január 27, 2022

Online vásárlási szokások górcső alatt

Ha voltál már valaha randin, akkor te is tudod, ha minél többet tudsz a nőről vagy a férfiról, annál nagyobb esélyed van bevágódni nála. Minél többet tudsz a célcsoportodról, annál könnyebb lesz megnyerned őt. Még akkor is, ha szerinted önmagában tökéletes ötleted van, amivel végre berobbansz majd a „vállalkozói Hollywoodba”.

Az online vásárlási szokásokat a pandémia szemüvegén kívül nézni és értelmezni 2022-ben lehetetlenség. Hogyan vásárolunk mi mostanság a neten?

ugyfelelmeny
Az ügyfélélmény rendkívül fontos

Vedd elő a vállalkozásodat.

Kavarj hozzá néhány célcsoportot és hevítsd fel a pandémia bizonytalanságával és kiszámíthatatlanságával, majd rázd össze a digitális világ kihívásaival.

Isten hozott 2022-ben.

Az online fogyasztói vásárlási szokások és magatartás kifejezés hallatán talán te is úgy alszol el, mint mások a kvantumfizika-órán.

Pedig az, hogy mire költünk és hogyan vásárolunk, alapjaiban határozhatja meg a terméked, szolgáltatásod értékesítését.

Ha online felületeken mozogsz, akkor annál inkább.

Ez igaz egy unalmas és szürke évben is.

A pandémiás időszakban pedig kiemelkedően.

A bizonytalanságban és kiszámíthatatlanságban a vásárlók magatartása és igényeik szó szerint egyik napról a másikra alakulnak át. Jelentősége, hogy a globális GDP 68%-át a lakossági fogyasztások teszik ki.

Online vásárlás

A pandémia hatással volt a vásárlói szokásokra.

A KPMG 18.657 online kérdőív alapján 16 országban végzett rendszeres lakosság felmérésében a fő trendeket boncolgatta. A megkérdezettek 49%-a a pandémiás időszakban inkább növelte a megtakarítását, minthogy költött volna.

Viszont a COVID-19 járvány kitörése óta a válaszadók 69%-a vásárolt többet online, mint korábban. Ebből ráadásul 44%-uk akár több eszközzel párhuzamosan is. 40% válaszolta, hogy inkább veszíti el a pénztárcáját, mint a mobilját.

2020-ban a tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő együttes forgalma a bruttó 380 milliárd forintot is meghaladta, ez a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át teszi ki.

És a 2020-as évben 45%-os forgalomnövekedést ért el az online kiskereskedelem.

A pandémia felgyorsította a digitális jelenlétet.

Még a Baby Boomer generációt sem kell félteni tőle. Igaz, hogy fokozottabb adatbiztonsági fenntartásokkal rendelkeznek, de nyitottabbak is az etikus vállalkozások termékei és szolgáltatásai iránt.

Még mindig a KPMG kutatása.

 A 75 év felettiek 81%-a használ okostelefont a korábbi 61%-hoz képest.

A jelentésből pedig az is kiderült, mi lesz az emberek szemében a legnagyobb érték a jövőben, online.

 

Mi lett a legnagyobb érték a pandémia óta az online vásárlási szokásokat illetően?

Mivel a vásárlók türelmetlenebbek, szorongóbbak és ezzel egyidejűleg jóval igényesebbek is lettek, a megkérdezettek 76%-a (KPMG kutatás még mindig) szinte elvárja, hogy a megszokott termékek online vagy az e-piacon is elérhetőek legyenek.

Elvárják:

  • az átláthatóságot,
  • felhasználóbarát megoldást,  
  • és gyors kivitelt.

(A fiatalok szabadidejét lekötő szolgáltatások és a türelmetlen és szorongóbb felnőttek számára időt megtakarító alkalmazások egyre népszerűbbek.)

A legnagyobb érték pedig az ügyfélélmény lett.  

Ügyfélélmény. Customer experience.

Vagy hívd úgy, ahogy szimpatikus.

Ennek a jövőben nemcsak pislákolnia kellene, de hevesen izzania a vállalkozásodban.

Amazon effektus”-ként is emlegetik azt a változást, hogy az ügyfél már nem elégszik meg kevesebbel, mint a legjobbal.

Mindenhol azt a legmagasabb szintű szolgáltatást fogja elvárni a jövőben, amit már egyes cégeknél megismert.

Legyen az a fizetési forma, házhoz szállítás, ügyfélszolgálat, informatív kiszolgálás, könnyed navigáció, gyors betöltődés, hasznos tartalom.

 A vevő elvárja, hogy

  • „ismerd őt”,
  • „értékeld”,
  • és „könnyítsd meg a dolgát”.

Tehát jól megválasztott csatornákon kapcsolódva a célcsoporthoz, illetve ügyfélkörhöz; értékesebb kapcsolatokat kialakítva hatalmas potenciált aknázhatsz ki.

2021-ben a kisvállalkozások azon dolgoztak, hogy átdolgozzák stratégiáikat, hogy megfeleljenek a 2020-at meghatározó fogyasztói preferenciákban és magatartásokban bekövetkezett változásoknak.

A vásárlási trendek például olyan termékek felé hajlottak egyre inkább, amelyek kényelmessé teszik az otthoni munkát. Anno a Square készített egy kutatást, ami azonosította azokat a kényelmi cikkeket, amelyek eladásai 2020-ban növekedtek vagy épp csökkentek 2019-hez képest.

vasarloi magatartas
Vásárlói magatartás

Az emberek új generációi gyakran kényszerűségből kezdtek vásárolni az interneten, de élvezetből folytatták.

A könnyedség az új hűség.Hűségessé válunk azokhoz a márkákhoz, amelyek okosan alkalmazzák a technológiákat annak érdekében, hogy megkönnyítsék az életünket. Olyan élményeket hoznak létre, hogy egyetlen kérdést teszel csak fel velük kapcsolatban: „hogyan éltél eddig nélkülük?”

Online vásárlás – nem csak muszájból, hanem élvezetből?

A webdizájnnak mindig lesznek olyan aspektusai, amelyek soha nem tűnnek el – ilyen a felhasználóbarát navigáció, az adatbiztonság kérdése és a gyorsaság preferálása (például a betöltési idő).

A megváltozott online szokások térnyerésével sem tűnnek el a süllyesztőbe.

Az interaktív elemek hozzáadása egy weboldalhoz pedig növelni fogja az ügyfélélményt.

Ezek hozzáadott értéket biztosítanak a látogatók számára vagy akár ráveszi őket, hogy kapcsolatba lépjenek veled.

Ilyenek például a kalkulátorok is.

A VR-élmények is tovább bővülnek az elkövetkező években.

A mikróanimációk pedig az e-kereskedelmi weboldalak egyik legújabb 2022-es webdizájn trendjeként ismeretesek. Céljuk a felhasználói élmény fokozása és a vásárlóknál a termék ízelítő biztosítása.

A virtuális élmény személyre szabása mellett a kereskedők humanizálják weboldalaikat is. Az élő csevegés alapfunkcióvá válik.

Egyre elterjedtebbek a virtuális valóság eszközei is, amelyek segítségével ruhákat „viselhetsz”, vagy bútorokat „helyezhetsz el” a szobádban.

A Laura Mercier szépségmárka például virtuálisan kipróbáltatja a pirosítókat, rúzsokat és szemhéjfestékeket, így „valós időben megtalálhatod a tökéletes árnyalatát”.

Még valami: javíts ügyfeleid fizetési élményén

A pandémia még sehol nem volt, amikor már 2018-ben a 30 év alattiak 59 százaléka, a 31-50 év közöttiek 75 százaléka, és még az 50 év felettiek 48 százaléka is előszeretettel használta a bankkártyás fizetési lehetőséget.

Hazánkban.

2016-ban már jelentősen emelkedett az elektronikus pénzforgalom.

Az MNB jelentése szerint azért, mert a bankkártyás fizetési mód padlógázzal kezdett elterjedni.

mnb jelentes
Kép forrása: Fizetési rendszerjelentés 2017, MNB


Az internetes vásárlások száma pedig rohamosan nőtt.  

A kártyás vásárlások közül leginkább a netes vásárlásokért rajongott a magyarok jelentős része, már 2016-ban is.

A pandémia óta az online bankkártyás fizetési lehetőségek egy honlapon még inkább vonzóvá tettek egy vállalkozást.

Navigálás a változó vásárlási magatartásokban?

Ha meg vagy győződve arról, hogy ma lehetetlenség rövid vágtában egy vállalkozásnak egyik napról a másikra nagyra nőni mások szemében; akkor részben igazad van.

A munka hosszú távú.

Ezért nem engedheti meg egyetlen vállalkozás sem, hogy stratégia nélkül vágjon bele. Nem csoda, hogy pislákoló munkakedvvel ülsz le a gép elé minden egyes reggel.

Ha most mosolyt csaltam az arcodra, akkor talán neked is óriási lehetőség volna kipárnázott körülmények között felzárkózni a digitális világ kihívásaihoz.

Mert nem mindegy, hogy tűzoltásban vagy, stagnálsz, netán tisztes hasznot termelsz.

Tedd prioritássá az értékajánlatod.

Különböztesd meg magad a versenytársaktól.

Stabil lábakon állsz, de az online világ feladta a leckét? Hogyan építs elsőre is sikeres online értékesítési rendszert?

Úgy, hogy előre tudod, hogy mi fog működni.

Nálad.

Ez az alaptörvény nagyon jól fizet! Ez a fenti mondat az online értékesítés sikerének egyik receptjét írja le.

Minden a céloktól függ. Ha megvannak a konkrét célok, a konkrét sikertervek; konkrét sikerokozók kellenek.

A jövőben a legsikeresebb vállalkozások egyik közös jellemzője a reziliencia képessége lesz.

A változás képessége.

Az alkalmazkodás, a képzelet és a rugalmasság továbbra is a siker motorja.

Ebben segít a webesstratégia-workshopunk.

Itt a helyed, ha letörölnéd végre a térképedről a zsákutcákat és megismernéd a legrövidebb, legsimább, a céljaidhoz vezető utat a sikeres online jelenléthez.