ms recolored

május 20, 2022

7 gyakori weboldaltípus az online marketingben – melyikre lenne szükséged?

A megfelelő weboldaltípus kiválasztása kulcsfontosságú vállalkozásod felépítéséhez. Jelenleg közel 1,7 milliárd weboldal található meg online a világon, ha felmerészkedsz az Internetre.

Ezek mindegyike különböző stílusú és típusú, más céllal rendelkező weboldal. A kérdés az, te melyik típusra áldozz időt, pénzt és energiát? Mi hoz majd pénzt a konyhára? Közelebb viszünk a válaszhoz. Ismerj meg 7 különböző típusú, de igen gyakori weboldaltípust.

Amikor egy vállalkozó nekibuzdul az online marketingnek, a legelején megjelenő igények közt mindig ott van a céges weboldal.  

Azonban gyakori, hogy egy használhatatlan, alig-alig konvertáló valami lesz a végeredmény, ahol gyakran még a fejlesztő is köddé válik.

Rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg némi átgondolással, felkészüléssel és leginkább a célunk tudatosításával – csakhogy ez laikusként nem is olyan egyszerű feladat.

A csalódás kockázatát már pusztán azzal minimalizálhatjuk, ha tudjuk, hogy milyen típusú weboldalra van szükségünk és erre áldozunk időt, pénzt és energiát.

Akkor is, ha teljesen nulláról vagy középszerű weboldal rendbetételének az igényével indulunk neki a feladatnak.

Mielőtt a weboldalkészítés rögös útjainak kezdetén olyan izgatottsággal vetnéd magad bele a feladatba, mint amikor Han Solo belépett a Birodalmi Hadseregbe, hogy pilóta lehessen vagy amikor elnyerte a Millennium Falcont, kezdjük egy alapvető igazsággal.

A weboldal nem egy újság, ami a neten van

2021-ben végeztünk egy kutatást, amiben fogtuk Magyarország top 500 KKV cégének weboldalát és kielemeztük. A KKV cégek krémje közül csak 13,72%-nak nem volt weboldala. Azaz 86,28% weboldallal rendelkezett.

De vajon tudja-e egy vállalkozó, hogy milyen célt szolgál a weboldala, vagy csak megszokásból tartja fent, mint egy névjegykártyát?

Ügyfeleink kb. 60%-a egy kudarcba fulladt együttműködés után keres meg minket, amikor a projekt a várva várt siker helyett inkább az arcukba robbant.

  • Akik a weboldal kiesése miatt üzletet veszítettek.
  • Akik a weboldalátállás miatt az olvasóikat bukták.
  • Akik pénzt, időt és piacot is buktak.

Egy weboldal játékát konverzióra játsszák.

A weboldalfejlesztés folyamata pedig nem egy statikus és egyszer végigcsinálandó feladat, tartalma sem statikus, ugyanis az egész online világ lényege az innováció, bővülés, a megújulás, a friss tartalmak és a gyors változásokra történő reakció.

Óriási tévhit az is, hogy amikor a weboldal készen van, akkor az az idők végezetéig úgy is marad. Egy weboldal folyamatos tartalomfejlesztést és optimalizálást igényel.

Vagy amikor kész a weboldalfejlesztés, jöhet a marketing.

Ismerős ez a mondat is?

Ez utóbbi csúnya vereséget fog jelenteni a weboldaladra nézve, hiszen eleve annak figyelembevételével kellene tervezni.

Ne csak arra fókuszálj, hogy kész legyen a honlapod, hanem arra, hogy üzletileg is működjön.

Ha az online marketingben csak arra figyelsz, hogy az oldalra minél nagyobb forgalom érkezzen, az kevés.

Egy unalmas, a céged értékesítési célját ki nem szolgáló weboldal olyan, mint egy defektes gumi.

Nem mehetsz tovább, amíg nem változtatsz rajta.

Hogyan kerüld el, hogy unalmas legyen a weboldalad?

Erről itt írtunk korábban.

Az online világ sarokkövének számító weboldalak előnyeinek felhasználása nélkül a legtöbb vállalkozás nem aknázza ki a benne szunnyadó potenciálisan sikert eredményező lehetőségeket és pénzt hagy az asztalon.

Nagyítóval is nehezen találnál olyan embert, aki vitatná a weboldalak létjogosultságát az üzleti életben, legyen az az oldal kereskedelmi célú, vagy egyszerűen portfólió jellegű weboldal.

De azzal már kevésbé vannak tisztában, hogy nekik melyikre volna szükségük.

Milyen típusú weboldalak léteznek?

1. Céges weboldal

Ez a márka arcaként szolgál.

Ezen világossá teszed, hogy mi az üzleted és előre felkínálod az egyedi értékajánlatod. A weboldal megadja az alaphangot a vállalkozás imázsához, így minden tartalmi elemével: képeken és szavakon keresztül meséled el a történetedet.

Ahhoz, hogy hihető is legyen az információ, amit itt állítasz (eredmények, teljesítmények) bizonyítékokra van szükséged. A bizonyítékok lehetnek referenciák, esettanulmányok, statisztikák, előtte-utána fotók vagy ügyfélvélemények.

A weboldal leírja, hogy ki vagy, kinek és miben segítesz, milyen tapasztalataid vannak az általad képviselt témában, amiről az oldalad szól.

2. Magazin weboldalak

 A magazin weboldal tájékoztató és oktató jellegű cikkeket, fényképeket és videókat tartalmaz.

Ez leginkább olyan márkáknál működik, akik a nyomtatott platformról nagyrészt digitális formátumra váltottak a tartalomadásban, tehát információs weboldalak (hírportálok), egyetemek és szervezetek kiadványai.

Általában hasonló elrendezést látsz ezeken az oldalakon, függetlenül attól, hogy melyik napon kerülnek a kezdőlapra és minden cikknek hasonló elrendezése és navigációja van.  

Magazintípusú weboldalra példa az urbanomnibus.net

3. E-kereskedelmi weboldalak

Online vásárlási hely, ahol a felhasználók termékeket vagy szolgáltatásokat vásárolhatnak. Megkönnyíti a termékek böngészését, a kategóriák szerinti szűrést, a különleges akciók kiemelését és a vásárlást.

Az e-kereskedelmi weboldalakon könnyedén frissítheted online készleted és listázhatod az új termékeket. Általában a rendszer össze van kötve az értékesítéssel, a logisztikával (itthon ilyen a Webshippy is) és a marketingrendszerekkel.

Leg

yen az CRM-rendszer, hírlevélküldő rendszer.

4. Blog

Ha weboldalad egy blog, akkor rendszeresen frissített cikkeket, fényképeket és videókat tartalmaz. Ma már gyakori, hogy nagyobb márkáknak és vállalkozásoknak saját blogjuk van, külön oldalon és nem a márkaoldalnak egyik aloldalán futtatják.

A blogcikkekben nyomulás nélkül fejtheted ki az iparágadra jellemző témákat, a tudásod, a céged előnyeit. Szakmai hozzáértésedet csillogtathatod.

Szakértői tartalom javítja a vállalkozás vagy egyén általános hitelességét. A blogcikkek ráadásul a közösségi médiában megjelent bejegyzésekhez és e-mail kampányokhoz is nyújtanak anyagot, muníciót.

A Red Bull saját médiabirodalmán keresztül tette misszióvá a tartalomkészítést: a Red Bull Media House a Red Bull tartalommarketingjét támogatja.

A Red-Bull aktív életmód-magazinjában sport és extrém-sport hírekről olvashatsz:

ez a Red Bulletin.

5. Portfólió weboldalak

A portfólióweboldal lehetőséget biztosít a kreatív szakemberek számára, hogy bemutassák legjobb munkáikat. Leginkább művészek, írók, dizájnerek, tervezők, filmesek vagy kétkezi munkát végző „varázslók”, pl. egyedi bútort gyártó bútorépítők számára ideális.

Ez az oldal természeténél fogva egy kicsit kreatívabb, ezért itt érdemes kipróbálni az egyedi elrendezéseket és hozzáadni érdekes funkciókat.

A hangsúly az alkotó tényleges munkáján van és a szöveg sokszor csak korlátozott. A felhasználók jobban emlékeznek a képekre, mint a szövegekre.

Gautier Maillard oldala

6. Céloldalak vagy más néven: landoló oldalak (landing page)

A céloldal egy bizonyos típusú weboldal, amelyet marketingkampányhoz hozhatsz létre, és amely bizonyos műveletekre, cselekedetekre (konverziókra) készteti a látogatókat.

Lehet ez az e-mail-cím megadása, vásárlás, regisztráció.

A céloldal tartalma mindig az adott cselekvés végrehajtására ösztönöz a tetejétől az aljáig. Az oldalon csak egyféleképp lehet válaszolni.

Gyakran hirdetésből, e-mail-ben elhelyezett linkből érkeznek ide a látogatók, ezért az ott megkezdett párbeszédet folytatja. A landing oldal egy roppant fontos weboldalfajta az online marketingben, így néhány fontos információt el kell mondanom róla.

Mennyire fontos?

Ijessz meg azzal egy online marketingest, hogy a landing page nem konvertál és máris borítékolt a szívbaj.

Sajnos a legjobban felépített kampányokat leggyakrabban a gyatrán konvertáló landoló oldalak gáncsolják ki.  Nem elég érthetőek, ha átfutod, nem jön át a legnagyobb előny és leginkább nem hiteles a márkára nézve (összecserélhető lenne a konkurens oldalával).

Sőt, gyakran teli vannak figyelemelterelő elemekkel, holott egy jó landing oldalon eleve felső menüsáv, navigációs sáv sincs. 

Nincs link az oldalról kifelé, a videók saját szerverre feltöltve vannak belinkelve (nem YouTube-ról beillesztve), mert ezek mind elvándorlásra ösztönöznék az olvasót.

A landing page oldaladnak egyetlen célja van: megszerezni a célkonverziót.

Ez nem cégbemutatás.

Itt egyedüli „kiút” a CTA megnyomása.

(Remélhetőleg nem az oldal kiikszelése.)

A Shopify ingyenes próbaverziójának céloldala egy példa az ilyen típusú weboldalra. Egyszerű címsorokat és cselekvésre ösztönző kifejezéseket tartalmaz, például „Ingyenes próbaidőszak indítása”.

A landing page az online kampányaid főszereplője, amely segít párbeszédet folytatni az ügyfeleiddel (mert lényegében ezt teszed).

Elkezdesz vele beszélgetni egy e-mailben, egy posztban, egy hirdetésben és innen jut el a landing page-re. Ugyanott folytatod a kommunikációt, ugyanabban a stílusban, ugyanarról az előnyről és ajánlatról.

A landing oldal, landing page, céloldal vagy érkeztető oldal (ritkábban: landoló oldal) jelentése pont az, amit a neve is sugall: itt landolnak az olvasók.

A hirdetés vizuálja és a landing page dizájnja is jó esetben megegyezik.

Egy landoló oldal lényegében bármi lehet, egy blogbejegyzés, egy aloldal, egy termék közvetlen oldala vagy egy ajánlat oldala, mégis “landing oldal” kifejezéshez tartoznak bizonyos formai jellemzők.

És a szakma is ezeket érti alatta.

Egyszerű, letisztult, konkrét, egy célt szolgál, sallangoktól mentes és egyetlen funkciója van: hogy konvertáljon.

Ha már hirdetésekre költesz, akkor érdemes hozzájuk olyan landing oldalt készíteni, aminek egyértelmű, jól mérhető funkciója van.

A leggyakoribb érkeztetési oldalak, céloldalak, landoló oldalak általában a sales oldalak, vagy más néven értékesítési oldalak (de kifejezetten e-mail-címeket gyűjtő feliratkoztató oldalak is ide tartoznak).

Itt azt várjuk el a látogatóktól, hogy fizessenek: a pénzükkel, az e-mail-címükkel, a figyelmükkel. A sales oldal, értékesítési oldal mindig értékesítési céllal születik.

7. Optin oldal

Az optin oldal lényegében egy landing oldal.

Egy olyan oldal, amelyre a feliratkozás céljából vezeted az embereket.

Ennek megfelelően, az optin oldalon minden a feliratkozásnak van alárendelve.

A feliratkozó oldalon valamilyen ingyenes, digitális anyagot (pl. E-book) kínálsz fel és cserébe elkéred a látogató e-mail címét. A letölthető tartalmakat ingyenes csalinak, vagy angolul lead magnetnek szoktuk nevezni.

A jövőben ezáltal folyamatosan és hatékonyan, minimális költséggel tudsz kommunikálni a látogatóval. Költséges hirdetések helyett egyszer szólítod meg, egy ingyenes csatornán keresztül, majd folyamatosan impulzusokon keresztül eléred, hogy vásárlód legyen.

Más oldalakkal, hirdetésekkel, kampányokkal kiegészítve egy komplett vevőszerző értékesítési tölcsérré tudod alakítani.

Az optin oldal felépítésénél is a landing oldalaknál ajánlott vonalvezetőket célszerű betartani.

Tehát az optin oldal címsora és „hajtás feletti része” (amit látsz görgetés nélkül) fogja eladni a feliratkozást.

Példa az optin oldalra. Fotó: sendpulse.com

A CTA, Call To Action, azaz cselekvésre való felhívás, ösztönző szöveg szintén az optin oldal, illetve a landing oldal meghatározó része.  A látogató számára egyértelművé kell tenni, mit várunk el tőle.

Ennél a weboldaltípusnál a kétlépéses optin módszerre növelheti az oldal hatékonyságát, amikor az optin oldaladon el van rejtve az e-mail cím megadását lehetővé tevő mező. Az információ megadásához meg kell nyomnia a látogatónak egy gombot és ezután egy popup ablakban ugrik fel az e-mail cím megadási lehetőség.

Amikor a látogató „kérem gombra” kattint, elsőre még nem sejti, hogy adatokat fogsz kérni a csaliért cserébe. Előzetes feltételezések nélkül tudja elolvasni az oldalad tartalmát.

Minden vállalkozás másfajta értéket kínál, különféle típusú adatokat igényel azért az értékért cserébe, amit felkínál.

Sőt, különböző kommunikációs stílusokat is használ.

Ha magas konverziót eredményező feliratkozási oldalakat szeretnél létrehozni, optimalizálnod kell őket üzleti céljaidnak megfelelően.

Milyen típusú weboldal(akr)a volna szükséged?

Ez függ a marketing és értékesítési céljaidtól, az online marketing folyamataidtól.

Segítünk vállalkozásodat, illetve weboldaladaidat célt érni,  jól konvertáló szintre emelni.

Kérj egy ajánlatot az űrlapon keresztül.

Add meg nevedet, a céged nevét és a telefonszámodat. Legkésőbb a következő munkanapon visszahívunk és 5 rövid kérdést teszünk fel. 5 kérdés után neki is állunk a tervezésnek, ingyen küldünk egy tervet az új weboldaladhoz.

Itt tudsz írni nekünk.