ms recolored

május 1, 2020

Online eladás weboldalakkal: a brosúrától a vevőszerző gépezetig I.

Egy gyönyörű design a weboldalnál tekinthető modern kori művészetnek. A legtöbb cég viszont nem vesz magának műalkotásokat. Eredményeket akarnak, márkaismertségben, érdeklődőkben és végtére is pénzben mérhető eredményeket. És legtöbbször a weboldalnak kell megtennie az első lépést és a látogatók igényeire megoldást kell adnia. Persze ha jól is néz ki, az csak hab a tortán, de az online eladás a cél.
2019-ben voltam egy HVG konferencián nagyjából kétszáz fővel közösen. A reggeli felejthető bemelegítő fejezetek után volt egy HR vezetői előadás, a címét se tudtam előzetesen. Nem ezt az előadást vártam legjobban, de meglepetésemre az előadó kiállt a színpadra és nyitásként megkérdezte a közönséget, hogyha egy szó lehetne a válasz, akkor mivel jellemeznék a tökéletes munkatársat? Gondoljunk csak bele, nem egyszerű egyszavas választ adni erre. Jöttek persze a sablonválaszok, „őszinte”, „barátságos” vagy a helyesírási szempontból is elégtelen megfejtésként a „nagy tudású”. Én a korábban látott Rocky filmből sportpéldát húztam elő és az „éheset” mondtam, de ez sem talált. Az előadó megfejtését senki sem találta el, ő annyit mondott, hogy „produktív”. Majd az egyszavas megoldását kibővítette: „brutálisan produktív”. Mivel a weboldal is tekinthető egy 0-24-ben dolgozó marketinges-értékesítő munkatársnak, így erre a témára is ráhúzható szerintem tökéletesen ez a mondás. Egy jó weboldal brutálisan produktív.

Brosúra weboldalak és vevőszerző gépezetek

Tapasztalatom szerint kétféle kategóriába sorolható a weboldalak zöme, vannak az online jelenlét kipipálását célzó online brosúrák (mint egy internetes névjegykártya) és vannak a vevőszerző gépezetek (itt most az olyan speciális alkalmazást szolgáló weboldalakat nem tárgyalunk, mint pl. az oktatást, vagy ügyfélszolgálatot támogató hibabejelentők vagy tudástárak). Mindkét kategóriának elég széles a kiterjedése, azonban előbbiről elmondható, hogy elsődleges célja a cég online képviselete, ezért kiemelten fontos nála az esztétika. Utóbbi esetén a gyors eladást ösztönző landing page-ektől kezdve egészen a rommá optimalizált gigaméretű webshopokig terjednek a határvonalak. Itt kiemelten fontosak az eladások számai és a sikerokozó adatok mérése és javítása.

Brosúra weboldalak, mint kőkövületek

A brosúra weboldalak a korai internet maradványai. Jellemzői: kevés funkció, rövid weboldalon (értelmesen) tölthető idő és az online hagyott lábnyom, mint kizárólagos cél.
Idézet egy svájci ügyféljelölttel való beszélgetésemből:

Én: „Mi az üzleti célja a weboldalnak?”
Cég: „A weboldal legyen szép és letisztult”
Én: „Világos, nagy hangsúlyt fogunk fektetni a design-ra, több variációt is megmutatunk mindjárt az elején, hogy jó irányba tudjunk elindulni. Viszont milyen üzleti eredményeket akartok elérni?”
Cég: „Hogy csodásan nézzen ki és hogy a konkurencia szemei kiessenek”
Én: „Rendben, így lesz, de milyen forgalmi, értékesítési vagy egyéb üzleti célotok van vele? Merre akarjuk a weboldal látogatókat terelni, ha megjelennek az oldalon? Tervezhetünk szakmai blog cikkekket? Mit mérjünk pontosan?”
Cég: „Nem, nem, egyszerűen csak legyen jó mutatós.”

A vágyott weboldalhoz hasonlóan a megbeszélés is letisztult volt és tudtam, hogy nem ránk van szükségük, hiszen egy kifejezette designer csapat erre a feladatra jobb választás, mint mi.

A brosúra weboldalak 3 problémája

A brosúra weboldal a korai internet egyik hozzáállását menti át napjainkba és a célja, hogy legyen egy internetes megjelenésünk, az online eladás meg majd alakul. Manapság ennél azonban már több kell.

A brosúra weboldal a cégről szól, nem a látogatóról

Szinte mindenki tapasztalta már azt a konferenciákon, hogy milyen idegesítő, amikor az előadó kiáll a színpadra és egy rögtönzött (de korántsem rövid) történelemóra keretein belül elkezdi a mondandóját a cég 120 éves történelmének a hajnaláról, majd évtizedenként lépkedve 7-10 perc után megérkezünk napjainkig. A brosúra weboldalak problémája éppen ez, nem a látogatót helyezi a központba, hanem kéretlenül a céges történelmet, mérföldköveket és eredményeket tolja. Félreértés ne essék, ezek mind fontosak lehetnek, ha a látogató ezekre kíváncsi. Ekkor viszont majd magától odanavigál, ahol ezek megtalálhatóak.
A weboldal lényege, hogy a látogató válaszokat kapjon a problémájára.
Ez a válasz lehet információ, vagy adott esetben egy szolgáltatás és termék. Ezzel kell kezdeni, ha ezek felkeltik az érdeklődést, akkor a látogatónak pedig legyen lehetősége utánanézni a cégnek.

A Google nem esik hanyatt tőle

Kezdjük egy fontos kérdéssel, ha brosúra weboldalam van, akkor a Google nem is fog magasan rangsorolni? Nézzünk szembe a brutális tényekkel, hogy olyan iparágban vagy, ahol valamennyire van verseny és pénz, akkor ott nem. Persze most azzal ne számoljunk, hogy fizetsz a Google-nek azért (Google ads), hogy jobb belátásra térítsd. Ugyanakkor tudni kell, hogy a legtöbb iparágban nem a hirdetésekre kattintanak főként a látogatók, hanem az azalatti organikus keresési találatokra. A Google alapelve, hogy értékes találatokat mutasson a felhasználóknak és itt nagyon fontos szempont a rendszeres, friss tartalom. Kutatások szerint a weboldalak 90%-a nem kap a Google-től látogatót. Ha brosúra weboldalad van, akkor valószínű, hogy ezt a számot fogod erősíteni és ez nem jön jól, ha online akarsz eladni.

Nincs mérve, pedig „ami mérhető az javítható is”

A brosúra weboldalak a mérések hiányában csak azt és ahhoz hasonló ködös célokat tudnak lebökni maguk elé, hogy szépek legyenek. Ördögi kör ez, hiszen a weboldal továbbfejlesztésére, akkor áldoz pénzt a cég leginkább, ha a weboldal az online eladás növelés és így nagyobb bevétel ígéretével kecsegtet. Ez pedig akkor lehetséges, ha mérünk. A villamosmérnöki kar többéves méréstechnika laborjain tanultam és véstem be az alapelveim közé azt a filozófiát, hogy „ami mérhető, az javítható is”.

Nézzük ezt a két weboldal hozzáállást
A kék sarokban levő weboldal céljai:
-évi 50 millió forint szolgáltatás értékesítés online
-heti 10 db projekttel kapcsolatos megkeresés elérése
-2000 hírlevél feliratkozó elérése
-7.5%-os konverzió elérése

A piros sarokban levő weboldal céljai:
-a konkurencia megdermedjen a divatos design láttán
Melyiknél fogjuk tudni, ha odaértünk a célba? Anélkül, hogy a konkurecia webkamerái felett átvesszük a hatalmat, viselkedéskutató pszhilógusokat alkalmazunk és internetes böngészéseiket krisztálygömbben látnánk időbélyegekkel felturbózva, a kék weboldal céljai jobban mérhetőek és ebből kifolyólag teljesíthetőek is.

Összefoglaló

A weboldalak két nagy táborra oszthatók szét, brosúra weboldalakra és vevőszerző gépezetekre. Ez a cikk a brosúra weboldalak problémáira hívta fel a figyelmet. A cégek tevékenységének átmentése az online eladás felé az egyik legnépszerűbb és válságállóbb befektetés. Ne higyjük azonban, hogy egy brosúra weboldallal ezt megléptük és nyugodtan dőlhetünk hátra egy kényelmes fotelben.
Egy online vevőszerző gépezet egy annyira varázslatos eszköz, hogy a sok cég az eladások pillanatára egy különös rituálét talál ki. Így volt minden prezi megrendelésnél egy csilingelő hang az alapítók telefonján, vagy kezdetekben így ittak a Zapposnál Tony Hsieh-ék egy töményet minden millió dollárnyi eladott cipőnél (mikor azonban napi 10-re kúszott fel a szám azonban már működési kockázat lépett fel és ejtették az ünneplést). Az online vevőszerző gépezet az egyik legjobb befektetés a jövőbe és a következő bejegyzéseben ez kerül terítékre.