február 16, 2024

Hogyan építhetsz globálisan erős márkát?

Mielőtt közelebbről megnéznénk azt, hogy mitől lesz sikeres egy globális márkastratégia, vegyük át előtte, mi fán terem egyáltalán a márkaépítés.

pexels engin akyurt 1435750
  • A márkakoncepció megtervezése: küldetés, célok, célközönség, attribútumok.
  • Márkanév és logó: az azonosításunkra szolgáló vizuális elemek.
  • Márka attribútumok kijelölése: érzések, értékek, amiket szeretnénk, ha a brandhez társítanának.
  • Márkaszemélyiség: a márka bemutatkozása és kommunikációja. 
  • Brandüzenet: milyen értékeket és jellegzetességeket közvetítünk a világnak a márka által?
  • Márkaidentitás összehangolása: vizuális megjelenés, üzenet, reklám egységesítése.
  • Márkaközösség fejlesztése: akik szeretik, ismerik és lelkesen továbbajánlják.

A magyar KKV-k számára az exportpiacokra való sikeres belépés nem csupán a termékek vagy szolgáltatások minőségének függvénye, hanem annak is, hogy mennyire képesek erős, kulturális különbségeket figyelembe vevő globális márkát építeni.

Nem ellentétes egymással az, hogy a globálisan terjeszkedő márka (egységes arculattal) sikerének egyik záloga a helyi viszonyokra való adaptáció?

Mindössze egy szó a válasz: glocal.

Ez azt a folyamatot takarja, amikor egy világszerte népszerű márka a helyi sajátosságokhoz alkalmazkodva újra lokalizálódik.

Hogyan csináld?

Hogyan ne: ha azt szeretnéd, hogy a branded bevésődjön a külföldi piaci szereplők fejébe, ne a logót piszkáld meg először!

Lépj eggyel hátrébb, és kreatívan gondold át, hogyan alkalmazkodhatsz az egységes koncepciót megtartva.

Ismerd meg a piacot!

Készülj fel arra, hogy a kulturális sajátosságok és a nyelvi környezet is okozhat meglepetéseket (jó példa erre a Dacia Supernova modelljének bukása Spanyolországban, aminek egyszerű oka van: a no va spanyolul annyit tesz, hogy nem megy, és érthető módon nem igazán harapott rá a piac erre a termékre…)

Emberekkel az emberekért

Igyekezz jó kapcsolatot kiépíteni a partnereiddel, leendő munkavállalóiddal. Amennyire ez csak lehetséges, részesítsd őket előnyben, ha munkavállalókat toborzol. A hírnevedet tekintve is kifizetődő, ha beállsz egy fontos társadalmi ügy mögé. Az így kiérdemelt emberi bizalom és márkahűség felbecsülhetetlen valuta, bárhol is lépsz piacra!

Maradj rugalmas!

Ha nekiállsz megtervezni a marketing stratégiád, használd fel a “lean startup” szellemiségét. Ez akkor is tanulságos, ha történetesen nem egy startuppal rukkolsz elő, hiszen itt a lényeg az adatvezérelt, rendkívüli módon optimalizált piacra lépési stratégián van.

Ennek a lényege röviden:  minimális erőforrással, egy Minimum Viable Product (MVP) gyors piacra vitelével teszteled a vállalkozás ötleteit, majd a felhasználóktól kapott visszajelzések alapján adatvezérelt módon fejleszted tovább a terméket, alkalmazkodva a piaci igényekhez és csökkentve a kudarc kockázatát, illetve lehetséges költségeit.

Ehhez minden korábbinál fejlettebb és költséghatékonyabb eszközök állnak rendelkezésünkre a digitalizálódásnak köszönhetően.

Legyél eredeti és innovatív

pexels rakicevic nenad 1262304

Evidensnek tűnik, de ez a nulladik lépés ahhoz, hogy kiemelkedj a konkurencia tengeréből és egy meghatározó helyet foglalj el a fogyasztóid fejében.

Az innovációra remek példa a hazai Prezi, akinek köszönhetően a prezentálás végre megérkezett a 21. századba (bocsi, Microsoft Power Point).

A zoomolható felület és az, hogy ez a koncepció sokkal jobban támogatja a csapatmunkát (ami az országhatárokon átnyúló munkavégzésnek kedvez) óriási érdeklődést eredményezett és a különböző országok fogyasztóinak igényeire való adaptálás egy sikeres exporttevékenységet eredményezett a magyar cégnél.

Nanushka neve nemcsak a divatrajongóknak csenghet ismerősen, hiszen a Sándor Szandra alkotta darabokat ma már hollywood-i sztárok is viselik.

Nanushka sikere többkomponensű: 

  • nincs kompromisszum a minőség és a fenntarthatóság terén
  • erős online jelenlét és profi közösségi média kommunikáció
  • globális márkaépítés lokális gyökerekkel: a kelet-európai stílusjegyek kiérződnek a tervekből, és a Nanushka büszkén vallja magyar származását – ami pozitív fogadtatásra talál.

Szívesen lennél Te a következő sikertörténet, de úgy érzed, egyedül nem sikerülhet?

Csak egy kattintásodba kerül, hogy a szolgálatodba állítsuk azt a tudást, amivel 8 országban és 10+ iparágban hoztunk létre üzleti megkeresésekkel teli levelezőket és havi többmillió dollárnyi leadet szerzünk az ügyfeleinknek jelenleg is.

Vedd fel velünk a kapcsolatot és lépj még a ma a globális sikereid felé!