A tökéletes céges weboldal felépítése: ezt ne hagyd ki soha

weboldal felépítés
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Jó weboldal-szerkezetet építeni csak úgy lehet, ha gondosan megtervezed, a funkciókhoz és célokhoz igazítod a struktúrát, amikor a weboldal felépítése kialakul. Ehhez egyszerre kell egy profi értékesítő, egy UX-es és a vásárlóid fejével gondolkodnod. Segítségként ebben a cikkben megtalálod a leggyakoribb, “kötelező” elemeket, és jótanácsokat arra, hogyan használd őket. Ezekkel a tanácsokkal a céges weboldal a lehető leghasznosabb információkkal vértezi fel a potenciális ügyfeleket.

Megjegyzés: a lenti tanácsokat érdemes még a weboldal készítés projekt előtt átgondolni és kidolgozni.

A bemutatkozás

A céged bemutatása, a Rólunk aloldal, ahogy jellemzően elnevezik, az egyik leggyakrabban látogatott aloldalad lesz, ha lehet hinni a statisztikának. (Lehet.)

A kérdés, hogy mivel töltsd fel. Mire vár választ a felhasználó, amikor erre az oldalra kattint? Érdekli-e, hogy pontosan hányan dolgoztok a cégben? Hogy melyik évben alapítottad? Hogy hogy néz ki az iroda?

Nem.

Ami viszont érdekli, hogy…

  • Mi a hitvallásotok? (Ami sokat mond arról, hogyan bántok az ügyfelekkel.)
  • Kiknek szolgáltattok? (Beletartozik-e a közönségbe, akinek hasznára lesz a terméketek?)
  • Pontosan hogyan dolgoztok? (Mit várhat, ha az ügyfeletek lesz?)
  • Mit gondolnak rólatok a volt ügyfeleitek? (Azonosak-e a problémáik az övékkel? Jól érzik-e majd magukat az eredménytől?)

Munkatársaink

Ilyen oldalad akkor legyen, ha releváns: ha az ügyfelek közvetlen kapcsolatban állnak a csapat tagjaival, vagy éppen csak kiemelten fontos, hogy a személyes bizalom mindenképpen megerősödjön már az első vásárlás előtt.

Egy webáruházban, ahol pelenkát vagy autóalkatrészt veszek, sohasem fog érdekelni, ki dolgozza fel a rendelésem, vagy a raktárban ki veszi elő és adja postára. Ha viszont autószervizt keresek, annak a honlapján lehet, hogy megnézném az arcokat, akik majd féltve óvott autómat szétszedik és összerakják.

Hogyan szerepeltesd a kollégákat, ha ilyen oldalad is lesz? Jó minőségű fotóval (lehetőleg egy céges fotózáson csináltass olyan fotókat, ahol mindenki hasonló háttér előtt, mondjuk az irodában/boltban/műhelyben látható), névvel, pozícióval és ha kell, egyéni elérhetőségekkel.

Adott esetben nem árt pár szó személyes bemutatkozás sem, akár a munkatársak saját szájából.

Blog vagy más hasznos tartalom

Amit a weboldal felépítése során meg kell fontolnod: milyen tartalmakat akarsz majd közzétenni? Blogolsz, egyszerűen videókat töltesz a termékoldalakra, vagy épp egy komplett portált húzol egy webshop mögé?

A fejlesztődet, biztosíthatlak, nagyon fogják érdekelni a válaszaid.

Gondold át, hogy miként akarsz a közönségeddel kommunikálni. Dönthetsz úgy, hogy csak a közösségi médiában vagy éppen hírlevélben, vagy úgy, hogy hetente publikálsz egy-egy érdekes blogbejegyzést mondjuk terméktesztekkel, személyes sztorikkal vagy akár DIY megoldásokkal.

Ami biztos, hogy amikor a weboldal felépítése még a tervezőasztalon van, nagyon alaposan át kell ezt gondolnod, és ennek megfelelően felépítened az ehhez szükséges tartalomkezelő részt és ha kell, automatizációkat.

Bizalmi elemek – referenciák, testimonialok…

Bizalomépítő elemből több tucatnyit sorolhatunk fel. Ezek egy része, mint a különféle jelvények, badge-ek, tanúsítványok békében megbújhatnak a fej- vagy láblécben, vagy a Rólunk oldal alján is akár, vagy épp a checkout folyamat végén ahol sok vizet nem zavarnak, de “kötelező” elemként megtalálhatóak, láthatóak.

Megint mások több aloldalon is szerepelhetnek – mint a testimonialok, rövid ügyfélbeszámolók, amik remekül szolgálnak termékoldalon, landing page-en, Rólunk oldalon, de a főoldalon is, ha jól helyezed el őket.

És persze van, amire érdemes teljesen külön aloldalt áldoznod. Ezt jellemzően a testimonialoknak adják, olyan, a kreativitásban mínuszba forduló címekkel, mint “Ügyfeleink mondták”. Ehelyett inkább készíts esettanulmányokat (szép anglizicmussal: case study), és ezeket gyűjtsd össze egy saját aloldalon.

Ezek saját jogukon teljes értékű tartalmak, amik nem csak azt bizonyíthatják, hogy a terméked vagy szolgáltatásod tényleg hatékony, egyben segítenek a potenciális ügyfeleidnek empatizálni a már meglévő ügyfeleiddel, és hasznos tippeket, tanácsokat is kaphatnak az alternatív megoldásokat, a problémamegoldás menetét vagy épp az alaphelyzet ismertetését olvasva.

Pro tipp: érdemes ezeket letölthető anyagként kínálnod (már persze akkor, ha tényleg bele tudsz annyi értékes tartalmat szorítani, ami ezt indokolttá teszi), és máris egy remek feliratkozógyűjtő eszközt nyertél.

Gyakran Ismételt Kérdések

Az oldalad egyik legértékesebb része. Komolyan.

A GYIK aloldalnak, ami a weboldal felépítésekor valóban kötelező elem több funkciója is van, amelyek mind létfontosságúak lehetnek, hogy a mindennapi működésedet megkönnyítsék, és egyúttal bizalmat építsenek a céged irányába.

Egyrészt tehermentesíti az ügyfélszolgálatodat – ha tényleg a leggyakrabban ismételt kérdéseket válaszolod itt meg, akkor nem lesz arra szükség, hogy üzenetet írjanak neked a számlázási útról-módról, szállítási információkról, árazásról, a support működéséről vagy terméktulajdonságokról. 

(És ha mégis érkeznek ilyenek, már készen áll a válaszod, nem egyenként kell azt megfogalmazni.)

Másrészt ezen az oldalon értékes, gyakorlatba ültethető tudást adhatsz át. Leírhatod, mikor nem érdemes kihívni téged duguláselhárítani, ha maguk is meg tudják oldani az ügyet a kliensek. Hogy milyen időközönként érdemes újrarendelni a tintapatronokat a megrendelt nyomtatókba. Hogy az elkészült kreatívot hogyan, milyen szakember segítségével tudja felhasználni a kliens. A lista végtelen.

(Nem mellesleg, egy jól felépített GYIK oldal megkíméli a potenciális ügyfelet attól, hogy olyat kérdezzen tőled, amit kínosnak érez, akár azért, mert “tudnia kellene”. Hidd el, ezzel nagy szívességet teszel.)

Fontos, hogy dolgozz valódi kérdésekkel: figyeld, mi érkezik be az ügyfélszolgálati inboxba, Facebookon az üzenetek és kommentek között, hogy személyesen egy kitelepülésen vagy a boltban, ha van, mivel fordulnak hozzád. Ez lesz az alapanyagod – a válaszokat pedig már te tudod.

Pro tipp: a GYIK oldaladat felhasználva építhetsz a weboldalon akár egy tudástárat is, amolyan Wiki-rendszerben, ahol nem csak a leggyakoribb kérdésekre találja meg a választ a felhasználó, de a termékkel, szolgáltatással, szakterülettel kapcsolatos minden fontos információt megtalál érthető, könnyen feldolgozaható formában.

Kapcsolat

Milyen gyakran találkozol olyan kapcsolati oldallal, ahogy egy űrlap fogad: add meg a neved, címed, írj egy rövid üzenetet, és ennyi?

Mi fog történni, ha megteszem? Ki fog válaszolni, és mikor? Ha nem kapok választ, hol jelezzem? Munkaidőben, vagy azon kívül is tehetek fel kérdést, van-e support az ügyfeleknek?

Mind releváns kérdések, amikre érdemes választ adnod.

Egyrészt az űrlap nem feltétlen szerencsés megoldás, bár adott esetben a botok ellen jól védhet. Ha ilyet használsz, írd le pontosan, hogy

  • Ki fog foglalkozni a beküldött üzenettel.
  • Mikor várhat rá választ a beküldő. (Szerencsés esetben 1 munkanapon belül.)
  • Milyen választ várjon. (Konkrét ajánlat? Rákérdezés részletekre?)
  • Milyen formában várja a választ. (Figyelje az inboxot? Fel fogjátok hívni?)

Ennyi információt megadni nem kerül semmibe a weboldal felépítésekor, de biztonságot ad az ügyfélnek, mert tudja, pontosan mire számíthat. Ha meg is történik, az remek bizalomépítés már az első körben.

Ezen az oldalon érdemes szerepeltetni minden alternatív kapcsolati lehetőséget is – munkatársak, egyes részlegek elérhetőségeit, közösségi csatornákat (külön kiemelve, ha például a Facebook-oldalon keresztül supportot üzemeltettek).

Ha releváns, a címet is érdemes megadni, ekkor lehetőleg ágyazz be egy interaktív Google Maps elemet az egyszerűbb navigáció érdekében.

Nyilatkozatok

Általános Szerződési Feltételek, Jogi Nyilatkozat és a többi – ezeket külön aloldalra helyezd, és szerepeltesd a láblécben. Ha profin megírattad őket, akkor soha nem kell majd foglalkoznod velük, nem lesznek igazán releváns részei az oldaladnak – viszont kötelező, hogy meglegyenek.

A weboldal felépítése ezzel nem ér véget…

Javaslom, hogy ne akarj mindent egyszerre: egy induló, egytermékes oldalnak még nem feltétlen kell bonyolult előfizetői rendszer, egy egyszerű webshophoz nem muszáj ezernyi automatizációt beépítened.

Haladj lépésenként, és a weboldal felépítése során mindig azokat az elemeket vedd be, amelyek nélkül már nem tudnál tovább növekedni, fejlődni. Egyesével teszteld, vezesd be, próbáld ki ezeket – aztán jöhet a következő. És ehhez persze ne felejts el jó fejlesztőt is választani, aki meg is érti, hogy mire van szükséged – és ebből mi az, ami meg is valósítható…

Csak egy weboldalnyíra van...

Csak egy weboldalnyira van...

© MoonShot KFT