ms recolored

március 30, 2022

Tervezz betonbiztos marketinget! A marketingterv részei

Ne olvasd el ezt a cikket, ha

–          szárnyal a marketinged

–          záporoznak hozzád az ügyfelek

–          verhetetlen marketingtervvel rendelkezel

Azonban, ha olyan rendszerre vágysz, ami az online és offline marketing útvesztőjében is segít eligazodni és szilárd alapot nyújt neked nehéz pillanatokban, akkor éppen itt az ideje a marketingterved megírásának.

Marketingterv, te vagy az?

Először is tisztázzuk, mi az a marketingterv!

Ugyanaz, mint az üzleti terv?

Nem.

A marketingterv az üzleti terv egyik fontos láncszeme.

Egy olyan útikalauz, amely segíti irányban tartani a vállalkozásod, céged hajóját.

terv marketing
terv marketing

Mielőtt elkészítenéd, tisztázd magadban a következőket:

1.      Mi a célod pontosan?

Pl. hány vevőt, mekkora profitot akarsz szerezni?

2.     Mi a stratégiád?

Tervezd meg azt a folyamatot, aminek a segítségével el akarod érni a célodat!

3.     Milyen taktikát fogsz alkalmazni?

Írd le pontosan, hogy a célodhoz milyen eszközöket használsz! Pl. milyen kommunikációs csatornákat veszel igénybe? (Facebook, insta, LinkedIn..stb)

Ha ezekkel megvagy, akkor lássuk csak, mik a profi marketingterv elengedhetetlen részei!

1.     Vezetői összefoglaló

Ez a vállalkozásod prospektusa.

Mit is tartalmaz pontosan ez a maximum két oldalas leírás?

–          a terméked vagy a szolgáltatásod ismertetését, pozícionálását (mi az, ami eszedbe jusson a fogyasztónak „rólad”?)

–          a piaci előnyöket (pl. te humánusabb ügyfélszolgálattal rendelkezel, ingyenes kiszállítást biztosítasz, vagy árban és minőségben is verhetetlen vagy)

–          a célpiacod beazonosítását

–          az üzleti célodat (és természetesen a marketing célodat, s az ebből következő taktikai és technikai lépéseket)

2.    Piacelemzés

Mielőtt a vállalkozásod hajója kifutna a nyílt tengerre (vagy akár egy üzleti kudarc után akarnád visszaküldeni), roppant fontos egy olyan elemzést elvégezni, ami elengedhetetlen egy termék/szolgáltatás sikerességéhez.

Mert hiába van egy bombaötleted, ha azt a politikai vagy gazdasági változások kivitelezhetetlenné teszik.

Milyen elemzéseket használj?

a)    PEST elemzés

Ennek köszönhetően megismered azokat a környezeti tényezőket, amelyek hatással lesznek a vállalkozásodra hosszú távon:

–          Politikai tényezők

–          Gazdasági tényezők

–          Szociális, társadalmi tényezők

–          Technológiai tényezők

Ezek birtokában már biztosabban engedheted útjára hajódat, de még szükséged van egy elemzésre!

b)    SWOT elemzés

Itt pedig megfogod a tükröt és a vállalkozásod szembogarával nyílt tekintettel belenézel. A következő területekre adsz konkrét válaszokat:

–          Erősségek

–          Gyengeségek

–          Lehetőségek

–          Kockázatok

Azért lényeges a tükör, hiszen így tiszta képet kapsz arról, hogy pl. rendelkezel-e olyan erős termékkel, ami felveszi a versenyt a konkurenciával, vagy éppen van-e olyan célpiac, amely a termékedben komoly megoldásra lelhet a problémáira.

3.    Célközönség

Ha nem ismered a célközönséged, az olyan, mintha egy csecsemőnek mozijegyet adnál azért, hogy végre hagyja abba a fülsüketítő bömbölést.

A marketingterved elképesztően fontos része az, hogy tudd, kik az ideális ügyfeleid. Tudnod kell a nemüket, életkorukat, lakhelyüket, szokásaikat, életkörülményeiket, hobbijukat, érdeklődési köröket stb.

Ha ezekkel tisztában vagy, akkor már tudod, hogy pl. milyen kommunikációra és marketing stratégiára van szükséged.

4.    Stratégia és taktika

Itt van az a rész, amit legjobban egy focimeccs előtti öltözői jelenettel lehetne bemutatni. Amikor az edző a játékosok elé tárja a cél eléréséhez szükséges lépéseket, folyamatokat.

Csak most te vagy az edző, aki papírra veti azokat a stratégiai lépéseket, amelyek az ügyfélszerzést vagy az ügyfélmegtartást helyezik a középpontba.

Mik ezek a stratégiai lépések?

Pl.: árazás, akciózás, értékesítési stratégia, hirdetési stratégia, tartalom stratégia, kampánystratégia

A sor természetesen szabadon bővíthető.

Egy biztos: ezeket a stratégiai lépéseket mindig az üzleti célokkal összhangban kell megtenned!

marketingterv 1
marketingterv 1

5.    Célok és KPI

Mire van még szükséged?

Hosszú- és rövidtávú célokra!

Jelölj ki mérföldköveket, hogy lásd, jó úton vagy-e! 

És persze ott van a KPI!  Ez a fő teljesítménymutató. Egy olyan mérhető értéket jelent, ami azt mutatja meg egyértelműen, hogy milyen hatékonysággal dolgozol a kitűzött céljaid érdekében.

Tehát ismét egy tükröt kap a vállalkozásod, céged, amibe bizonyos időközönként bele kell nézned! Vagy akár egy gps-t amelyen azt látod, hogy eddig mekkora utat tettél meg, és mennyire közelítesz a célodhoz.

6.    A marketinged költségvetése

Bizony, a piszkos anyagiak.

Ahhoz, hogy a marketing stratégia működjön és a terved is megvalósítható legyen, elengedhetetlenek az anyagi erőforrások.

Ilyenkor érdemes a földön maradni, akár különböző forgatókönyvekkel, kockázattal (legjobb, legrosszabb, ideális forgatókönyv) és megtérüléssel kalkulálni.

Milyen költségeid lehetnek pl.?

–          emberi erőforrások

–          hirdetési költség

–          továbbképzés 

–          domain vásárlás 

–          online számlázás

–          kreatívok

Természetesen ezek a költségek is a céljaiddal összhangban jelenjenek meg. Mert a cél és a hozzávezető stratégiai lépések hiányában csak szórnád a pénzt a vakvilágba.

marketing terv 1
marketing terv 1

Miért kell marketingterv?

–          Mert segít irányban tartani a vállalkozásod hajóját.

–          Mert olyan tudatos rendszert kapsz, amire bármikor nyugodtan tudsz támaszkodni.

–          Mert komoly önbizalmat és bizalmat tudsz kiépíteni.

A marketingtervnek köszönhetően pontosan látni fogod, hogy a termékednek, szolgáltatásodnak milyen lehetőségei vannak a piacon, hogyan tudsz eligazodni az online/offline marketing útvesztőiben.

Ha sokkal tudatosabb és erősebb marketinget akarsz felépíteni, akkor már tudod, mi a feladatod:

Alkosd meg a marketingtervedet!

Sok sikert a megvalósításhoz!

 Meta: A merketingterv segítségével a vállalkozásod hajója nem fog elsüllyedni a legfélelmetesebb viharok közepette sem.