moonshot logo ikon

Webshop készítés futólépésben a koronavírus idején (és azt követően) – checklista

webaruhaz

Számos cégnek fejtörést okozott megbirkózni a koronavírus-járvány okozta gazdasági és műszaki kihívásokkal: a cégek elszigetelődtek az ügyfelektől, a luxus és szórakozás háttérbe szorult és a bizonytalanság miatt jöttek a költségcsökkentések is. Szinte minden iparág zuhant, néhányan pedig óriásit estek pl. a pezsgőipart a legnagyobb deficit érte a nagy gazdasági világválság óta. A külföldi és hazai felméréseket vizsgálva viszont azt látjuk, hogy van egy szektor, ami bonthatja a pezsgőt és jóval nagyobb növekedést regisztrált szinte bármelyiknél: az e-kereskedelem. Míg a Piac és profit szerint a hazai online piac akár 25%-al növekedhet az elkövetkező évben, többek szerint ez még mérsékelt becslés csak. Még azok a cégtulajdonosok is, akik eddig vígan elvoltak a portékáik fizikai értékesítésével, elkezdtek gondolkodni, hogyan lehetne a cég vevőszerzését az online térbe evakuálni. Egy gyors megoldás lehet egy webshop készítés projekt életre hívása. A cikkben 7 lépés szerepel, amely a jó menete a webshop rajtvonalra állításának, majd gyors indításának.

Érdemes jól átnézni ezt a 7 lépést, mert 2024-ben már nem csak a koronavírus által okozott sokk miatt tértek át a cégek az online értékesítésre, hanem az egyszerűség, gyorsaság és globális elérhetőség miatt is, így sokkal nagyobb a verseny.

2024 a webshop készítés éve

Sok, eddig webáruházzal nem rendelkező kiskereskedelmi cég kénytelen volt webshopot létrehozni, hogy az új időszakhoz alkalmazkodjanak, illetve többen most már kizárólag online folytatják tevékenységüket. 

Webáruházat létrehozni nem könnyű vagy olcsó, viszont minden jel arra mutat, hogy a webshop készítés továbbra is jó befektetés.

webshop keszito ceg

A 6+1 (futó)lépés

1. Az adatok adják az (internetes) stratégiát

Alapszabály, hogy a kereskedelem a termékeddel vagy szolgáltatásoddal már most is megvan. A kérdés, hogyan lehet ebből egy szeletet kihasítani. Az elmúlt években elérhetővé váltak olyan AI-alapú eszközök is, amelyek segítenek az adatvezérelt döntéshozatalban, például vásárlói viselkedési elemzések

Találd meg egyszerűen a helyed az ökoszisztémában, és majd ennek az elemzésnek a végeredménye szerint lesznek hasznosak számodra a következő lépések. Érdemes megnézni, hogy mennyire sokan hirdetnek Google-ben az adott kulcsszóra. Pl. ha szendvics rendelések kiszolgálását tűzöd ki a zászlódra, akkor érdemes egy szimpla Google kereséssel feltérképezni az online hadszínteret:

Látni is azonnal a konkurenciát. 

Egy jó keresőoptimalizálásos célszoftverrel azt is meg lehet nézni, hogy:

  • mennyien keresnek a szendvics rendelésre havi szinten Magyarországon
  • mennyibe kerül a konkurenciának egy hirdetésére a klikkelés (ez a saját marketing terved miatt fontos, nem azért, hogy elkezd megkopasztani őket)
  • a látogatók 66%-a nem a hirdetésekre kattint, hanem a Google kereső által elöl rangsorolt oldalakra. Tehát megéri tartalomba fektetni és egy műszakilag és tartalmilag jó weboldalt létre hozni.

Az is látszódik, hogy 1100 keresés van a szendvics rendelés kulcsszóra a Google.hu-n havonta és 0.4 dollár kb. 150 Ft-ba kerül egy klikk a Google hirdetésekkel.

Ezzel azonnal látjuk, hogy létezik a piac és hogy kell minimális rendelési mennyiség a szendvicseknél, mert drága mutatvány lesz hirdetni. Nagyjából az iparági sztenderd, hogy 10% a konverzió, tehát 1500 Ft-ot 3000 Ft-ot kell elkölteni egy ügyfél rendeléséhez.

El kell dönteni, hogy a termék hirdetéssel, közösségi média jelenléttel, vagy organikus forgalommal (SEO) lesz az érdeklődők elé odajuttatva (vagy ideális esetben mindegyikkel). Üzleti szempontból a webshop lényege, hogy pénzt hozzon és időt spóroljon.

Ha a szendvics rendelésre egyébként kedvet kaptál időközben, az Oryx Ízek megbízható csapatát ajánljuk.

2. Vonzó weboldal tartalom

Egy Kissmetrics felmérés szerint a vásárlók 93%-a a weboldal megjelenését tartja a legfontosabb tényezőnek vásárlás során. Ahhoz, hogy egy sikeres webshopot létrehozz, érdemes egy szövegírót és web designeret alkalmazni. 

Ne felejtsd el a szöveg ad el, a webdesign, ami viszont megragadja a figyelmet és ott tart a weboldalon vagy webáruház oldalon. A weboldal tartalma fontosabb, mint az, hogy a legbravúrosabb műszaki megoldás legyen a weboldalhoz felhasználva.

A potenciális vásárlóknak először meg kell érteniük, hogy miben tud a céged nekik segíteni. Nem a cégtörténet, vagy a házi focibajnokság kupáid számossága érdekli őket, hanem az, hogy mit teszel majd értük.

Fontos, hogy az első benyomás azonnal profi és megbízható legyen, hiszen az első 10 másodperc alatt dől el, hogy a látogató tovább böngész-e. Egy vonzó weboldal vizuálisan a céghez illeszkedő, követi a márka stílusát, így könnyebben átvehető az üzenet is, amelyet közvetít.

3. A webshop műszakilag legyen penge

Itt most nem a vámpírvadász Wesley Snipes-ra gondolok, vagyis végülis de. Konkrétan az erejére, tudására és gyorsaságára. Ha megvan a stratégia és a tartalom, akkor egy műszakilag korrekt webshop összerakása következik. 

Össze kell szedni és hangolni két irányt:

Először a bevétel beérkezés üzleti ágát tekintjük a dolgoknak.  Össze kell szedni az egyes műszaki funkciókat. Pl. a termék bemutatását, a vásárlás lépéseit, a fizetést és ezeket megoldó építőblokkokat (pl. webáruház motor, fizetési megoldások, egyéb terméket érintő logikai funkciók).

Majd pedig azt, hogy hogyan lehet időt spórolni az egyes lépéseknél. Pl. milyen új és meglevő rendszerekhez kapcsolódjon a webshop pl. számlázás, ügyfélkövető rendszer (CRM), vállalatirányítási rendszer stb.

Hiába hirdetsz és éred el kínkeserves munkával, hogy a honlapon megjelenjen a látogató, ha a gyorsaság miatt azonnal be is zárják a webshopot. Itt egy aktuális példa, akik mobilon 30 másodperc felett töltődnek csak be. Ez az interneten örökkévalóság: egy gyors megoldás lehet egy Woocommerce motorral megfejelt WordPress webhop megoldás. 

A jó benne, hogy rengeteg olyan funkcionalitása már kész, amire szükséged van. Pl. a kiszállításhoz irányítószám szerinti díjakat tudsz rendelni, vagy a termékeket kombinálhatod, adhatsz meg minimális rendelési mennyiséget stb. Ráadásul jól optimalizálva megfelelően gyors is lehet.

Fontos, hogy a webshop kompatibilis legyen a mobil eszközökkel is, hiszen ma már a vásárlások jóval több mint fele okostelefonról történik. Emellett érdemes gyorsítótár-kezelést használni a betöltési idő minimalizálása érdekében.

4. Konverzió: Kövesd a weboldalad látogatottságát és aktivitását 

Visszatérünk ismét az adatokhoz, hiszen ma már elengedhetetlen a webhely forgalmát és a konverziót követni, ezért hasznos egy Google Analytics fiókot létrehozni, ezek után lényegesen könnyebb eladási célokat meghatározni. A Google könnyen követhető tutorialokat is biztosít a könnyebb átláthatóság érdekében.

Ezt a lépést követően konkrét számok fognak rávilágítani arra, hogy mennyire válnak be a közösségi médián és egyéb platormokon futó reklámjaid, így könnyebben tudsz változtatni az esetleges hibákon.

A WordPress webshop azért is hatékony, mert csomó konverziómérési megoldás könnyen elérhető rá pl. Hotjar hőtérképei és felhasználói felvételei.

Az adatok elemzésével pontosan megtudhatod, mely oldalak működnek a legjobban, és hol veszíted el a látogatókat. Használj A/B tesztelést, hogy különböző verziókat próbálhass ki, és folyamatosan optimalizáld a vásárlói élményt.

5. Hozz létre levelezőlistát

Sokan azt szajkózzák már évek óta, hogy a hírlevél elavult. Spoiler következik, nem az. Pont. Period. Bodka. Период.

Csak idén az egyik ügyfelem már 2 millió euró felett adott el vele számítógépeket.

A hatékony online marketing egyik legjobb eszköze a levelezőlista. Ez elég egyértelműnek tűnhet, hiszen a legközvetlenebb módon az ügyfél inboxán keresztül jutsz el a vásárlóhoz. Fontos viszont, hogy ne terheld túl az ügyfeleid, hiszen nem akarod, hogy leiratkozzanak a csatornáidról. 

Lényeges a barátságos és közvetlen hangnem és a valóban előnyös ajánlatok létrehozása. Ha kezdő cég vagy, és még nincs jelentős feliratkozó táborod, fontos, hogy a weboldalad azt sugározza, hogy egy közösséget szeretnél kiépíteni a terméked vagy szolgáltatásod köré.

A levelezőlisták kiválóan alkalmasak automatizált üzenetekre, például rendelés megerősítésére, szállítási értesítések küldésére vagy kosárelhagyó levelek kézbesítésére. Az automatizált kampányokkal növelheted az ügyfélélményt és a konverziós arányokat.

6. Egy menő Rólunk oldal

Ha egy látogató eljut a „Rólunk” oldaladra, ez azt jelenti, hogy a terméked igazán érdekli őt. Itt lehetőséged van arra, hogy világosan megfogalmazd a branded hivatását, és hogy mi az, amit az ügyfeleknek kínálsz. Itt helye van minden fajta ügyfél véleménynek, a céged eddigi mérföldköveinek ismertetésére, visszajelzések és kollaborációk más cégekkel. 

És végül, a legfontosabb elem: kapcsolattartási adatok és közösségi média csatornák. Fontos tartalmazni a következőket: e-mail cím, a céged bejegyzett székhelye, közösségi médiára irányító linkek. Fontos, hogy ezt a tartalmat minél tömörebben közöld, mivel a túl sok szöveg nyomasztóan hathat.

A személyesség hozzáadása, például egy rövid bemutatkozás a csapat tagjairól, segít abban, hogy a látogatók érzelmileg is kapcsolódjanak a márkához, ilyen lehet egy inspiráló történet is, ami bemutatja, hogyan indult a vállalkozásod.

7. Tedd elérhetővé a legnépszerűbb fizetési módszereket 

Fontos, hogy könnyen lehessen a vásárlást végrehajtani. Ezért ajánlott a lehetőséget megadni a vásárlóknak, hogy saját fiókot hozzanak létre, ezzel egyrészt le tudják menteni a fizetési adataikat zökkenőmentessé téve a jövőbéli vásárlásaikat, másrészt nagyobb valószínűséggel fognak feliratkozni a levelező listádra. 

Hasznos lehet az OTP Simple, Paylike, PayPal vagy Stripe lehetőség alkalmazása, minél széleskörűbb és flexibilisebb opciókat biztosítasz, annál kielégítőbb és komfortosabb az ügyfél vásárlási élménye.

Az egyérintéses fizetési lehetőségek, például az Apple Pay vagy Google Pay integrálása, nemcsak kényelmesebbé, de gyorsabbá is teszi a vásárlást, csökkentve a vásárlók lemorzsolódásának esélyét. Fontos, hogy a fizetési rendszered megfeleljen a GDPR és egyéb adatvédelmi előírásoknak is, hiszen ennek hiánya súlyos következményeket vonhat maga után.

+1 Erősítsd a közösségi média-jelenléted 

Talán hangsúlyoznunk sem kell, mennyire fontos ez a pont egy webáruház esetén. Ez az egyik elsődleges forrás, ahol a termékeidet megismerhetik az érdeklődők, és új ügyfelek toborzására van lehetőség. Fontos, hogy több platformon is jelen legyél, természetesen ez nem azt jelenti, hogy minden egyes közösségi média oldalra fel kell iratkoznod, ami létezik. 

Ajánlatos ugyanazt a felhasználónevet alkalmazni minden közösségi weboldalon, illetve alakíts arculatot, ami főleg a profil és borítókép esetében fontos. A folyamatos kommunikáció a követőiddel szintén kulcsfontosságú, az ún „engagement”, vagyis aktív interakció az ügyfelekkel az oldaladon egy fontos eleme a közösségi platformok algoritmusainak. Ez annyit jelent, hogy minél több a válaszod, interkaciód az ügyfelek jelzéseire, annál több új klienshez fogsz eljutni. Az interakció és tényleges engagement sokkal fontosabb, mint a magas követő és likeszám, ami mögött nincs igazi aktivitás. 

Használj vizuálisan vonzó tartalmakat, például termékfotókat, videókat és “how to” típusú posztokat, hogy növeld a termékeid vonzerejét. Emellett az influencerekkel való együttműködés jelentős mértékben növelheti a márka láthatóságát és hitelességét, amely nagy löketet adhat.

Epilógus

Van a Forest Gump című filmben egy jelenet, amikor a viharban az összes rákászhajó megsemmisül Forestékét kivéve. Ők az addig fogott csekély mennyiségű rák helyett egyedüli hajóként képesek voltak egy birodalmat felépíteni a cégükkel. 

Azt gondolom, hogy a koronavírus vihara után rengetegen sajnos odalesznek, de akik talpon maradnak és képesek az internetes webshop készítés projektet időben meglépni, azok egy kiváló alappal vágnak neki az új világ piaci lehetőségeinek.


A webfejlesztés, és akár a hirdetéskezelés (PPC) témájában is olvashatsz nálunk, vágj bele az információgyűjtésbe!

KApcsolat

3 Lépéses mesterterv

Kérj egy ajánlatot az űrlapon keresztül.

01

Add meg nevedet, a céged nevét és a telefonszámodat. Ezeket Fort Knox szintű biztonsággal kezeljük.

02

Legkésőbb a következő munkanapon visszahívunk és 5 rövid kérdést teszünk fel.

03

5 kérdés után neki is állunk a tervezésnek. Ingyen küldünk egy tervet az új weboldaladhoz.

Az űrlap elküldésével megerősítem, hogy elolvastam és elfogadom a MoonShot adatvédelmi irányelveit.