ms recolored

március 8, 2020

Weboldal szöveg írása: hogyan írjunk, hogy végigpásztázzák?

Weboldal szövegírás: hogyan írjunk, hogy végigpásztázzák?

A weboldal szövegírás témáját kezdjük két egymásnak első pillantásra ellentmondó állítással, amelyeket szembeállítok egymással. A tartalommarketing és a szövegírás ringjében a piros sarokban Donald Miller, a Storybrand üzleti és online történetmesélő ügynökségének tulajdonosa. A kék sarokban Jacob Nielsen, a felhasználói élmény kutatóintézet Nielsen Norman csoport vezetője.

Donald szerint:

“A termékeket nem a szép weboldalak adják el, hanem az adott weboldalon levő szövegek.”

Erős mondás, de egyetértek vele. Már weboldalra való odataláláshoz (akár a keresőkből, akár közösségi médiából) is minőségi szöveg alapú tartalomra van szükségünk. A weboldalon pedig méginkább.

Jacob Nielsen szerint pedig:

“A kutatásban, amely az emberek weboldal olvasási szokásairól szólt azt tapasztaltuk, hogy az emberek mindössze 16%-a olvassa el szóról szóra a weboldal tartalmát, a többiek csak végigpásztázzák.”

Vele is egyetértek, hiszen a mai rohanó világban nincs idő átrágni magunkat a weboldalak teljes tartalmi világán, hanem a lényeget szeretnénk kihámozni.

És a győztes pedig …

Tehát a küzdősportokban ritka, de a véleményütköztetésben gyakori döntetlen eredményt hirdetek, hiszen mindkettejüknek igaza van, mégha első pillantásra olybá tűnik is, hogy cáfolják egymás állításait. A weboldalra nagyon fontos a szöveg, de kiemelten fontos a könnyű olvashatóság és a címek, idézetek, kiemelések, színek, képek és persze a kreatív szövegek megfelelő elegyének kikeverése. A szöveg ad el, de a helikopternézetből könnyen átpásztázható (és a megfelelő helyeken a részleteket megfelelően bemutató) szöveg a nyerő. Ennek megfelelően nagy hangsúlyt kell fektetnünk a részletekre a weboldal szövegírás témájában.

Az internet eredendően szöveg alapú

Az internet tartalma eredendően szöveg alapú, ezért olyan fontos a szövegírás. Akármerre is járunk, akár csak a Facebookon görgetünk vagy email olvasásba kezdünk ( a sok mumus hírlevél), mindenhol hosszabb, rövidebb szövegekre bukkanunk. Sokszor a szöveg az, ami miatt a látogató benéz a weboldalra, ezek az oldalak a tartalommarketing eszközét használják. A szöveg egy üzleti weboldal esetén információkat közöl a cégről, a termékekről, szolgáltatásokról, és tulajdonképpen a vevő ennek köszönhetően fogja a kosarába is tenni azokat. A jó szöveg és szövegírás titka, hogy a látogatót, miután meggyőzte tettekre sarkallja, vagyis elér egy hatást náluk. A hatás eredményeként pedig növekszik az oldalon töltött idő hossza, javul a visszafordulási arány és bekövetkezhet az a mágikus pillanat, amit eladásnak hívunk. Célba is ért a marketing.

Weboldal szöveg nélkül

Akármilyen furcsán is hangzik létezhet egy weboldal szöveg nélkül is, ahol csak képek, videók és más vizuális elemek adják át az információkat. Ezekre az oldalakra viszont azok az emberek tévednek el, akik egy téma iránt célzottan érdeklődnek, vagy kattintásaik véletlenül vezették őket. A szöveg lesz az, ami által még többen ellátogatnak az oldalra, ez az ami vonzza őket és a Google pókjait is. A weboldal üzenetet postáz a szöveggel. Méghozzá azt, hogy létezik, érdemes rákeresni és megnézni a tartalmát.

Hogyan olvasunk a neten?

Röviden válaszolva felületesen és gyorsan. Ki olvassa el manapság a hosszú Facebook bejegyzéseket, vagy a hosszú görgetéseken át tartó hírlevelet? Szeretjük a rövid szövegeket és csak akkor kapunk ihletet hosszabb írások elolvasására, ha a téma nekünk való és ezt be is bizonyítja. Igényeljük a tagolást, mert az összefüggő szövegben hamarabb elveszítjük a fonalat. Címek, alcímek, képek, idézetek és változatos elemek tartják fenn kíváncsiságunkat és tudásvágyunkat, egy jó szövegíró pedig mindig figyel ezekre. Nemcsak az a kérdés, hogy akarsz-e olvasni, hanem, hogy a szemednek kényelmes-e olvasni.

A weboldal szerkesztőinek és a szövegírás felelőseinek ezeket a szempontokat fontos figyelembe venniük a tervezésnél, szövegek elhelyezésénél, ha sikeres marketingeszközként akarják felhasználni az oldalt. Tévedés azt hinni, hogy kevés időráfordítással is megalkotható az oldalunk szövege, vagy hogy bárki képes elsőre is jó szöveggel előállni. Igenis számít a szövegírásra fordított kellő mennyiségű idő, hiszen ezen múlhat a marketing sikere. A számítógép előtt eltöltött percek, órák meg fogják köszönni a beléjük fektetett energiát, munkát, amikor az elkészült műalkotásnak köszönhetően olvasók százai tódulnak majd az oldalra.

Ki a jó szövegíró?

Kis túlzással bárkiből lehet szövegíró, nem kell hozzá Pulizer-díjjal rendelkező újságírónak lenni vagy a marketing nagyágyújának. Viszont tapasztalatok azt mutatják, hogy azok használják sikeresen a billentyűzet gombjait szövegalkotásra, akik rendelkeznek gazdag szókinccsel, olvasottak, ismerik a nyelvtani és helyesírási szabályokat (persze a humor, a formabontás és az egyedi stílus sem árt). A jó, kreatív szövegírók az üzleti érdekek szempontjából meggyőzően tudnak bánni a szavakkal, a mondanivalót lényegretörően is képesek megragadni és szem előtt tartják, hogy a weboldal elsősorban a látogatónak készül, másodsorban a megrendelőnek. Játszanak a szavakkal, ügyelnek a szóhasználataikra és kulcsszó kutatást végeznek a keresőoptimalizálás miatt. Ők a tartalommarketing nagykövetei.

Apropó kulcsszavak és a SEO. Ezek úgy működnek, mint kutyaiskolában a vezényszavak a gazdák szájából, amelyek képesek megszólítani és odahívni a kedvencünket. A kulcsszavak célja, hogy megtaláljuk a megfelelő honlapot az interneten. Chris Guillebeau tanácsa is időt álló tud lenni a témában: Az írás és a szerkesztés klasszikus szabálya – amikor írsz, ne habozz belefoglalni valamit; amikor szerkesztesz, ne habozz kidobni.

Szövegírás SEO szempontból: Kedves Google, tessék majd ezt rangsorolni

Akik profi webszövegírók akarnak lenni, jobb, ha megismerik a keresők működésének hátterét, hiszen a SEO láthatóvá teszi a webhelyed. Mondhatjuk, hogy a SEO egy nélkülözhetetlen kelléke a szövegírásnak. Hogyan és mit vizsgál a Google, amikor rangsorol? Milyen eszközök alkalmazásával érhetünk el jobb eredményt a konkurenciánál?

A Google rendszerek szempontok tucatjaival elemzik a weboldalon helyet kapó szövegeket és elbírálják azokat. Ebben segít nekik a SEO. Ma már nem azok a tartalmak kapnak jó minősítést, melyek kicsordulásig tele vannak az adott témához tartozó kulcsszavakkal. Az írás alapja viszont továbbra is azoknak a bizonyos kulcsszavaknak megkeresése, melyekre építkezhetünk. Célszerű ezeket a címbe is belefoglalni, mert a kattintások ezek alapján dőlnek el, a SEO pedig innentől kezdve, nektek dolgozik.

Online szövegírás SEO-val

A szöveget az adott szempontok figyelembe vételével érdemes megírni:

  1. Legyen értékes és érdekes útmutató a témához, mondjon újat, tartalmazzon gyakorlati lépéseket.
  2. Keretbe kell foglalni, legyen eleje és vége.
  3. Legyen könnyen érthető. A Flesch-Kincaid olvashatósági tesztet szokás használni ennek megállapítására. Ez azt méri, hogy angol nyelven milyen iskola hányadik osztályában levő gyerekek képesek megérteni a szöveg alapján a mondandót. (11 éves általános iskolás van a skála egyik szélén, az egyetemi diplomás a másikon)
  4. A szövegírás összetett feladat, de tartalmában jobb az egyszerűség. Könnyű befogadhatóság miatt használjunk kulcsszó szinonimákat.
  5. Tagolni kell, legyen kényelmes a szemnek átpásztázni azt.
  6. A könnyebb olvashatóság miatt, és az első bekezdésnek kell lennie a legfigyelemfelkeltőbbnek, hajítsuk be az üdvözlőbombát mindjárt az elején.
  7. Az alcímek és bekezdések váltogassák egymást.
  8. Belső linkekkel segítsünk az olvasónak további érdekes tartalmakat találni az oldalon és a Google-nek abban, hogy melyek a legfontosabb cikkeink.
  9. Külső linkek beillesztése is ajánlott, ezek segítenek abban, hogy a Google szemében még hitelesebb legyen a tartalom.
  10. Témához kapcsolódó képekkel színesíteni lehet a szöveget és az olvasók is értékelni fogják a meglétüket.

Az internet sajnos tele van semmitmondó írásokkal, melyek csak azért születtek meg, hogy a kereső algoritmusoknak kedvezzenek, de nem veszik figyelembe a SEO szövegírás legjobb gyakorlatait. Ezek marketing szempontból nem túl jó döntések. Pontosan az ilyen online szövegek lesznek azok, amelyek nem adják meg a felhasználóknak a kérdéseikre a választ és nem alkalmazhatóak információforrásként sem. A SEO szövegírás eszköztárának elemeit a rendszeres gyakorlással sajátíthatjuk el, egy idő múlva már természetessé is válnak a kezünkben. Csak írni és írni kell, a SEO figyelembevételével.

Long tail technika

Nem lehet elégszer megismételni, hogy a weboldal szöveg írása mindig a kulcsszavakból indul ki, ez a jó tartalommarketing kiindulópontja. Kulcsszó kutatás egyik ismert elmélete a long tail technika, melyre magyarul (a nem a legszerencsésebben fordított) “hosszú farok” módszerként lehet rákeresni.

Hogyan működik? Adott egy téma fő kulcsszava. Képzeljük el, hogy retorika trénerek vagyunk és a Google-ből szeretnénk feltölteni a tréningek létszámát. Pl. a retorika kulcsszóra a magyar Googleben havi 1500 keresés van, de a verseny is nagy, hiszen a Wikipédia mellett például az erettségi.com-al is versenybe kell szállnunk, akik a Top10-ben tanyáznak. Ezeknek magas az internetcímének és oldalának az erőssége (DR és UR mutatók, 0-100-as a skála), valamint pl. az első helyért a Wikipedia-val kell harcolni, akire sokan mások hivatkoznak is, ami fontos rangsorolási szempont.

A long tail viszont hosszabb és kisebb forgalmú kulcsszavakkal operál. A retorikai tréner példánál a “retorika tanfolyam” egy ilyen. Erre mindössze havi 50-100 keresés van havonta, de egyrészt nagyobb a valószínűsége, hogy aki ilyenre keres, az jelentkezik a tréningre, másrészről pedig messze nincs akkora verseny.

A long tail technika tulajdonképpen a “sok kicsi sokra megy” elv internetes változata, amit több területen is jól kilehet használni. Például webshopoknál, de a blogok esetében is hasznos eszköz tud lenni. Ugyanis az egyre bővülő bejegyzéseknek köszönhetően folyamatosan gyűlnek a kulcsszavak, amik a keresőkből új látogatókat hoznak az oldalra. Összegezve pedig már kellően szép látogatottságot eredményeznek. A kulcsszavak megtalálásához remek eszköz tud lenni a Google Keyword planner vagy az Ubersuggest.

Skyscraper technika

Mindennapjainkra az a jellemző, hogy hatalmas mennyiségű információáramlásban van részünk, főleg online. A skyscraper, vagy ahogyan a magyar szóhasználatban találkozhatunk vele felhőkarcoló technika egy nagyon hatásos módszer, amivel ki lehet tűnni. Itt a recept:

  1. Találj egy a cégedhez kapcsolódó témában egy olyan tartalmat, amelyre sok más oldal hivatkozik linkekkel.
  2. Írj egy sokkal jobb szöveget (részletesebbet, újszerűbbet, menőbbet stb.)
  3. Kérd meg az eredeti tartalomra hivatkozókat arra, hogy innentől a te tartalmadra (is=ez csak akkor, ha nem vagy annyira rámenős vénával megáldva) hivatkozzanak.

Az emberi természet sajátossága, hogy ha felhőkarcoló, akkor a legmagasabb, ha steak, akkor a legomlósabb és ha tartalom, akkor pedig a legjobb kell.

Mennyi az annyi, avagy sok vagy kevés szöveget bír el az oldal?

Komoly dilemmát ne okozzon senkinek se a kérdés megválaszolása, mert a válasz igen is és nem is. Az arany középutat tartva sokkal inkább megfelelő mennyiségű szövegek kellenek egy internetes portál oldal sikerének érdekében. Mennyi a megfelelő szöveg mennyiség? Pontosan annyi, amennyit a mondanivaló igényel. Nem kell túlragozni és feleslegesen szóismétléssel teletűzdelni. Ray Bradbury szerint: A mennyiség szüli a minőséget. Ha csak pár dolgot írsz, kudarcra vagy ítélve. És bár Kolombusz Kristófot utánozva, Amerikát nem lehet már újra felfedezni, de a plagizálást itt is kerülni kell.

A weboldal szöveg írása lassan, szépen, ahogy a csillag megy az égen

Sok szövegíró esik abba a hibába, hogy olyan mondatokat írnak, amelyeknek se füle, se farka nyelvtani szempontból, pedig csak kreatív szöveget próbálnak az olvasó elé tárni. Megalkotnak olyan szóképződményeket, amelyeknek nincs is értelme, mert humorosnak gondolják a betűkkel való játszadozást. Túl azon, hogy szinte megerőszakolják az adott nyelvet, nem is érik el a kívánt hatást, így mindenképpen óvatosan kell velük bánni. Szépen, változatosan és helyesen írjunk.

A szövegírás nem egyszerű feladat.

Legyen az egy egyszerű email, blog vagy Facebook bejegyzés, hírlevél vagy komoly tanulmány, a szövegírás készségének elsajátítása kihívást jelenthet még a gyakorlott marketing specialisták számára is. Hiszen az online szövegírás egy olyan univerzum, amelyet fel kell fedezni. Ide egy lelkes szövegíró kell!

Mi tartozik a weboldalon a szövegek közé?

Minden, ahol betűk vannak:

• A menüsor. A menüsort kellően nagy betűkkel kell írni, hogy a látogatók szeme előtt legyen és az oldalon való navigálásban segítse őket.

• A címek, alcímek, melyek szerepe egyértelműen a figyelem megragadása, majd fenntartása. A cím ígéret az olvasónak, a szöveg a válasz.

• Üdvözlő szöveg, ami a főoldalon lévő szöveg tulajdonképpen.

• A rólam szöveg, melynek segítségével az oldaltulajdonos tud bemutatkozni a honlapon.

• Blog, ami blogbejegyzésekre épül és a vélemény szabadabb kifejtésének eszköze. (ezért, ha Észak-Kóreából olvasol épp, akkor ezzel óvatosan)

• Termékleírások, melyek pontos információkat adnak a cég által forgalmazott, eladásra kínált termékekről.

• Szolgáltatásismertetés, ahova nem magát a szolgáltatást kell leírni, hanem annak várható hasznát, eredményét.

• Kapcsolatba lépési lehetőség, amiből szinte soha nincsen elég egy weboldalon. (de ha igen, az mocskosul idegesítő, ugye kedves “jelentkezz” gombot túltoló landing page-ek?!)

Szavak ereje

Gyakran hallani filmekben motivációs célzattal készülő szövegeket, melyek akkor találják meg a főszereplőket, amikor azok maguk alatt vannak és kell valami, ami kimozdítja őket a holtpontról. Az adott forgatókönyvírók jól ismerik és sikeresen használják a szavakban rejlő lehetőségeket, erőket és olyan szövegekkel ajándékozzák meg a nézőket, hogy szinte azok is feltöltődnek, akik csak látják az ilyen jeleneteket. Egészen egyszerűen hatást váltanak ki, és ez az, amit a profi weboldal szövegíróknak is el kell sajátítaniuk, hogy ütős, eladásra termett írásokat alkossanak. Nem könnyű a feladat, amikor mindenki ezzel próbálkozik, de ügyes fortélyokkal, folyamatos önfejlesztéssel, és sok-sok gyakorlással mindenki megszázszorozhatja írói vénájának sikereit, elsajátíthatja a szövegírás fortélyait. A storytelling megtanulása az egyik királyi eszköz ehhez, akár a blog legolvasottabb bejegyzés vagy a legtöbb kattintást elért hírlevél díját is bezsebelheted.

Epilógus: még mindig a tartalom a király?

Időről időre megérnek az elméletek, állítások az újragondolásra. Le kell őket porolni és csak akkor kell visszahelyezni őket a polcokra, ha már semmi dolgunk nincsen velük. Megváltozott online környezetben új értelmet kell, hogy kapjanak az olyan, egykor örökérvényűnek gondolt állítások is, mint a tartalom a király! Hiszen a média örökérvényűnek hitt jelmondata felett is eljárt az idő és mára kibővítésre szorul. Sokkal inkább igaz a mai tartalmakkal kapcsolatban, ha úgy fogalmazunk, hogy a folyamatosan frissülő tartalom a király. Vagyis új és felhasználóbarát tartalom kell a blog vagy Facebook oldaladra, aminek ráadásul keresőoptimalizáltnak is kell lennie.

A szövegírás receptje:

• Határozzuk meg az üzleti és marketing célt pl. több retorika tanfolyam eladás.

• Vegyünk alapanyagként egy jó témát pl. írjunk például arról egy útmutatót, hogy mi történik egy ilyen tanfolyamon.

• Mellékeljük a kulcsszavakat, mint hozzávalóit és a szövegírás nélkülözhetetlen összetevőit pl. retorika tanfolyam, önbizalom, storytelling, prezentáció.

• Használjuk a kreativitásunkat, mint főzőkanalat és keverjük össze mindezeket. pl. írjunk Arisztotelész tanairól, majd Steve Jobs által használt eszközökről, vagy ellenpéldaként akár a főnök emlékezetes besüléséről az évértékelőn.

• Díszítsük a saját stílusunkkal. pl. írjuk le a saját nagy élményeinket a retorika tanfolyamról.

• Arassuk le a babérokat (email megkeresések, pozitív visszajelzések, vásárlók)

Érkezett már az email fiókodba olyan marketing célú hírlevél, amely elolvasás után sem győzött meg?

Jártál már olyan Facebook oldalon, amely kicsit sem mozgatta meg a fantáziádat?

Figyelmedbe került olyan blog, ahol azonnal az „ablak bezár” gombra kattintottál?

Látogattál már meg olyan weboldalt, ahonnan vásárolni szerettél volna, de végül elbizonytalanodtál?

Talán nem használták megfelelően a marketing és a szövegírás eszközeit, a SEO pedig talán hírből sem ismerős számukra…

Te ne járj így..

Tehát, weboldal szövegek írásának témájára az új tanácsom a régi örökzöldből kiindulva: A tartalom a király, extrákkal.

A komplett weboldal készítés témában nézd meg az útmutatót, hogy képben legyél.

A weboldal szövegírás témájához szorosan kapcsolódó bejegyzés a barbár teszt.