ms recolored

június 20, 2022

A meta, a metaverzum és az internet

Eddig ismeretlen technológia, amely olyan szinten megváltoztathatja az életünket, mint anno az internet megjelenése? Mégis mi az a metaverzum, amely számos cégnek számtalan új lehetőséget jelenthet? Képzeld el az Everest megmászását, vagy egy ejtőernyős ugrást a Grand Canyon felett – anélkül, hogy elhagynád a nappalid. Na, ez az, ami állítólag mind lehetséges lesz a metaverzumban, a virtuális valóság egy új szintjében, amelyet a világ vezető technológiai gurui fejlesztenek ki.

Mégis mi az a metaverzum, az internet következő szintje, ahová a világ minden pénze vándorol?

Sokak szerint egy virtuális univerzum vár ránk, amit kiterjesztett valóságként be fogják építeni a közösségi médiába is. Ebben az új virtuális világban virtuális termékeket vásárolhatunk, illetve egy teljes virtuális világot építhetünk fel a közösségi média alapján.

Épp úgy, ahogy a filmekben.

Élethű látványok, hangok és szagok várnak ránk, ahol egy szöuli kávézó meglátogatása akár otthonról is könnyedén megtörténhet.

Nem kell ehhez más, mint egy teljes spektrumú VR fejhallgató, egy elegáns ruha, tapintásra reagáló kesztyű az otthonodban, amivel megérintheted az athéni Parthenont vagy megkóstolhatod a koreai kávé gazdag habját.

Most komolyan?!

Mi ez a metamánia?

Mark Zuckerberg nemrég, 2021 októberében nevezte át a Facebookot (az anyavállalatot) Metára.  Az éves konferenciájukon pedig egészen futurisztikus metaverzumos jövőt vázolt fel, amelyben hologramok és különböző futurisztikus víziók is láthatóak voltak.

De mi az a metaverzum, miben más, mint egy sima virtuális tér?  

A metaverzum tényleg létezik és hatalmasabb, mint valaha.

A Metaverzum, a meta (görögül: valamin túl, után, azon túl) és az univerzum szavakból jött létre. Egy alternatív valóságot jelent, amelyet leginkább a tudományos-fantasztikus filmekben ismerhettünk eddig.

Ha láttad a Ready Player One című filmet vagy a Mátrixot, akkor máris erőteljes „áá, értem” felkiáltással büszkélkedhetsz.

Egy digitális platform, amelyre rácsatlakozva egy, a valódi világnak megfelelő világba csöppenhetsz. Egy emberekkel benépesített, különböző szolgáltatásokat nyújtó világ egy avatár formájában.

Itt ugyanúgy dolgozhatsz, kereskedhetsz, kommunikálhatsz, mint a valódi világban.

Akárcsak a Free Guy-ban, ahol Ryan Reynolds Free Cityben, a GTA és a Fortnite keresztezésének látszó videójátékban éli mindennapi életét. Méghozzá NPC-ként, azaz nem játszható karakterként („a háttértáncosok” átka).

Tehát ha úgy adódik, kinyírják, elütik, lelövik a játékosok.

Ő mégis boldog.

Ott a cuki aranyhala, a megszokott és unalmas banki melója és a biztonsági őr barátja, na és a mindennapi kávéja.

Free Guy: a Twentieth Century Fox nagyszabású kaland-vígjátékában egy banki alkalmazott rádöbben, hogy valójában háttérszereplő egy nyílt világú videojátékban.

Maga a metaverzum szó 1992-ben született meg Neal Stephenson a Snow Crash című cyberpunk regényében.

Egy jövőbeli virtuális valóság neve.

Háromdimenziós virtuális teret jelölt, ahol a felhasználók avatárjai hasonlóan élhetik az életüket, mint a valóságban. A metaverzum tehát egy alternatív valóság a nem-digitális világ mellett.

metaverzum
metaverzum

VR World NYC novemberben. A metaverzum két olyan elképzelés konvergenciája, amelyek sok éve léteznek: a virtuális valóság és a digitális második élet (second life). Jeenah Moon gondolata a The New York Timesnak. 

Kép forrása: nytimes.com

A jövőkutatással foglalkozó Future Today Institute munkatársa a The New York Postnak úgy fogalmazott, hogy 2030-ra már olyannyira elterjedt lesz az internet új korszakának is nevezett metaverzum, hogy az emberek jelentős része abba becsatlakozva éli majd az életét.

A metaverzum, a Facebook-féle virtuális világa egy meghatározó platform lesz, ami most még fejlesztés alatt áll.

A metaverzum lehet a következő nagy dobás, ami talán az internettel, de még az okostelefonokkal járó előnyöket is meghaladhatja.

Hiszek abban, hogy a metaverzum az internet következő fejezete. (…) Persze, lesznek olyan érdekek, amik szemben állnak vele. Mégis olyan lehetőségek és előnyök tárháza lesz, amit el sem tudunk képzelni. Segíteni fogja a kapcsolatokat, segíteni fogja a tanulást, az alkotást és örömöt fog szerezni nekünk mondta Mark Zuckerberg a cég éves konferenciáján.

A valódi és a virtuális világ egyre jobban összefonódik

A „metaverzum” nem a Facebook találmánya.

Ehhez hasonló projektek mindig is voltak.

Mégis óriási pénzek mozognak jelenleg a projektben, a metaverzum absztrakt értékei pedig padlógázas sebességgel érnek el növekedést.

Szerelmes lett a projektbe a Snap, az Amazon, a Microsoft és a Meta (korábban Facebook) is, aki saját versengő verzióval rendelkezik a szép új digitális világról.

Csak a Meta 10 milliárd dollárt tervez áldozni rá és közel 10 000 dolgozót tervez felvenni csak az európai működésükhöz.

Egy mindenre kiterjedő élményt terveznek, amely összemossa a valóságost és képzeletbelit. Amit a felhasználók bármilyen platformról képesek elérni, a virtuális avatárjaikkal pedig kapcsolatba tudnak lépni egymással.

A videójátékoknak kulcsszerepük lesz a metaverzumos platformok megalkotásában. A jövőben az AR hordható eszközök pedig olyan elterjedtek lehetnek, mint manapság az okostelefonok.

A metaverzum egyes társadalmi elemei már a videojátékokban is megtalálhatók. Ott a a Fortnite-t, egy online lövöldözős játékot, amelyet számítógépeken, játékkonzolokon és mobileszközökön játszanak.

Egy átlagos Fortnite-játékos több száz órát tölt a játékban személyes avatárral, harcol és interakcióba lép más játékosok avatárjaival. A játékosok emellett virtuális fizetőeszközt is felhalmoznak, amely feloldja a ruhákat és egyéb finomságokat, hogy személyre szabhassák avatarjaikat.

Még a Hermès, a brutálisan drága és híres Birkin táskáért felelős cég is belépett a metaverzumba. 2021 december 17-én bemutatták a MetaBirkin -t – jellegzetes táskájának VR-változatát, csak 100 darab készült belőle.

Az orvosok már ma teljes mértékben kihasználják a feltörekvő technológia előnyeit.

A UConn Health sebészeti rezidensei például Oculus fejhallgatókat öltenek magukra, és VR-en keresztül végeznek eljárásokat. Úgy kell elképzelni, hogy lényegében tűket helyeznek el a virtuális csonttörésekbe és így könnyedén és szórakoztatóan tanulnak a hibákból, mielőtt ténylegesen végrehajtanának bármilyen műtétet, élőben.

oculus
oculus

Fotó: business.oculus.com

2021 júniusában a Johns Hopkins idegsebészei a VR-re támaszkodtak egy gerincfúziós műtét során. Mindvégig Augmedics headsetet viseltek, amelyeknek “átlátszó szemkijelzője van”.

Különlegessége, hogy a páciens belső anatómiájáról, például csontokról és más szövetekről CT-vizsgálatok alapján képeket vetít a headsetet viselt személynek (a CNBC is beszámolt az esetről).

A jövőben a fizikai és viselkedési biometrikus adatokat, az érzelemfelismerést, az érzéselemzést és a személyes adatok keverékét felhasználva a metaverzum képes lesz létrehozni személyre szabott és továbbfejlesztett valóságot.

A Microsoft és a Facebook is kísérletezett már a Zoomot meg a Teamset behelyettesítő virtuális irodákkal, amelyek sokkal barátságosabbá és emberközelibbé tehetik az otthoni munkavégzést.

Egy sima konferenciahívásoknál mindenképp.

Sokak számára már ez is metaverzum.

De a jelenlegi verziója egyelőre valamivel kevésbé nagyszerű.

A metaverzum létrehozásával foglalkozó vállalatok számára az egyik legnagyobb kihívás az, hogy miként kapcsolják be mind az öt érzékszervet.

És az is, hogyan lehetne összehozni a metaverzum viszonyait a pénzügyi kontrollerek és felügyeletek szabályaival. Felmerülnek technikai kihívások, jogi- pénzügyi- és ember jogi kérdések.

Épül tehát az alternatív univerzum, amely az internet következő, szinte sci-fi verziójává válhat.

Mik lesznek a metaverzum alkotóelemei?

Még bőven abban a fázisban van, hogy nem igazán lehet megmondani.

A metaverzumot alkotó technológiák között a kiterjesztett valóság (AR) és a virtuális valóság (VR) is szerepet játszik, de a metaverzum a digitális gazdaság továbbfejlesztésér festi le.

Tehát a virtuális világok gazdaságai nemcsak hasonulnak a valódihoz, hanem össze is mosódnak azzal.

A metaverzumra általánosságban elmondható:

  • állandó lesz, vagyis a felhasználóktól függetlenül is élő;
  • mindenki számára egyszerre lesz elérhető;
  • valós időben megtapasztalható;
  • akármennyi felhasználó befogadására képes;
  • összeköti a digitális és fizikai teret;
  • bárki csatlakozhat bármikor;
  • összekulcsolja a privát és a közösségi élményt,
  • összeköti a nyílt és zárt rendszereket;
  • működő gazdasági erővel rendelkezik;
  • a gazdasága kapcsolatban lesz a valósággal,
  • a metaverzumban található termékek és szolgáltatások valódi értéket képviselnek;
  • a metaverzumban lévő tárgyak és személyek számára is teljes átjárást biztosít az összes platform között,
  • többen építik, nem központi szervezet;
  • teljes élményt nyújt, a digitális és fizikai tér összekötésével;
  • olyan tartalmakat fog magában hordozni, amelyeket a tartalomgyártók óriási csoportja hoz létre.

Az viszont biztos, hogy befektetők, kriptomániások, játék- vagy chipgyártók tucatjainak remeg a lába az izgalomtól, az „internet új korszakának hallatán”.

Az internet következő szintje ugyanis az „adatkapitalizmus kincsesbányája” lehet. Ugyanis a virtuális „saját magunk” a mi életmódunk, mintánk alapján élne.

Így amit ebben a világban nem adunk meg adatként (te magad vagy az adat), egy adott felületet értékesítő cégnek, a metaverzumban megtehetjük.

A pénzmozgás is sokrétű lehet, lehetne vásárolni (pénzért); nyaralni (pénzért), játékokkal játszani (pénzért); befektetni (pénzért), dolgozni vagy szervízt fizetni (pénzért).

Miért olyan nagy lehetőség a szolgáltatóknak a metaverzum ígérete?

Képzeld el, hogy egy új városba akarsz költözni.

Google felcsap, találatok átnyálazva, konzekvencia leszűrve: minden megvan, hogy online felkészülj a költözésre.

Szakember segítségét is kérheted, hogy megtaláld a megfelelő ingatlant.  A szaki weboldalán kitöltesz egy kérdőívet az igényeidről és a vállalható költségekről.

Majd egy kattintással az online banki alkalmazásoddal begyűjtöd a pénzügyi információkat a helyes és pontos válaszadáshoz.

Esetleg egy online hirdetési szolgáltatást veszel igénybe, hogy átnézhesd a neked megfelelő árkategóriába tartozó lakásokat.

Begyűjtesz néhány esélyes ingatlant, kimásolod a hirdetés linkjeit, az URL-eket pedig belerakod egy e-mailbe, hogy majd a feleséged véleményét is kikérhesd.

Közben rákeresel a térképen az ingatlanokra, hogy meglesd a környéket (van-e suli, ovi, posta).

Feljegyzed az iskolák nevét, hogy beírhasd a Google-ba és megnézhesd a visszajelzéseket és értékeléseket a fórumokon.  

Ma mindezt el tudod végezni online.

De hosszú, macerás és fárasztó folyamat, amelynek során adatokat és weboldalcímeket kell beilleszteni hat-hét különböző szolgáltatásba és alkalmazásba.

Ráadásul mindegyike más-más felhasználói felülettel rendelkezik.

Pehelykönnyű megoldás lenne, ha a weboldalak és alkalmazások zökkenőmentesen működnének együtt. Tehát mindenféle kivágás és beillesztés, egymással inkompatibilis adatok szuggerálása nélkül.

Ez a metaverzum ígérete.

A metaverzum egy üzleti vállalkozás

A fentiek alapján talán már te sem kételkedsz benne.

A techvilág krémjének lelkesedése a bizonyíték rá. Az adatalapú gazdaság a jövő, és forradalmasítani fogja az internetet.

Már most átlag havi 3,6 milliárd ember használ legalább egy közösségi média szolgáltatást, a fogyasztók kétharmada social media nélkül már nem is dönt vásárlásról.

Sőt a 18-34 közöttiek 63 százaléka már jobban hisz egy influenszernek, tartalomgyártónak abban, amit egy márkáról mond, mint önmagának a márkának.

Az internet, amit ma használunk, nagyban különbözik a klasszikus Metaverzumtól.

Az internet (tehát inkább az az internet elődje) eredetileg egyetemeken jött létre, egyes kutatók munkája által.

Egyetlen céllal: megoldják a számítógépek közti üzenetküldést.

Felépítése is szabályozottan működött és még ma is ezen a kezdeti mintán alapul: a javaslatokból kialakulnak egyes szabványok és protokollok, és ezek építik fel a struktúráját.

A Metaverzumban viszont már kérdéses az egységes protokoll kialakítása.

oculus vr
oculus vr

Fotó: business.oculus.com

Ma 10-15 évente jönnek a nagyobb technológiai innovációk, most épp ilyen az okostelefonról metaverzumra váltás.

Talán a metaverzumban is lesznek majd mindenféle hirdetési formátumok.

Mert a digitális földvásárlás, a digitális Bali-nyaralás és a virtuális otthonok építése végül a Metaverzumban valósulnak meg.

Számos termék hozhatja létre önmagának Metaverzumbeli változatát.

Miközben az oktatás, az orvosi és egyes szakmák még magával ragadó tanulási élményt nyújthatnak a tanulóknak, saját infrastruktúra létrehozása helyett ott lesz a Metaverzió.  Kiterjedt vásárlási élményt nyújthatnak a szolgáltatók, amely összetettebb termékeket tesz lehetővé.

A virtuálisan kibővített munkaterületeken elkötelezettebb, együttműködöbb kapcsolatok születhetnek.

Tetszett a cikk? Akkor a blogrovatunkat is hasznosnak találod majd.