moonshot logo ikon

Storytelling a weben – Hogyan mesélj történetet a weboldaladon?

a nagy stroy

Egyszer volt, hol nem volt…

Ennél hagyományosabb kezdést el sem lehet képzelni. Persze, ha a célod az, hogy középsősök bizalmába férkőzz, akkor a legjobb helyen jársz, garantáltan figyelemmágnes leszel.

Na, de mi a helyzet a weboldalakkal?

Annyi bőven elég lenne, hogy mesélj, aztán a felhasználó majd úgyis elég időt tölt nálad, sőt, olyannyira elcsábul, hogy még vásárol is tőled?

Ugyan már!

A storytelling nem cél, hanem egy olyan pompás eszköz, amivel a leendő vásárlóid, ügyfeleid, felhasználóid közé olyan hidat teremts, amit úgy hívnak:

BIZALOM.

A következőkben megmutatjuk, hogyan használhatod fel a weboldaladon a történetmesélést, mekkora erő van a storytellingben, illetve működő példákat is mutatunk neked, amik pompás ihletet adhatnak számodra.

Miért válaszd a storytellinget?

Ismered annak a férfinak a történetét, aki egyszer csak úgy döntött, hogy fél világon keresztülfut? Bizony, az illetőt Forrest Gumpnak hívják, felejthetetlen története pedig 6 csillogó Oscar-díjat eredményezett.

Vagy hallottál már arról az oroszlánkölyökről, aki komoly harcok árán végül átveszi apja helyét a trónon? Ő volt Simba, aki végül oroszlánkirály lett, a mai napig kicsik és nagyok egyik kedvenc rajzfilmje az Oroszlánkirály.

Megvan az a varázslófiú, aki legyőzi a legnagyobb ellenségét, Voldemortot?A fiú neve Harry Potter, milliók olvassák és nézik meg a történetét.

Mi a közös a három világsikerben?

Naná, hogy a történet!

storytelling

Miért működik a storytelling?

Mert a történetek úgy ragadnak, mint a zöld festék.

Annyira lebilincselnek, hogy végig kell nézned, végig kell hallgatnod, végig kell olvasnod őket.

Milyen történetet mesélj a weboldaladon?

Egyszerűt: jöjjön át rögtön a lényeg, hogy akár még a középső csoportosok is megértsék.

Váratlant: hozz be valami olyat, amire nem számítanak, mondjuk konfliktust! Pl. szembesítsd vele a felhasználót, hogy mi történik akkor, ha nem veszi igénybe a szolgáltatásodat!

Hiteleset: tényekre és adatokra építsd a mondanivalódat! Pl. ha almás pitét árulsz, akkor mutasd meg, milyen alapanyagokat, különlegességeket tartalmaz. Mitől egyedi a terméked?

Érzelmekre hatót: Mutasd meg a felhasználó jelenlegi állapotát, hass az érzelmeire úgy, hogy lássa, milyen változásokon megy keresztül, ha az ügyfeled lesz!  

Adj a történetednek főhőst!

Na és ki legyen a főhősöd?

A céged? A szolgáltatásod? A terméked?

Nem, nem és nem!

A főhősöd a felhasználód legyen!

Az ő problémáját kell megoldanod, olyan lehetőségeket kell előtte felvillantanod, ami olyan boldoggá teheti, mint Simbát a birodalma visszaszerzése.

Az UX design és a storytelling

A történetmesélés itt kapcsolódik össze a felhasználói élmény tervezéssel, hiszen azzal, hogy a weboldalad a storytellingre szavaz, olyan élményeket prezentál a felhasználóknak, ami miatt megéri a honlapon maradnia.

Ilyen „kis” nevek is élnek a történetmesélés eszközével: Apple vagy a Nike. 

Ismered a hős útját?

Joseph Campbell antropológus a világ minden tájáról összegyűjtött történeteket, mítoszokat, meséket, amelyekben meglátott egy közös rendszert, struktúrát.

Campbell elmélete szerint, ha tudjuk, hogy működik ez az alapstruktúra, akkor meg tudjuk változtatni a sorsunkat.

Joseph Campbell  felvázolta a Hős útját, amelynek 12 lépése van, és amelyet ha végigjárunk, révbe érhetünk.

Hogyan tedd hőssé az ügyfeled a weben a storytelling segítségével?

Nézzük meg egy példán keresztül!

Tegyük fel, hogy almás pitét árulsz!

Megismerted a célcsoportodat és pontosan tudod, mire van szüksége, ezért pontosan látod azt a helyzetet, amiben benne van: tele van a piac almás pitékkel, de kevés az igazán minőségi, ínycsiklandozó, ugyanakkor egészséges termék.

Bemutatod a hősöd, ahogy keresi a megfelelő darabot, de mindig akadályba ütközik, mert pocsék kínálattal találja szembe magát.

Aztán feltűnik a színen a te almás pitéd, amelyet megkóstolva mennyei pillanatokat él át a hősöd, ráadásul a gyomra sem fájdul meg tőle, nem kell attól tartania, hogy rossz érzések kerítik később hatalmába.

Te vagy ugyanis a hős segítője, aki megmutat egy jobb alternatívát, mint amit az eddigiek során tapasztalt a hős.

Te vagy a mentor, aki segíti az ügyfelet céljai elérésében.

Tehát ha ismered a hősödet, a problémáját, akkor nincs más hátra, mint ösztönözni őt a cselekvésre.

Az almás pités példát el lehet játszani akár egy laptoppal, telefonnal, csapatépítő tréninggel, webes szolgáltatásokkal is.

A történetek előttünk hevernek.

Ilyen egyszerű lenne?

Igen és nem.

Igen, mert a történet által a felhasználó összekapcsolódik veled, a miérteddel.

Nem, mert ehhez komoly tervezés szükséges és gondosan felépített történet. Olyan designra és a szövegírás varázslatára van szükség, amely élővé teszi az adott honlapot.

Mutasd magad storytelling!

Ha már mese és történet, mutatunk három olyan webes példát, ami beszippantja a felhasználót:

storytelling web

1.     Mesélj a weben!

Pierre Herme és  Nicolas Buffe lenyűgöző weboldalán káprázatos animációkkal és könnyen olvasható szövegekkel ejtik rabul az érdeklődőket. Több érzékszervre hatnak, ugyanis a történetet háttérzenével is kiegészítik.

Egy regényt lehet úgy elolvasni, hogy fejezetről fejezetre megyünk végig a szövegen.

Ezt a weboldal típust fel lehet használni akár a gyerekeknek szánt termékek bemutatásához, egy adott márka történetének megvilágításához, vagy éppen egy cég múltjának és jelenének összekapcsolásához.

2.     Húzd be a felhasználót a storytellinggel!

Mi történne akkor, ha a weboldalad nem abból állna, hogy egyhangú életrajzi adatokkal fárasztod a látogatókat?

Mi történne akkor, ha inkább egy olyan történeten vezetnéd végig a felhasználót az önéletrajzodat böngészve, mintha egy videójátékot játszana, mintha ő lenne a weblapod főszereplője?

Robby Leonardi grafikus, designer honlapja kiváló példa erre, ugyanis Super Mario mintájára úgy lehet végigszáguldani a honlapján, mintha különböző szinteket teljesítenénk, közben pedig megmutatja szolgáltatásait.

3.     Görgetéssel haladj a kalandok felé!

A Bagigia weblapján egy táska történetét ismerhetjük meg nem mindennapi módon. Ahogy görgetünk lefele, úgy rajzolódik ki a táska meséje előttünk, minden egyes részletet kifejtve.

Pontosan, precízen, igényesen tálalják az információkat, aminek köszönhetően a felhasználó lépésről lépésre haladhat, meggyőződhet arról, hogy minőségi termékkel van dolga.

A cipzáros navigációs sáv pedig a felhasználói élmények fokozását teszi lehetővé.

Storytelling és a célok!

Ahogy fentebb írtuk, a storytelling csak eszköz, a cél természetesen az, hogy a leendő ügyfeleid problémáját megoldja a terméked vagy a szolgáltatásod.

A történetmesélés segítségével tedd az ügyfeledet hőssé, mutasd meg neki azt az állapotot, amire vágyik, vázold fel előtte a megoldást!

Magával ragadó történetmesélést kívánunk neked!

KApcsolat

3 Lépéses mesterterv

Kérj egy ajánlatot az űrlapon keresztül.

01

Add meg nevedet, a céged nevét és a telefonszámodat. Ezeket Fort Knox szintű biztonsággal kezeljük.

02

Legkésőbb a következő munkanapon visszahívunk és 5 rövid kérdést teszünk fel.

03

5 kérdés után neki is állunk a tervezésnek. Ingyen küldünk egy tervet az új weboldaladhoz.

Az űrlap elküldésével megerősítem, hogy elolvastam és elfogadom a MoonShot adatvédelmi irányelveit.