július 16, 2023

Miért más ma az export kereskedelem az online tér fejlődésének hatására?

Export — pénznyerő, vagy pénznyelő? Attól függ, hogy milyen eszközökkel és szemlélettel állsz neki. Ma, a 2020-as években. Már minden „kiterjedt vízióban” gondolkodó cég — legalább — elgondolkodott az exporttevékenységen. De a digitális térhódítás következtében a kereskedelem összetettebbé vált, egészen komplex lett.

A cikkben segítünk a végére járni az alapkérdéseknek, amik egy exportra törekvő céget érdekelhet.

A digitális átalakulás a nemzetközi kereskedelemben való részvétel költségeit folyamatosan forgácsolja. Nem én állítom, hanem a kutatások.

Ezáltal megváltoztatja mind a kereskedés módját, mind azt, amivel kereskedünk (gondoljunk a rengeteg digitális termékre).

A digitalizmus hozzájárul a versenyképesség növekedéséhez (Lopez-Gonazalez és Jouanjean, 2017).

Mivel egyre több kis csomag lépi át nemzetközi határokat, olyan újfajta kérdések is felmerülnek az exportban, mint a határokon átnyúló adatáramlás kihívásai.

A 2018-as World Trade Report azt vizsgálta, hogy a digitális technológiák – és különösen a mesterséges intelligencia, a 3D nyomtatás – hogyan befolyásolják a kereskedelmi költségeket, a kereskedés természetét.

(Gondoljunk például arra, hogy ma már ott a Performance Max, amely egy mesterséges Intelligenciával támogatott, cél-alapú kampánytípus a Google Ads hirdetési rendszerében.)

Tudósok már azzal foglalkoznak a munkájuk során, hogy kiderítsek, a következő 15 évben ezek a technológiák milyen hatással lehetnek a globális kereskedelemre.

Az előbb említett jelentés azt is megállapítja, hogy a digitális technológiák egyik legjelentősebb hatása, hogy milyen mértékben csökkentik a kereskedelmi költségeket.

Ugyanis ma már egyértelműen pénztárcabarátabb döntés lehet nemzetközi vizekre evezni, mint évtizedekkel ezelőtt.

A jövőbeni technológiai változások is előreláthatólag növelni fogják a kereskedelem növekedését, különösen a szolgáltatások kereskedelmében. A jelentés arra a következtetésre jutott, hogy a digitális kereskedelem bővülése valószínűleg jelentős előnyökkel jár majd.

Megváltozott a kereskedelem módja

Az internet rakétasebességbe kapcsolt fejlődése összefüggésben áll a fejlett országokba irányuló nagyobb exporttal.

A digitális gazdaság rapid fejlődése alaposan megváltoztatja a kereskedelem módját, tárgyát és tartalmát. A digitális technológia ma csökkentheti a kereskedelmi költségeket, és kiterjesztheti a kereskedelmi piacokat.

Ez igaz mind a távolságra, mind az időintervallumokra.

Az információs és kommunikációs technológián alapuló innovációk nagyobb piacokhoz való hozzáférést biztosítanak a cégeknek.

Akár a te céged számára is.

Bővítheted általa az ügyfélbázisod, magasabb lehet a nyereség lehetősége, kiterjesztheted az itthoni beszűkült piacod, több lábon állhatsz, az export miatt belföldön is növekvő versenyképességre tehetsz szert és csökkenhet a hazai piactól való függőséged is.

A technológiák egyfajta egészséges versenyszellemet teremtenek.
Az, hogy ki tud épp felülre kerülni a libikókán, arra is kényszeríti a cégeket, hogy a világszínvonalú versenytársakkal szemben is felhúzzák a kesztyűt és új ötletek és szakértelem megszerzésére ösztönzi őket.

Valamint arra, hogy lépést tartsanak a piaci trendekkel.

Ez utóbbi talán az egyik legizzasztóbb vállalkozói feladat.

Az internet serkenti a kereskedelmet

Anekdotikus bizonyítékok vannak arra vonatkozóan, hogy az internet hatással volt a nemzetközi kereskedelemre.

Mielőtt hevesen dörzsölnéd a tenyered a szkepticizmusnak köszönhetően, olyan példákat említek, amire egészen biztosan nem számítanál.

Guyana távoli részén élő nők az internetet használják arra, hogy kézzel szőtt függőágyakat áruljanak az embereknek szerte a világon (New York Times 2000.03.28.).

Jól olvastad.

Egy dominikai importőr az interneten keresztül talált rá álompartnereire, egy bolíviai szójaolaj-szállítóra és egy kínai varrógép-szállítóra. Egy drapériagyártó (Long Island) az internetet használja arra, hogy üzleteket tárgyaljon le Törökországban, Szaúd-Arábiában és Dél-Afrikában.

Teszi ezt úgy, hogy korábban évekig csak a hazai piacot szolgálta ki (Long Island Business News, 2000. 8. 21.). Még egy ecuadori friss virágüzlet is az e-piacterekre merészkedik (florastream.com), hogy megkönnyítse a logisztikát.

A digitalizáció elősegíti az exportot, diagramon a bizonyíték

Az alábbi diagram a világ exportjának értékét mutatja az 1800-2014 közötti időszakban.

A diagramon az árakat az infláció figyelembevételével kiigazították, és 1913-as értékekre indexálták őket. A nemzetközi kereskedelem óriáslépteit mutatja és bizonyítja az elmúlt néhány évszázadra vonatkozóan: az export ma több mint 40-szer nagyobb, mint 1913-ban.

A kereskedelem a GDP-vel arányosabban nőtt.

Ma épp ésszel felfoghatatlanul több kereskedelmet bonyolítunk le, mint egy évszázaddal ezelőtt. De mi a helyzet a kereskedelemmel a teljes gazdasági teljesítményhez viszonyítva?

Mivel az elmúlt néhány évszázadban a világgazdaság tartósan pozitív gazdasági növekedést tapasztalt, így érdekes megfigyelést tettek a kereskedelem GDP-hez viszonyított változásainak vizsgálata során is.

Ez egy kicsit máshogyan érdekes perspektívát mutatott.

Lényegében az árukereskedelem GDP-hez viszonyított értékét ábrázolja a következő ábra. 1870-ig a világméretű export összege a világ kibocsátásának kevesebb mint 10%-át tette ki.

Mi a helyzet ma?

Az exportált áruk értéke világszerte megközelíti a 25%-ot.

Tehát a gazdasági növekedés elmúlt száz évében a globális kereskedelem arányosnál nagyobb növekedést mutatott.

Ezt egyértelműen a digitalizáció, az internet és globális kereskedelem növekedésének a befolyásaként ismerik el a szakemberek.

1979-ben a kereskedelem a globális GDP mindössze 36%-át tette ki, 2019-re pedig ez a szám 60%-ra nőtt.

A digitalizmus is hozzájárult ahhoz, hogy Kína a globális kereskedelem perifériájáról a világ exporterőművévé válhatott.

A digitális technológiák hullámát figyelve ma már egyre több tudós foglalkozik a digitális gazdaság fejlődésének az exportra gyakorolt ​​hatásával.

Milyen előnyei vannak a digitalizmusnak és az online térnek az exportban?

A teljes cikk itt olvasható