged eddigi mérföldköveinek ismertetésére, visszajelzések és kollaborációk más cégekkel. És végül, a legfontosabb elem: kapcsolattartási adatok és közösségi média csatornák. Fontos tartalmazni a következőket: e-mail cím, a céged bejegyzett székhelye, közösségi médiára irányító linkek. Fontos, hogy ezt a tartalmat minél tömörebben közöld, mivel a túl sok szöveg nyomasztóan hathat.

7. Tedd elérhetővé a legnépszerűbb fizetési módszereket

Fontos, hogy könnyen lehessen a vásárlást végrehajtani. Ezért ajánlott a lehetőséget megadni a vásárlóknak, hogy saját fiókot hozzanak létre, ezzel egyrészt le tudják menteni a fizetési adataikat zökkenőmentessé téve a jövőbéli vásárlásaikat, másrészt nagyobb valószínűséggel fognak feliratkozni a levelező listádra. Hasznos lehet az OTP Simple, Paylike, PayPal vagy Stripe lehetőség alkalmazása, minél széleskörűbb és flexibilisebb opciókat biztosítasz, annál kielégítőbb és komfortosabb az ügyfél vásárlási élménye.

 

+1 Erősítsd a közösségi média-jelenléted

Talán hangsúlyoznunk sem kell, mennyire fontos ez a pont egy webáruház esetén. Ez az egyik elsődleges forrás, ahol a termékeidet megismerhetik az érdeklődők, és új ügyfelek toborzására van lehetőség. Fontos, hogy több platformon is jelen legyél, természetesen ez nem azt jelenti, hogy minden egyes közösségi média oldalra fel kell iratkoznod, ami létezik. Ajánlatos ugyanazt a felhasználónevet alkalmazni minden közösségi weboldalon, illetve alakíts arculatot, ami főleg a profil és borítókép esetében fontos. A folyamatos kommunikáció a követőiddel szintén kulcsfontosságú, az ún „engagement”, vagyis aktív interakció az ügyfelekkel az oldaladon egy fontos eleme a közösségi platformok algoritmusainak. Ez annyit jelent, hogy minél több a válaszod, interkaciód az ügyfelek jelzéseire, annál több új klienshez fogsz eljutni. Az interakció és tényleges engagement sokkal fontosabb, mint a magas követő és likeszám, ami mögött nincs igazi aktivitás.

Epilógus

Van a Forest Gump című filmben egy jelenet, amikor a viharban az összes rákászhajó megsemmisül Forestékét kivéve. Ők az addig fogott csekély mennyiségű rák helyett egyedüli hajóként képesek voltak egy birodalmat felépíteni a cégükkel. Azt gondolom, hogy a koronavírus vihara után rengetegen sajnos odalesznek, de akik talpon maradnak és képesek az internetes webshop készítés projektet időben meglépni, azok egy kiváló alappal vágnak neki az új világ piaci lehetőségeinek.

A weboldal készítésről itt olvashatsz: https://www.moonshot.hu/alapok/weboldal-keszites-utmutato/