ms recolored

június 4, 2023

ÚTMUTATÓ az exportmarketing terved kidolgozásához

Az exportálásnak kockázatai vannak. Ezért még inkább fontos, hogy a vállalkozások világos célokat hozzanak létre és briefeljék, tanulmányozzák a kívánt célpiacot, mielőtt új exportértékesítés tevékenységeket kezdeményeznének.

Az exportmarketing terv kidolgozása pedig kritikus lépés minden vállalkozás piacbővítési törekvésében. Hogyan viszonyulj hozzá?

Ha vállalkozó vagy, akkor egy valamit egészen biztosan te is gyakorta csinálsz: a vállalkozásod fejlesztésén gondolkodsz, tehát gyakran agyalsz.

Próbálsz rájönni arra, hogy mit hogyan, min és mikor változtass, hogy több hasznod és profitod lehessen.

Előkerül a marketingesed, a könyvelőd, az adatok és a cashflow.

Ha az export világ rögös és ingoványos ösvényeire vonz be a sors vagy leginkább az ambíció, próbálod megtalálni az eszközeidet, hogy az export marketingfolyamatok flottul menjenek.

De az export projekted sunyi kis trollja már az elején komoly megfontolásra sarkall: vajon mit kell és kell-e egyáltalán másképp csinálnod, az exportmarketingben, mint eddig a hazai piacon?

image 4

Egy exportmarketing terv lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy megvizsgálják célpiacukat, és meghatározzák, hogy termékeik hogyan illeszkedhetnek be abba sikeresen.

Ugyanis Magyarország nagyságú különbségek vannak a piacok és az országok között, amelyek eleve kizárják „az egy méretű cipőt mindenkinek” megközelítés alkalmazását az exportmarketingben.

Egyméretű cipő mindenkinek – hogy így van ez az exportmarketing sikerében?

Az exportmarketing terv a nemzetközi marketingstratégiáddal kapcsolatos belső kommunikáció útmutatójaként szolgál a folyamataidban.

Bár az eddig megszokott marketingedhez hasonló stratégiákat is alkalmazhat, az exportmarketing általában nagyobb kihívást jelent egy vállalkozásnak, mivel exportőrként (isten hozott az új szerepkörben) más

  • kultúrákhoz,
  • vágyakhoz,
  • fájdalompontokhoz,
  • eszmékhez
  • és ízlésekhez kell alkalmazkodnod.

Tehát az egyméretű cipőt mindenkinek elve, azaz, hogy ugyanazt alkalmazd, mint itthon a marketingedben, nem működő technika.

Azonban egy piackutatáson alapuló, részletes exportmarketing terv az új piacod mentora lehet.

4P modell és az exportmarketing

Létezik egy olyan kifejezés a marketing világában, hogy marketingmix.

A marketingmix alkalmazása a vállalati, marketingtevékenységek közismert szereplője.

Hiszen azoknak a marketingeszközöknek a kombinációját jelentik, amelyekkel egy termékkel vagy szolgáltatással elérni kívánt marketingcélt érheted el.

A marketingmix első verzióját még 1948-ban James Culliton dobta be a köztudatba, aki úgy fogalmazott, hogy a marketing döntéseknek úgy kell működnie, mint egy receptnek.

Ezt a gondolatmenetet Neil Borden, az Amerikai Marketing Szövetség tagja vitte tovább 1953-ban, aki nevet is adott neki: Marketing Mix-nek nevezte el a jelenséget.

Így született meg a 4P MODELL

A 4P elemei a következők:

1. Product (termék)

2. Price (ár)

3. Place (értékesítés helye)

4. Promotion (promóció, eladásösztönzés)

A szolgáltatásmarketing kapcsán a szolgáltatásokra vonatkozó jellemzők miatt mindez kiegészült újabb 3P-vel az eredeti koncepcióhoz képest. Így kapta meg a szakma a 7P-t.

image 3

A 3 új P-elem:

1. People (emberi tényezők)

2. Physical Evidence (fizikai tényezők)

3. Process (folyamattervezés)

De vajon hogyan alakulnak ennek figyelembevételével az exportmarketinged részfeladatai?

Lépések az exportmarketing-terv elkészítéséhez

Mivel a színdarabod ezen a színpadon még nem játszottad, olyan alapkérdésekkel is foglalkoznod kell, mint hogy a terméked hogyan fog illeszkedni az új piacra?

Mi a prioritás a terveidben? Vajon mennyire rendelkezel alapos piacismeretekkel (és ahhoz szükséges nyelvtudással) a kapcsolatteremtéshez, a kommunikációhoz és az eladások generálásához?

image 1

Itthonról fogod menedzselni a folyamatokat, vagy időd és bündzséd is megengedi (egyáltalán megéri-e) helyi fióktelep vagy leányvállalat létrehozását?

Léteznek-e korlátozások a piacra lépés módját illetően és melyek a szokásos értékesítési csatornák a szóban forgó export piacon a tiédhez hasonló termékek kapcsán?

Ennek mentén most nézzük végig az export marketingterved lépéseit.

A teljes cikk itt olvasható