április 26, 2022

Miért kezdd el az online piackutatást most?

Tessék, Pistike, itt egy alma, edd meg!

A konyhás néni kedves gesztusa hidegen hagyja Pistikét, aki nem fogadja el a piros gyümölcsöt.

Pistike ugyanis nem szereti az almát.

Na, akkor játszunk el a gondolattal!

Van egy weboldalad, amely kedvenc színeidben pompázik, túlteng rajta az öndicséret, megfelel a legmodernebb technikai kritériumoknak.

Mégis a célközönséged csak elvétve fordul elő rajta, sőt, inkább pár másodperc után elhagyják a honlapodat.

Olyan drasztikus nemet mondanak, mint a fenti példában Pistike.

Hogy miért?

Mert nem vetted figyelembe a célcsoportodat, nem nekik készítetted a weboldalt.

De ez csak egy példa a sok közül.

Ahhoz, hogy képbe kerülj a célközönségedet illetően, lásd a piacot mozgató erőket és akár a konkurenciád stratégiáját, a következőre van szükséged:

Piackutatásra fel!

A piackutatás során adatgyűjtést és elemzést végzel a piacon az üzleti céljaid érdekében.

Piackutatás nélkül csak vaktában lövöldözöl, mintha egy forró júliusi napon a vízsugarat mindenkire ráirányítanád.

Lehet, hogy abból mindenki kapna, de senki sem frissülne fel tőle.

online piackutatas

Miért végezz piackutatást?

1.     Helló, célközönség!

Ha van egy terméked/szolgáltatásod és meg vagy róla győződve, hogy korszakalkotó és a lelkesedésed megállíthatatlan, az még nem elég.

Mert egy termék piacra dobásához, marketingstratégia kidolgozásához, landing oldal megalkotásához, elengedhetetlen a célcsoportod ismerete.

Mert tudnod kell, hogy mi a leendő ügyfeled vágya, igénye, elvárása, kételye.

Szinte azzal is tisztában kell lenned, hogy mit gondol, érez.

2.     Hogy viselkedtek?

Ha megérted, hogy a célközönséged milyen viselkedést mutat online (hogyan vásárol, mire kattint, miért kattint el stb.), az már félsiker.

Ez a konverziódra is hatalmas hatással lehet.

De ahhoz, hogy a viselkedésüket megértsd, szükség van adatokra!

3.     Adatok, mindenütt?

Ha pl. statisztikai elemzésekbe fogsz (vagy megbízol egy adattudóst), akkor ki fog derülni számodra, hogy pl. a weboldaladra átlagosan hány éves korú emberek érkeznek, milyen elektronikus eszközökről jönnek a felhasználók, és ebből mennyi az aktív látogató.

Aztán megtudhatod, hogy átlagosan mennyi időt töltenek a weboldaladon, melyik aloldalt részesítik előnyben, vagy éppen melyikről kattintanak el villámgyorsan.

Ebből aztán következtethetsz arra, hogy vajon miért töltenek el kevesebb időt, miért nem vásárolnak, vagy miért nem tudod elérni a kívánt célcsoportot.

Majd különböző változtatásokat hozhatsz létre pl. a tartalomban, vizuális megjelenésben, a honlap felépítésében annak érdekében, hogy a konverziód minél jobban növekedjen.

4.     Tedd jobbá!

Ha tehát az adatoknak köszönhetően tisztában vagy azzal, mit kell jobbá tenni, akkor már jó úton vagy.

Ráadásul nem hasraütés-szerűen cselekszel, nem fals megérzésből, hanem az elérhető adatokból értékes információkra teszel szert.

adatelemzes piackutatas

Milyen piackutatásokat végezz?

1.     Primer és szekunder kutatás

A primer kutatást te végzed el, amelyre azért jelentős időt érdemes fordítani.

Ide tartozik pl. az online felmérés, kérdőív, személyes mélyinterjú is.

A szekunder kutatásnál másodkézből kapod az adatokat, ilyenek pl. az iparági statisztikák, jelentések (A Hubspot évente közzétesz egy State of Marketing elnevezésű riportot, amelyben megosztják a marketingkutatásaikat is)

De a kapott adatok minősége alapján is végezhetsz piackutatást!

2.     Kvantitatív és kvalitatív kutatás

A kvantitatív kutatás számokon alapszik.

Olyan fontos információkat nyerhetsz, mint pl. a CPC (amikor a hirdető fizet minden hirdetésre történő kattintásért, amit a kereső végrehajt) vagy a visszapattanási arány.

És létezik a számokon túli világ.

Ezek a kvalitatív adatok univerzuma. Ilyenek pl. a vélemények, visszajelzések, a viselkedési mintázatok.

Ha már idáig eljutottunk, akkor jogos a kérdésed:

Hogyan vesd bele magad az online piackutatás tengerébe?

piackutatas online

1.     Vizsgáld meg a keresési forgalmat!

Régebben még a Google kulcsszótervezője (Google Keyword Planner) volt a nyerő, amihez ingyenesen hozzá lehetett férni, azonban most már hirdetéseket kell futtatnod (és persze meghatározott összeget költened), hogy pontos értéket kapj.

Mi lehet a célzottabb megoldás?

Pl. a Semrush, amely ugyan fizetős SEO kellék, de adott mennyiségig ingyenesen használható, ráadásul sokkal pontosabb adatokat szolgáltat, mint a Google Kulcsszótervező.

Komoly adatokat kaphatsz az organikus forgalmadról vagy akár a konkurenciádról is.

2.     Kövesd figyelemmel a weboldalad látogatottságát!

Az egyik legpompásabb lehetőség ehhez a Similarweb.

Megtudhatod, hogy hányan látogatják a weboldalat, vagy átlagosan mennyi időt töltenek ott.

Arról is kapsz infót, honnan érkeznek a látogatók, sőt, ugyanezt az adatot a konkurenciád oldaláról is megkapod (ő is a tiédről), így ki tudod következtetni, hogy mi a legfontosabb marketing csatornája.

3.     Vesd rá magad a saját adatokra!

Ez az a helyzet, amikor csak magaddal foglalkozol.

Ehhez a legbiztosabb megoldás a Google Analytics.

Fontos adatokra teszel szert pl. az aloldalaid megtekintéséről, a közönséged demográfiájáról vagy éppen a honlapod sebességéről.

4.     Gyűjtsd a visszajelzéseket!

Eddig főleg számokkal dobálóztunk, ideje a kvalitatív adatokat is előtérbe helyezni!

Honnan kaphatsz visszajelzéseket?

Pl. megnézed az online kérdőívek eredményeit, elolvasod a vevővéleményeket, belemélyedsz a kapott e-mailekbe, a Facebookos kommentrengetegbe, fórumos hozzászólásokba.

Tehát visszajelzéseket gyűjtesz a felhasználóktól, potenciális és jelenlegi vásárlóidtól.

Ezekből az adatokból még jobban megismerheted a célközönséged problémáját, nyelvezetét, kifogásait, amelyek segíthetik pl. a következő kampányodat, tartalomírási feladataidat, weboldalad felépítését.

5.     Vásárolj adatokat!

Ez egy olyan módszer, amikor egy harmadik fél a felhasználó beleegyezésével összegyűjti az adatokat és eladja neked.

Ilyen pl. egy olyan adatbázis, ahol az emberek a saját adataikat megadják annak érdekében, hogy gyógyszereket fejlesszenek ki, sporteszközöket hozzanak létre, különböző fejlesztő alkalmazásokat kreáljanak.

statisztika online piackutatas

Pistike almája és a piackutatás

Mint olvashattad, temérdek lehetőséged van arra, hogy értékes adatokat gyűjts, és ezek alapján elemezd a konkurenciát, változtass a weboldaladon, fejleszd a marketingedet.

A cikk elején a konyhásnéni nem volt tisztában azzal, hogy Pistikét hidegen hagyja az alma.

Te kérdezz, kutass, elemezz, mielőtt cselekednél!

Ha a döntésedet, ugyanis megelőzi piackutatás és adatelemzés, akkor nem bízol semmit a véletlenre, hanem tudatosan veted bele magad céged, vállalkozásod fejlesztésébe.

És a kézzelfogható eredmények nem fognak elmaradni.

Ha szükséged van online útmutatóra ahhoz, hogy a terméked/szolgáltatásod végre megkapja a megérdemelt figyelmet, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot, és segítünk eligazodni a webes rengetegben!