ms recolored

március 1, 2020

Üzleti weboldal készítés kezdőknek

Annak idején sokkal kevésbé kellett más iparágaból jövő innovátorokkal, teljesen más cégméretekkel vagy éppen más országokkal versenyeznie a cégeknek. Most a hotelláncok az egyetlen hotelszoba nélküli foglalórendszerekkel versenyeznek.

Vagy a sarki fűszeresnek már nemcsak a nagy üzletláncokkal, hanem a internetnek köszönhetően az árösszehasonlító oldalakon megtalálható távolabbi sarki fűszeresekkel, a közepes specialista webshopokkal és az olyan óriásokkal és farkasszemet kell néznie, mint az Amazon Herbst, Spices, Seasonings kategória 4000 árucikke.

Az online világ alapkövének számító weboldalak kihasználása nélkül a legtöbb vállalkozás nem aknázza ki a benne szunnyadó lehetőségeket és pénzt hagy az asztalon.

Nem sok olyan emberrel találkoztam (de ha hiszitek ha nem, találkoztam), aki vitatná a weboldalak létjogosultságát az üzleti életben, legyen az az oldal kereskedelmi célú, vagy egyszerűen bemutatkozó szándékkal készülő.

Az internet még mindig a legtöbb kiaknázható lehetőséget rejtő médium, melynek fejlődése folyamatos (még gyursul is) és iparágakat rajzol át fénysebességgel. Olyan üzleti modellekre ad lehetőségeket, melyekre korábban nem lehetett volna építeni egy anyagi biztonságot nyújtó vállalkozást. Továbbá, elképesztően felgyorsította a világban zajló üzleti folyamatokat is.

Ez a weboldal készítés tudnivalók témát boncolgató bejegyzés az alapokat tárgyalja (és ajánlott nem sarki fűszerekkel kereskedő vállalkozónak is).

A webes emóciók előretörése

Míg korábban az internetes kereskedés hagyományos formái jelentettek újdonságot a kereskedelemben, addig mostanra ez is megváltozott. A B2B, C2C megoldásokat lassan felváltja az új nézet, mely szerint ideje inkább H2H-ban gondolkodni.

Bryan Kramer, amerikai üzletember szerint helyesebb Human to Human-ról beszélni akkor, amikor az internetet hívja segítségül egy cég az eladásainak növeléséhez. Alapozza ezt az állítását arra, hogy fogyasztók szemszögéből vizsgálja az üzleti trendeket, akik nem pusztán érzelemmentes szereplői piacnak és csak arra hivatottak, hogy mindent megvegyenek, amit eléjük raknak. Korábban sokszor elegendő volt hatalmas információmennyiséget zúdítani a potenciális vásárlókra, reklámokkal bemutatni a termékeket, szolgáltatásokat és kis túlzással már meg is történt az eladás.

A mai fogyasztóknak ezek már legtöbbször nem elegendők. Tudni akarják, hogy számítanak, számít a véleményük, nem csak a pénztárcájuk tartalma. Ehhez viszont célzott kommunikációra van szükség. A jó minőségű, személyreszabott niche kommunikáció megadja azt az érzést, amitől egy hétköznapi ember is fontosnak érzi magát az online világban. A hangsúly tehát a kommunikáción van, amire tökéletes megoldás egy helyesen felépített, érdekes tartalommal és profi dizájnnal rendelkező információs tárház, amit üzleti weboldalnak hívnak.

Leegyszerűsítve olyan a weboldal a vállalkozásnak, mint a sportolónak a táplálékkiegészítő. Nélküle is lehet futni meg versenyezgetni (itt nem feltétlenül a 3100 mérföldes Sri Chimnoy versenyre célzok), de valószínű, hogy nem az élmezőny lesz a realitás, a dobogó meg pláne csak elérhetetlennek tűnő álom marad. Egy céltudatos, igazi üzleti vénával megáldott cégvezető pedig nem futottak még eredményre vágyik, hanem az aranyérmet akarja kezébe venni és a magasba emelni, tudván, hogy ez az aranyérem belépő a nagyobb versenypályákra, ahova majd megint komolyabb táplálékkiegészítők fognak kelleni.

Az üzleti weboldalak céljai

Nicolas Cage főszereplésével a Fegyvernepper című filmben van egy jelenet, amikor a fegyverkereskedő azt állítja, hogy hiába tanult meg féltucat nyelven beszélni, a legjobban a dollár, dínár, drachma, rubel, rupia és a … (—CENZÚRÁZVA—) font sterling beszél.

Értékesítés

Szerintem sok célja lehet egy üzleti weboldalnak, de itt a pénzvaluták fognak dominálni, tehát az értékesítés. Egyrészt okostelefonokkal a zsebünkben élünk, úgy tekintünk rájuk, mint problémáinkra, vágyainkra azonnali megoldást adó eszközökre. Folyamatosan kutatunk, szinte mindig online vagyunk, keressük a nekünk megfelelő információt, termékeket, szolgáltatásokat a hatalmas kínálatból. Legtöbbször egy üzleti weblap akkor mondható sikeresnek, ha látogatókat hoz és vásárlásokat generál. Lehet egy oldal mézes-mázos, ha nem éri el azt a hatást. Pénz beszél.
Az értékesítés lehet direkt, ha valami megvásárolható azonnal a weboldalon. Erre a landing oldalak kiválóan alkalmasak, amely egy olyan oldal, ahol minden információ megtalálható egy helyen termékről vagy szolgáltatásról és vásárolni is lehet.

Az indirekt értékesítés, ha egy weboldal inkább a szakértői pozícióját hirdeti. Leginkább információkat, ötleteket és inspirációkat ad egy adott probléma megoldásához. Ugyanakkor természetesen lehet vásárolni is a már szakértőként tekintett weboldal tulajdonostól.

Belső hatékonyságnövelés

A weboldalak nem alszanak, készen állnak arra mindig, hogy fogadják a látogatókat. Nem kell például non-stop 24/7 ügyfélszolgálat akkor, ha van egy hibajegy felvitelére alkalmas rendszer a weboldalon, ahova az ügyfelek éjjel-nappal tudják rögzíteni a tapasztalt anomáliákat. Sok szempontból hatékonyabb is, mint egy telefonos központ, hiszen olyan adatokat (pl. képernyőfotók, pontos hibaleírások) lehet megadni, amelyek élőszóban lehetetlenek. Ezzel a megnövekedett hatékonysággal pénzt spórol a vállalkozás.

Más rendszerek kiszolgálása

Másrészt az üzleti weboldalak információkat adnak a különböző velük kommunikáló egyéb rendszereknek, amelyek pl. a vevők adatait tárolják és kezelik, műsorszórásban a tartalom kijátszását irányítják, vagy akár a raktárba a megvásárolt termékeket lefoglalják és a kiszállítását irányítják.

Toborzás

Az üzleti weboldal készítés nem csak az értékesítésnél, hanem a cég reputációjának kialakításánál és új kollégák toborzásánál is kiemelt szerepet játszik. A nagy multinacionális vállalatoknál gyakran van HR marketing csapat, akik a cég internetes láthatóságáért felelnek. A legtöbb cég a saját weboldalán is hírül adja azt, ha munkatársakat keres. Manapság egy Pavlovi reflex, hogyha hallunk egy cégről és érdekesnek tűnik, akkor a Google-ba megkeresve azt megnézzük a weboldalát is.

A céges tablók, az intranetek

Az intranetek az üzleti weboldalak csak belsős munkatársak részére elérhető részei. Kiváló információs források, amelyen a kollégákat tájékoztatni lehet a céges hírekről, eseményekről, eredményekről. Arra is jók, hogy egy önkiszolgáló pultként a munkatársak elérik a nekik szükséges dokumentumokat (prezentációk, belső szabályzatok stb.). Sokszor ezek az intranet felületek szolgálnak az egyéb céges rendszerek indítópultjának, ahol a HR adatoktól kezdve egészen a vállalatirányítási rendszer moduljaiig, minden elérhető egy helyről.

A céges kirakós: hogyan rakjam össze az üzleti weboldalt?

A kirakósok a kisgyerekek közkedvelt játékai. Töretlen népszerűségüket annak köszönhetik, hogy a felfedezés örömével hatnak a gyerkőcök számára akkor, amikor az egyes elemek megfelelő összeillesztése kiadja egy általuk szeretett és ismert mesehős arcképét. Ugyanez a metódus játszódik le a weboldalaknál is. Az aloldalak összekapcsolódásából létrejön a cég hivatalos üzleti weboldala, ami alkalmas a vállalkozás prezentálására és üzleti céljai kiterjesztésére. Az aloldalak között vannak olyanok, amelyek kötelezőnek számítanak és vannak, amelyek elhelyezése ajánlott. A következő aloldalak a leggyakoribbak az üzleti honlapok esetén.

Kezdőoldal

0,05 másodperc. Felfoghatatlanul kevés idő, mégis ennyi elegendő az elménknek, hogy első benyomást alkosson egy weboldalról internetes felmérések szerint. Majd 5 másodperc alatt az elsőfok után az ítélet is megszületik általában. Mindez egyben azt is jelenti, hogy maximum ennyi idő áll a tervezőbrigád rendelkezésére, hogy létrehozzon egy első pillantásra is érdekes, megnyerő oldalt a cég számára, amely villámgyorsan képes az ügyfél számára az üzleti lehetőséget bemutatni.

Természetesen, aztán cél a látogatók oldalon tartása, hogy böngésszenek, keresgéljenek, vásároljanak, ne pedig a bezárás, tovább kattintás lebegjen a szemük előtt. Mitől válik egy kezdőoldal érdekessé? Lehet az mondjuk az oldal stílusától, az alkalmazott színektől, az első képtől, amit a látogató megpillant. Sokat segít ennek megállapításában a helyes célcsoportképzés. Pontosan tudni kiknek akar eladni a vállalkozás hozzájárul az eredményes kivitelezéshez.

Bemutatkozás vagy Rólunk aloldal

Az emberek eredendően kiváncsiak. Így a vásárlók is kíváncsiak. Amellett, hogy a termék, szolgáltatás meggyőzi őket szinte biztosan elkalandoznak erre a felületre, hiszen tudni akarják kik állnak a háttérben, kitől kapják a problémáikra a megoldást. Érdemes tehát röviden bemutatkoznia a cég életét meghatározó személyeknek, ezzel is a bizalmat megerősíteni a vásárlókban.

Termékek/szolgáltatások aloldal

Egyértelmű, hogy helyet kell kapnia a cég termékeinek a weboldalon, mivel a látogatók ezekért fizetnek. Kihívás abban rejlik, hogy érdekesen legyenek tálalva, hogy felkeltsék a vágyat a megvásárlásukra. Szolgáltatásoknál egy fokkal bonyolultabb a történet, mivel azok nem kézzel foghatóak. Itt az online történetmesélés lehet egy nyerő eszköz.

Vélemények aloldal

A cég a pozitív visszajelzéseket itt tudja a nyilvánosság elé tárni. Legjobb, ha a véleményt formáló fényképe is megjelenik itt, így még hitelesebbé válik az általa közölt mondandó. Ha van lehetőség véleményt mondani abból azt érzik a látogatók, hogy számítanak a cégnek. Másrészről, a cég egy komoly hitelességet is nyer az ismert céges referenciák csillogásából.

Kapcsolat aloldal

A weboldalon helyet kell kapnia a cég elérhetőségeinek, esetleg térképnek is, hogy a lehetséges új partnerek könnyen feltudják venni a kapcsolatot velük. Ez sokszor a legfontosabb oldal, ha az indirekt értékesítés a cél. A kapcsolati űrlap mellett érdemes emailt és telefonszámot is megadni. Ne járjatok úgy, mint az egyik cég, aki 8 hét után jött rá, hogy nem megy a kapcsolati aloldala és ezzel tonnányi üzletet veszít(h)ettek.

GYIK aloldal

Gyakran ismételt kérdések szekciója időhatékonyság szempontjából értékes. Olyan kérdéseket válaszolnak itt meg, amelyeket amúgy is sokan feltennének, így nem kell külön megválaszolni őket mindenkinek. Érdemes folyamatosan bővíteni és ezzel levegőt hagyni az ügyfélszolgálat munkatársainak.

Blog aloldal

A blogbejegyzések tulajdonképpen marketing eszközök, mivel felkeltik az érdeklődést a termékek, szolgáltatások iránt. A blogírás egyre népszerűbb elfoglaltság, melynek komoly üzleti vonzata is van. Látogatókat hoznak az oldalra és a nagy számok törvénye alapján minél több a látogató, annál több lesz a vásárlás. A google is imádja, hiszen a minőségi cikkek (először menőséget írtam, de végülis minőség = menőség) kiváló rangsorolási szempontok, amivel szűrhető, hogy ki a kitartó szakértő és ki a vállalkozását még éppencsak elindító kezdő.

Partnerek és portfólió aloldal

A stratégiai partnerek bemutatása jó hatással van az üzleti kapcsolatok alakulására. Egymásra való hivatkozással pedig növelhető az oldallátogatottság.

Impresszum aloldal

A céges információk gyűjteménye, de nem csak az alapinformációkat tartalmazza, hanem az összes, törvény által előírt adatot a vállalkozásról.

Üzleti weboldal készítés kezdőknek

Honlap tervezés hatásosan

Mint minden folyamat, a weboldalkészítés is a tervezéssel kezdődik. Wayne Schmidt szerint: A jó tervezés mindig kevesebbe kerül, mint a jó reagálás. Így nem szabad kihagyni a tervezési műveleteket, főleg alacsony költségkerettel rendelkező KKV-k esetében. Miután letisztázódott a weboldal célja következhet a domain név kiválasztása. Olyan névválasztásban érdemes gondolkodni, ami utal a cég tevékenységére. Arról sem szabad megfeledkezi, hogy mivel gombamód szaporodnak az internetes weboldalak, szükséges a domain nevek foglaltságát is ellenőrizni. Pár kattintással könnyedén meggyőződhetünk minderről bármelyik domain név regisztrációs oldalon.

Hosting

Háttérmunkánk egyik feladata még webtárhely szolgáltatót is választani. Szerencsére hiány ezen a területen sincsen már, nagyon sokan kínálnak ilyen szolgáltatást, így ez sem akadálya az oldalkészítésnek. Érdemes nagyobb cégnek számító és jó ügyfélszolgálattal rendelkező szolgáltatót választani.

Weboldal készítés

Választhatunk sablon alapú és egyedi tervezésű oldalak közül. Mindkettő mellett szólnak pro és kontra érvek. Itt található egy részletes leírás árral, javaslatokkal és pikírt humorral a különböző kategóriákról. https://www.moonshot.hu/alapok/a-weboldal-inditas-ara/

Need for speed- nem (a) játék

Magának a weboldalnak a sebességét is kell ellenőrizni mielőtt a mélyvízbe dobnánk azt. A Google Lighthouse oldalán elvégezhető mindez és megtudható, hogy melyek az oldalnak azon elemei, amelyek lassítják a betöltődést. Optimalizálás szempontjából mindenképp fontos ezt megtenni. Továbbá ajánlott a Google AdWords hirdetési eszközzel való megbarátkozás is. Megéri a rá fordított időt, hiszen a marketing kampány sikeressége múlhat rajta. Ahhoz, hogy a cég hirdetéseire szánt összegek ne az ablakon kidobott forintok legyenek érdemes használni a programot. A hirdetési útvesztőben egyfajta irányjelző szerepben tetszeleg, ugyanis megmutatja milyen kulcsszavakra kell építeni azt promóciót, ami a Google keresőjében jelenik meg. Lényege, hogy csak akkor kell fizetni a cégnek a hirdetésért, ha az eléri a célját, vagyis a internetező rákattint és az adott weboldalra vezeti őt.

Mobil mindenek felett

A reszponzivitás olyan kifejezés, amelyre a weboldalakkal kapcsolatban mindenképpen figyelni kell. Néhány évvel ezelőtt még az volt a fontos, hogy asztali számítógépeken legyenek élvezhetők a honlapok és csak másodlagos volt a mobil eszközökön való megjelenés. Bónusznak számított, ami mostanra természetes, sőt kevés! A weboldalakat már alapból mobilbarátnak tervezik, de sokkal inkább a teljes reszponzivitásra kell törekedni velük kapcsolatban. És persze haladunk az egyre nagyobb és nagyobb képernyőfelbontás felé, amelyet a mobilinternet korlátlan adatcsomagjai és az 5G is támogat.

Ikonok

Még profibbá tehető egy oldal a faviconok alkalmazásával. A böngészőben a weboldal címe mellett elhelyezett kis ikon az odafigyelésről tanúskodik és jelentősen hozzájárul a felhasználói élmény növeléséhez azáltal, hogy első ránézésre is árulkodik az oldal tevékenységéről. Dizájn elem, ami a látogatók dolgát könnyíti meg a navigálásban.

Nyelv

Még több látogató elérése érdekében érdemes elkészíttetni a weboldal idegen nyelvű változatát is. Nemzetközi színtéren működő cégek esetében amúgy is alapkövetelmény a többnyelvűség, de olyan cégek is figyelhetnek erre, akik jövőben terveznek külföldi piacokra lépni.

A kritikus összetevő: a tesztelés

A kész weboldalakat tesztelni kell mielőtt a népszerűsítés útjára lépnének. Az igazán profi üzleti weboldalak legalább teszt és éles környezettel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy van egy tesztweboldal, ahonnan már csak a működő funkciók kerülmnek át az éles környezetbe, a látogatók szeme elé.

Van itt még valami: az üzemeltetés

Az üzleti weboldal egyik fő ismérve, hogy betonbiztos alapokon kell nyugodnia és profi üzemeltetés kell hozzá. Itt található erről egy cikk, amely segít abban, hogy a weboldal a fellendülés helyett nem a másik „f” betűs lehetőséget, a fűbe harapást gyorsítsa meg.

Összefoglalás

Manapság nem kell a sziklából vizet hasítani, ha üzleti weboldallal szeretnénk a céljainkat elérni. Az üzleti weboldalak megoldások a felhasználók számára és értékesítési gépezetek a cégeknek. Szakértelemmel elkészítve a vállalkozások meghatározó arculati elemeivé válnak. Lépj időben és indítsd be vagy kapcsold új sebességi fokozatba a internetes üzleti gépezetedet.