ms recolored

február 22, 2022

Honnan tudhatom, hogy jó-e a webes tartalmam?

Talán a legnagyobb félelmed a webes tartalmaid kapcsán, hogy szövegírási tevékenységednél még a Hold felszíne is színesebb lesz.

Tehát hiába van a célközönséged számára releváns terméked és egy klassz weboldalad, ha a körítés ellenére, mégsem csilingel a kassza. Ilyenkor jó benézni a kulisszák mögé, hogy tartalom szempontjából milyen akadályok állhatnak a konverziók és a szuper terméked között.

Ez a néhány sor volt az, amellyel fel kellett hívnom a figyelmedet és meg kellett mutatnom a cikk értékét.

Volt körülbelül 15 másodpercem rá, sikerült?

Az olvasók figyelmének felkeltése csupán a jéghegy csúcsa.

A tartalomkészítés és publikálás egy vállalkozás számára (eleinte) totál szokatlan és idegen tevékenység.

Fájó tény.

A tartalommarketing, a szövegírás (akár honlapra, akár blogra, akár social mediára) olyan szerepre kényszerít téged, ami a vállalkozói tevekénységedtől és szakmádtól a legtöbbször rettentő messze áll.

Nincs benne tudásod, sem gyakorlatod, mert egy „standard” cég (tehát nem hírportált üzemeltetsz) marketingkommunikációja a tartalommarketing és inbound marketing révén lett csupán tartalomcentrikus.

Ráadásul az, aki mindezt stratégia nélkül képzeli el, bukásra van ítélve.

A stratégia viszont még mindig nem azt mutatja meg, hogy hogyan csinálj meg valamit, hanem azt mutatja meg, hogy azt a valamit (mit is pontosan?) miért is csináld meg.

Lehet, hogy a stratégiádban heti 2 social poszt és heti 1 blogcikk szerepel, hogy azt a valamit hogyan írd meg, már nem feltétlenül ad választ.

Megírod, kiposztolod.

A tartalom viszont csak „némileg” vagy „nem annyira” hatékony?

Más szóval, nagyon sok olyan tartalom létezik, amelyek nem azt teszik, amit kellene.

szovegiras a toppon

Honnan tudod, hogy a webes tartalmad jó-e?

Egy tartalom létrehozásának az életciklusa először úgy néz ki, hogy…

1.     egy stratégiát tervezel a tartalomra, hogy mit fogsz, mikor fogsz, hol fogsz és miért fogsz csinálni, írni.

2.     Kutatsz: témaötletek, piaci trendek, buyer personák, fájdalompontok után.

3.     Elkészíted a tartalmat, blog cikkeket vagy weboldal szövegeket.

4.     Van egy publikációs folyamatod, ill. felkerülnek a honlapra a webszövegek.

5.     Ezekkel bizonyos eredményeket érsz el, azt kiértékeled és a tanultak alapján módosítasz a stratégiádon.

Tehát a végszó mindig az, hogy mennyire volt eredményes.

Azt pedig csak akkor tudod megvalósítani, ha tudod, hogy mitől lesz jó.

Nyilvánvaló, ha nincsen értékelhető tartalomstratégiája egy cégnek, olyankor fordulhat elő az az elszólás, hogy ″Csak írjunk valamit a weboldalra, mert kérik a fejlesztők és menjen ki valami cikk a héten…”

Azonban ez voltaképpen egyenlő a ″Semmivel″.

Ha valamiben jó vagy és van rá kapacitásod, azt tartsd házon belül.

Amit más jobban csinálna, jobban ért hozzá vagy nincs rá kapacitásod, azt szervezd ki. Ettől maradsz (többek közt) versenyképes.

Akkor ideális a weboldalad tartalmi felépítése, struktúrája és kommunikációja, ha a látogató, aki először jár nálad, az első 20-30 másodpercben le tudja venni, hogy ki vagy, mivel foglalkozol, miben tudsz segíteni.

Más statisztikák szerint egy átlag felnőtt maximum 8 másodpercig képes koncentrálni bármire is.

Ezután nagyon könnyen elkalandozik a figyelme.

Ez a 8 mp az, ami rendelkezésedre áll a weboldalon is, hogy megtartsd a figyelmét.

De kutatások szerint még ez az érték is csökkent egy jó ideje.

Statisztikák ide vagy oda, abban megegyezhetünk, hogy nincs hely és idő a karakterek pocsékolására, ugye?

Nézzük kicsit részletesebben.

Mivel szembesül az olvasód a weboldaladon a tartalmad kapcsán?

Egy ideális weboldal megfelelő mennyiségű információt szolgáltat az olvasónak: nem túl keveset, de nem is túl sokat.

A hosszú mondatok Charles Dickensre voltak jellemzők, a mai netes olvasó rövid figyelemtartama 35 vagy annál kevesebb mondatot igényel.

A látogató figyelmével szelektál és fókuszál.

Címek, alcímek, képek, idézetek és változatos elemek tartják fenn kíváncsiságát és tudásvágyát.

Ezért előnyös, ha

  • figyelemfelkeltő főcímekkel szembesül. Az erős címsorok konkrét információkat tartalmaznak, és egy kis részletet adnak ahhoz, hogy vonzzák az embereket, de ne mondják el az egész történetet.
  • számára releváns tartalmakkal találkozik mindenhol. Flipper-minta alapján olvas, amely szerint nem lineáris módon tekintjük át az információkat, hanem össze-vissza pattog a tekintetünk.
  • nem veszik el a figyelmét az irreleváns információk.
  • átlátható, tagolt tartalommal találkozik, az ömlesztett tartalomban hamarabb elveszítjük a fonalat.
  • minden egyes kommunikációs blokkban értékes tartalommal szembesül.
  • érzelmekre ható szövegek kommunikálnak vele, amik se nem szűkszavúak, de nem is nyakatekertek.
  •  bizalomromboló okok miatt nincs teli helyesírási hibákkal.

Abban gondolom nincs köztünk vita, hogy egy olvasóból egyszer csak vásárló vagy elkötelezett márkahű törzsvásárló legyen, el kell nyernünk a bizalmát.

Mégis hogyan tedd ezt?

konverzio szovegirassal

3 bizalomépítő elemmel tégláról téglára bonthatod le bizalmatlanság falait

Akár hosszú távú tartalommarketing-stratégiáról, akár weboldalszövegről legyen szó, bizalomépítő elemek közt ott van a minőségi és releváns tartalom.

Ezzel a szakértői státuszépítést is megvalósítod és pozícionálhatod magad.

Ezt úgy tudod elérni, hogy az adott szolgáltatás, termékinformációkon és céges információkon kívül a kommunikációd plusz hozzáadott értéket is ad.

Hogy mik lehetnek ezek?

1. Egyértelműség

Esetedben nincsenek zsákbamacskák, rejtélyek és sötét sikátorok.

Olyan vagy, mint egy kristálytiszta víz, aminek lelátsz az aljára.

Egy zavaros, sötét és rejtélyes vízbe te magad sem mernél beleugrani, mert fogalmad sincs, mi vár odalent.

Az olvasóknak roppant fontos a tisztánlátás.

Felhasználói tartalmak esetén, a termékeid meghatározásánál vállald a stílusod, a küldetésed, a munkafolyamataidat.

Mindezt úgy, hogy egyértelműbbé és egyszerűbbé teszed a döntéshozatalt is.

Mivel? A felhasználói tartalmak által.

Ilyenek például

  • iparági, szakmai best practice-ek bemutatása,
  • esettanulmányok és infografikák
  • checklistek,
  • blogcikkek,
  • know-how.

Ezzel tartalommegosztást is támogathatod, hiszen az az emberek az alábbi okok miatt szeretnek tartalmakat megosztani:

1.   Érdekes számukra.

2.   Hasznos a tartalom és ebből másokat sem hagynának ki.

3.   Megmozgatja őket a téma és szeretnének beszélgetni róla másokkal (vita, diskurzus, párbeszéd indítása).

4.   Egy felfogást, látásmódot, hitvallást szeretnének általa népszerűsíteni (ezzel igazolják a saját döntésüket is).

5.   Szórakozni akarnak rajta.

6.   Meglepődnek, megijednek valamitől vagy felbosszantja őket valami és ezt másokkal is megosztanák.

Mutatod, nem mondod

Törekedj arra, hogy általánosságok helyett konkrét, valós példákkal segítsd az olvasókat az üzenetek jobb megértésében.

Ez a legjobb és legminőségibb kutyaeledel, ami a piacon kapható.

Vagy

A „XY” kutyatápot 100 % -ban természetes összetevőkből készítettük, adalékanyagoktól mentes, amelyet úgy terveztünk, hogy minden kutyafajta számára hasznos tápanyaggal rendelkezzen. 50 éves szakmai tudás áll mögötte.

Kerüld a bennfentes nyelvezetet.

Magyarázd meg a bonyolult vagy hiánypótló kifejezéseket.

Egy jó webszöveg (legyen egy blogcikk) további hiperhivatkozásokat ad más cikkekhez, ahol az olvasók további háttérinformációkat kaphatnak egy adott témáról (legjobb, ha ez is saját cikk).

2. Kapcsolatteremtés

A jó webes tartalom úgy beszél az olvasókkal, mint egy baráttal.

A tartalommarketing olyan kommunikációt valósít meg, amely során úgy beszélsz az ügyfeleiddel, vásárlóiddal és az érdeklődőkkel, hogy nem akarsz nekik minden percben és minden áron eladni.

A „tipikus” reklám helyett segítséget, információkat adsz.

Ennek következtében pedig jóval tudatosabb és tájékozottabb ügyfeleid lehetnek.

A webes tartalom folyamatosan értékes, hasznos, tájékoztató információkkal látja el a potenciális ügyfeleket, akik a figyelmükkel, döntéseikkel, hűségükkel jutalmaznak.

A jól megírt, webre optimalizált tartalom a keresési eredmények élére emelkedik, és felkelti az olvasók figyelmét.

  • A webes tartalom az alapján készül el, hogy milyen információkat keres a célcsoport.
  •  Nyelvezetében megérti a célközönségét, figyelembe véve igényeit, kérdéseit vagy problémáit.
  • Ismerős szavakat használ, mert tudja, hogy az olvasók a jelszavakat keresik.

Amikor látják ezeket a szavakat, kattintanak, cselekszenek.

  • Szól a lusta embereknek is. Ahogy a lusta párduc könnyű fogást keres vacsorájára, a látogató sem akar túl nagy erőfeszítéseket tenni a szöveg elolvasása érdekében.

Ezért ne szépítsd akadémiai nyelvezetre mindazt, amit csinálsz; ha az emberek nem tudományos szavakat keresik, hanem az ismerősöket. 

Az ismerős kifejezések olyanok, mint az illatnyomok, amik azt súgják, hogy jó helyen jár.

A jó webszöveg a tartalmat könnyen olvashatóvá teszi: rövid bekezdésekkel, rövid mondatokkal, zsargon kerülésével, közvetlen megszólítással.

3. Barátod a konzisztencia

Találkoztál már olyannal, aki mindig következetesen kommunikált, viszont egyszer elvesztette a lépést és máris felfigyeltél rá?

Lehet, hogy megosztasz egy esettanulmányt a szuper eredményeidről és szakértelmedről, de aztán hiányos információban dúslakodó weboldalad szegényes kivitele lefagyasztja a mosolyt.

Kalkulálj az egyedi márkahangoddal.

Miért tűnnek ki egyes márkák tartalmukkal jobban, mint mások?

A Sprout Socialnak köszönhetően tudjuk, hogy számos tényezőtől függ, amelyek többsége közvetlenül kapcsolódik a márka hangjához, vagyis a márkához kötődő személyiséghez.

Ha a célcsoport nyelvét beszéled, a célcsoport mindig gyorsabban megérti szövegeidet.

Az internet pedig a sebességről (is) szól.

Ne bánj úgy a webes látogatóddal, mint az ügyvédek, akik apró betűkkel piszkálnak másokat.

Tudd, ki vagy és mit csinálsz. Minden tartalomban.

Konzisztensen.

Legyél világos. Pontosíts.

Legyél akár merész, ha a stílusod megkívánja.

Plusz Tipp: Optimalizálás a keresőmotorokhoz

Habár az embereknek írsz, bölcstelen lépés lenne a Google hatalmát figyelmen kívül hagyni.

  • Fontos, hogy a releváns kulcsszavak szerepeljenek a címekben, alcímekben és metaleírásokban.
  • Vigyázz a metaadatokkal. Úgy írd meg, hogy mindig ösztönözze a felhasználót, hogy kattintson a linkre.
  • Olvasható URL-ekkel segítheted olvasóidat, hogy megértsék, mi van az adott oldalon.
  • Adj hozzá releváns és hasznos linkeket a tartalomhoz (belső linkek, saját weboldalon belüli tartalmak). Így arra ösztönzöd majd a látogatókat, hogy hosszabb ideig tartózkodjanak a weboldalon.
  • Optimalizáld a vizuális tartalmat. Méretezd át a képeket, hogy gyorsabb legyen a weboldal betöltése és adj hozzá alt címkéket a keresőmotoroknak.

A hatásos tartalomírás a célközönség meghatározásával kezdődik.

Ha nem érted, kinek írsz és mit akarsz mondani, akkor nem hozhatsz létre lenyűgöző tartalmat. Természetesen írhatsz szép szavakat, de valószínűleg nem generál potenciális ügyfeleket vagy értékesítéseket, mert nem a megfelelő embereket célzod meg vele.

És nem is a megfelelő nyomógombokat nyomogatod majd.

A webes szövegek, mint blogok, esettanulmányok, e-bookok, vagy weboldalszövegek és hirdetések is ugyanazon alapigazságok figyelembevételével lesznek sikeresek.

A hatásos szöveg a kapcsolatépítésről szól, arról a kapcsolatról, amit az olvasóddal kialakítasz. Jól érzed, hogy ez nem egyszerű terep, ha úgy érzed, más jobban csinálná, jobban ért hozzá vagy nincs rá kapacitásod, szervezd ki. Ebben segít a szövegírás szolgáltatásunk.