Egyszer volt, hol nem volt…
Ennél hagyományosabb kezdést el sem lehet képzelni. Persze, ha a célod az, hogy középsősök bizalmába férkőzz, akkor a legjobb helyen jársz, garantáltan figyelemmágnes leszel.
Na, de mi a helyzet a weboldalakkal?
Annyi bőven elég lenne, hogy mesélj, aztán a felhasználó majd úgyis elég időt tölt nálad, sőt, olyannyira elcsábul, hogy még vásárol is tőled?
Ugyan már!
A storytelling nem cél, hanem egy olyan pompás eszköz, amivel a leendő vásárlóid, ügyfeleid, felhasználóid közé olyan hidat teremts, amit úgy hívnak:
BIZALOM.
A következőkben megmutatjuk, hogyan használhatod fel a weboldaladon a történetmesélést, mekkora erő van a storytellingben, illetve működő példákat is mutatunk neked, amik pompás ihletet adhatnak számodra.
Miért válaszd a storytellinget?
Ismered annak a férfinak a történetét, aki egyszer csak úgy döntött, hogy fél világon keresztülfut? Bizony, az illetőt Forrest Gumpnak hívják, felejthetetlen története pedig 6 csillogó Oscar-díjat eredményezett.
Vagy hallottál már arról az oroszlánkölyökről, aki komoly harcok árán végül átveszi apja helyét a trónon? Ő volt Simba, aki végül oroszlánkirály lett, a mai napig kicsik és nagyok egyik kedvenc rajzfilmje az Oroszlánkirály.
Megvan az a varázslófiú, aki legyőzi a legnagyobb ellenségét, Voldemortot?A fiú neve Harry Potter, milliók olvassák és nézik meg a történetét.
Mi a közös a három világsikerben?
Naná, hogy a történet!

Miért működik a storytelling?
Mert a történetek úgy ragadnak, mint a zöld festék.
Annyira lebilincselnek, hogy végig kell nézned, végig kell hallgatnod, végig kell olvasnod őket.
Milyen történetet mesélj a weboldaladon?
Egyszerűt: jöjjön át rögtön a lényeg, hogy akár még a középső csoportosok is megértsék.
Váratlant: hozz be valami olyat, amire nem számítanak, mondjuk konfliktust! Pl. szembesítsd vele a felhasználót, hogy mi történik akkor, ha nem veszi igénybe a szolgáltatásodat!
Hiteleset: tényekre és adatokra építsd a mondanivalódat! Pl. ha almás pitét árulsz, akkor mutasd meg, milyen alapanyagokat, különlegességeket tartalmaz. Mitől egyedi a terméked?
Érzelmekre hatót: Mutasd meg a felhasználó jelenlegi állapotát, hass az érzelmeire úgy, hogy lássa, milyen változásokon megy keresztül, ha az ügyfeled lesz!
Adj a történetednek főhőst!
Na és ki legyen a főhősöd?
A céged? A szolgáltatásod? A terméked?
Nem, nem és nem!
A főhősöd a felhasználód legyen!
Az ő problémáját kell megoldanod, olyan lehetőségeket kell előtte felvillantanod, ami olyan boldoggá teheti, mint Simbát a birodalma visszaszerzése.
Az UX design és a storytelling
A történetmesélés itt kapcsolódik össze a felhasználói élmény tervezéssel, hiszen azzal, hogy a weboldalad a storytellingre szavaz, olyan élményeket prezentál a felhasználóknak, ami miatt megéri a honlapon maradnia.
Ilyen „kis” nevek is élnek a történetmesélés eszközével: Apple vagy a Nike.
Ismered a hős útját?
Joseph Campbell antropológus a világ minden tájáról összegyűjtött történeteket, mítoszokat, meséket, amelyekben meglátott egy közös rendszert, struktúrát.
Campbell elmélete szerint, ha tudjuk, hogy működik ez az alapstruktúra, akkor meg tudjuk változtatni a sorsunkat.
Joseph Campbell felvázolta a Hős útját, amelynek 12 lépése van, és amelyet ha végigjárunk, révbe érhetünk.
Hogyan tedd hőssé az ügyfeled a weben a storytelling segítségével?
Nézzük meg egy példán keresztül!
Tegyük fel, hogy almás pitét árulsz!
Megismerted a célcsoportodat és pontosan tudod, mire van szüksége, ezért pontosan látod azt a helyzetet, amiben benne van: tele van a piac almás pitékkel, de kevés az igazán minőségi, ínycsiklandozó, ugyanakkor egészséges termék.
Bemutatod a hősöd, ahogy keresi a megfelelő darabot, de mindig akadályba ütközik, mert pocsék kínálattal találja szembe magát.
Aztán feltűnik a színen a te almás pitéd, amelyet megkóstolva mennyei pillanatokat él át a hősöd, ráadásul a gyomra sem fájdul meg tőle, nem kell attól tartania, hogy rossz érzések kerítik később hatalmába.
Te vagy ugyanis a hős segítője, aki megmutat egy jobb alternatívát, mint amit az eddigiek során tapasztalt a hős.
Te vagy a mentor, aki segíti az ügyfelet céljai elérésében.
Tehát ha ismered a hősödet, a problémáját, akkor nincs más hátra, mint ösztönözni őt a cselekvésre.
Az almás pités példát el lehet játszani akár egy laptoppal, telefonnal, csapatépítő tréninggel, webes szolgáltatásokkal is.
A történetek előttünk hevernek.
Ilyen egyszerű lenne?
Igen és nem.
Igen, mert a történet által a felhasználó összekapcsolódik veled, a miérteddel.
Nem, mert ehhez komoly tervezés szükséges és gondosan felépített történet. Olyan designra és a szövegírás varázslatára van szükség, amely élővé teszi az adott honlapot.
Mutasd magad storytelling!
Ha már mese és történet, mutatunk három olyan webes példát, ami beszippantja a felhasználót:

1. Mesélj a weben!
Pierre Herme és Nicolas Buffe lenyűgöző weboldalán káprázatos animációkkal és könnyen olvasható szövegekkel ejtik rabul az érdeklődőket. Több érzékszervre hatnak, ugyanis a történetet háttérzenével is kiegészítik.
Egy regényt lehet úgy elolvasni, hogy fejezetről fejezetre megyünk végig a szövegen.
Ezt a weboldal típust fel lehet használni akár a gyerekeknek szánt termékek bemutatásához, egy adott márka történetének megvilágításához, vagy éppen egy cég múltjának és jelenének összekapcsolásához.
2. Húzd be a felhasználót a storytellinggel!
Mi történne akkor, ha a weboldalad nem abból állna, hogy egyhangú életrajzi adatokkal fárasztod a látogatókat?
Mi történne akkor, ha inkább egy olyan történeten vezetnéd végig a felhasználót az önéletrajzodat böngészve, mintha egy videójátékot játszana, mintha ő lenne a weblapod főszereplője?
Robby Leonardi grafikus, designer honlapja kiváló példa erre, ugyanis Super Mario mintájára úgy lehet végigszáguldani a honlapján, mintha különböző szinteket teljesítenénk, közben pedig megmutatja szolgáltatásait.
3. Görgetéssel haladj a kalandok felé!
A Bagigia weblapján egy táska történetét ismerhetjük meg nem mindennapi módon. Ahogy görgetünk lefele, úgy rajzolódik ki a táska meséje előttünk, minden egyes részletet kifejtve.
Pontosan, precízen, igényesen tálalják az információkat, aminek köszönhetően a felhasználó lépésről lépésre haladhat, meggyőződhet arról, hogy minőségi termékkel van dolga.
A cipzáros navigációs sáv pedig a felhasználói élmények fokozását teszi lehetővé.
Storytelling és a célok!
Ahogy fentebb írtuk, a storytelling csak eszköz, a cél természetesen az, hogy a leendő ügyfeleid problémáját megoldja a terméked vagy a szolgáltatásod.
A történetmesélés segítségével tedd az ügyfeledet hőssé, mutasd meg neki azt az állapotot, amire vágyik, vázold fel előtte a megoldást!
Magával ragadó történetmesélést kívánunk neked!