ms recolored

július 23, 2023

Miért veszélyes egyedül belevágnod egy export stratégia felépítésébe?

Szóval el akarod adni a világnak? Jó helyen jársz.

Számos magyar vállalkozás a növekedés és a siker elképzelhetetlen magasságát ugrotta már meg a termékei exportálásával. A történetekben gyakran a piacra lépés módja határozta meg azt, hogy végül sikeres lett-e a cég az exporttevékenységben.

De mielőtt kezdeti lelkesedéssel alapos tervezés nélkül tövig nyomnád te is a gázpedált – ezzel pedig bukásra váltanál bérletet –, ismerd meg az okokat, miért nem érdemes a nemzetközi törekvéseknek egyedül nekivágni.

Ha ültél már valaha tanácstalanul akár egy szezonális hazai kampányod ötletdokumentuma, módszereid, tartalmaid felett azon gondolkodva, hogy

  • „ez a múltkor sikeres volt, de most vajon kell-e rajta változtatni bármit is?”
  • „miért nem segített ez a landing a múltkori kampányban?”
  • „nem azok a számok jönnek, amit elvárnék”!
  • „én ezt nem olvasnám el, biztos más se fogja”.
  • „most valahogy kevesebb a feliratkozó, a hirdetések sem futnak akkora sikerrel”.
  • „túl sok gondolatom van és nem találom az elejét”.

Akkor ez a cikk neked szól.

Mert a nemzetközi lehetőségekre nyíló tér egyszerre tűnhet tágas mezőnek, de egyben egy járatlan és kitaposatlan útnak; a korlátlan lehetőségek nyílt vízének vagy épp veszélyes és viharos hajózásnak.  

Térkép nélkül eltévedhetsz, de könnyen aknamezőre is tévedhetsz. Majd azzal nyugtatod magad, hogy „csak azért nem jönnek a konverziók, mert mindenki az olcsóbbat veszi odakint is.”

export

Majd hirtelen olyan külföldi riválisokkal szembesülhetsz, akik ijesztő előnyökkel rendelkeznek. Nekik jelentősebb pénzügyi forrásaik, esetleg fejlettebb technológiájuk, kiváló termékajánlatuk, erős márkájuk és kidolgozott marketingstartégiájuk lesz.

Elkerülhetetlen tény, külföldön egy új tereppel, célcsoporttal, fájdalompontokkal szembesülsz. Itt nincs meg az eddig megszerzett versenyelőnyöd.

A különböző országokban eltérőek lehetnek a döntéshozatalt befolyásoló tényezők, valamint azok is, amelyek egy adott terméket vagy szolgáltatást vonzóvá tesznek.

Ezért pontos mérés, piackutatás és konkrét marketingstratégia híján nemzetközi vizekre lépni épp olyan, mint technika nélkül kihajózni a nyílt vizekre.

Az 5 legfontosabb stratégiai lépésről a külföldi piacokra való belépésnél, már írtunk korábban.

A nemzetközi piacokon végzett márkaépítés versenyelőnyt jelenthet

Fejlesztheti a hazai vállalkozásodat is (belföldi sikerek).

Az exportálás lehetővé teheti számodra a márka ismertségének növelését, a piaci rések kihasználását. Ehhez nemcsak egy alapos SWOT- elemzésre lesz szükséged, ahol felméred az exportra való felkészültséged, hanem cselekvési tervre is az adott piacra való belépéshez.

export értékesítés

Világos és megvalósítható lépések teremtik meg a jelenlétet az adott piacon.

Ezt a tervet a leendő új piacokon végzett kutatások alapján szükséges meghozni, például hogyan éred el az ottani ügyfeleket, mi lesz a legjobb értékajánlatod, hogyan szállítod a termékeidet vagy szolgáltatásaid.

Olyan kérdések is felmerülnek majd, mint hogy

  • mikor szükséges módosítani a terméked a helyi kultúrához és szabályozásokhoz?

  • hogyan szerezhetsz külföldi domaint, és milyen segítségre lehet szükséged ehhez?

  • milyen külföldi szakmai rendezvényekre célszerű kimenni és milyen támogatást kaphatsz ott?

  • reálisan mennyi ideig tart az online értékesítés megkezdése, ha e-kereskedelmi platformon keresztül értékesítesz és milyen további lépéseket kell tenned ennek eléréséhez?

 Menni fog ez egyedül?

Rengeteg az infó a világban, túl kevés az időnk, és néha azt se tudjuk mit akarunk.

1. Azonosítani az exportálandó terméket vagy szolgáltatást, és ellenőrizni annak exportképességét – KINTI TAPASZTALAT HIÁNYA

A nemzetközi értékesítéshez idő és erőforrás szükséges.

Konkrét marketingstratégia (és taktikai lépések) híján menet közben nem fogjuk tudni, hogy vétünk-e hibákat a hajózás közben (egy elszalasztott irányfinomítást), hogy mit kellene máshogy tennünk ahhoz, hogy gördülékenyen haladhassunk tovább.

Illetve utólag bosszankodunk, ha nem sikerül helyes tempót választanunk (túlpörgött motor, sebességmérő hiánya).

Lehet, hogy kitaláltál egy piacot lenyűgöző terméket vagy szolgáltatást (esetleg itthon már piedesztálra állított termékről van szó).

Mindehhez rendelkezel a folyamatos csiszolásnak hála egy vevőszerző folyamattal, landing oldalakkal és megfelelő automatizmusokat gyártottál le – előre megírt tartalmaid, hirdetésszövegeid és hírleveleid várják a „kopizást” az adott nyelvre.

Valami mégsem jó.

Gyakori mondat. Utólag

export tervezés

Éppen ezért szükséges az itthoni jól bevált marketingmixet újragondolnod, az értékesítési, marketing és vállalkozásműködtetési folyamatokat felülvizsgálnod.

Ehhez néha szükséges az is, hogy az exportban kicsit vagy nagyon átalakítsd a termékedet és marketingtevékenységed a célpiac sajátosságainak megfelelően formálva. Tehát figyelembe kell venned az adott ország fogyasztói szokásait.

Ismered őket?

Ha nem, honnan fogod megismerni?

Mindent ahhoz a piachoz kell igazítanod, ahol a márkád kilép a színre – és a tervezéskor feltétlenül figyelembe kell venni az eltérő kulturális és üzleti sajátosságokat is.

Random ötletek helyett módszertanra van szükséged.

A Moonshotnál éppen ezért az exportban is közösen együtt lélegzünk a cégeddel.

Full export marketing ügynökségként az exportban való gyakorlatias tapasztalattal és bizonyított módszertannal már a kezdetektől erős magyar cégeket építettünk fel a nemzetközi ligában való eredményes szereplésükhöz.

Az első ügyfeleinkkel – USA, Svájc, Németország, Kanada – való közös munka során szárba szökött az exportban szerzett jártasságunk is. Őket az exportjukban is segítettük.

Velünk tehát megérted és megtalálod a módját, hogyan lehet befolyásolni a globális digitális közönséget és létrehozni megfelelő közösségi médiastratégiákat.

2. Piackutatás készítése az érdeklődésre számot tartó országokról – TUDÁS HIÁNYA

A teljes cikk itt olvasható