ms recolored

október 24, 2022

Miért jó a PR a cégednek?

Sajtó reflektorfényében. Talán te is erre vágysz vállalkozóként? A PR lehetőség, hogy növeld a márkaismeretséged, nagyobb vásárlási és konverziós hullámokat korbácsolj egy kampányodnak.

Egy jól kivitelezett PR kampány ereje olyan lehet, mintha csak te léteznél egy adott iparágban. Lehengerlő huzatot hozhat magával. Mit kell tudnod a PR-ról?

Korábban írtunk róla, hogy a PR-cikk nem pihenhet parkolón a marketingedben, ha hatékonyan szeretnél értékesíteni.

A hatékony és eredményes médiamegjelenés a kampány- és marketingstratégia elengedhetetlen részévé válik egy vállalkozásban, idővel.

Habár a PR – azaz a public relations – nem ugyanaz a „cég”, mint a marketing. Mégis időnként hatással vannak egymás munkájára.

Közös jóbarátjuk ugyanis a közönségkapcsolat ápolása.

Ha ügyesen építed a közönségeddel a kapcsolatot, akkor növelheted a márkaismertséged, értékesebbé teheted mások szemében a márkádat.

És elkötelezettebb vevőket generálhatsz.

Miközben a fogyasztók és vevők igényeit még jobban megismerheted és leadeket generálhatsz.

A PR egyik legerősebb eszköze, a PR-cikk pedig, ha kellően lebilincselő, akkor pozitív márkamegítélést vagy megosztásokat generálhat.

Bánhegyi Zsófia, az MPRSZ alelnöke szerint az elmúlt pár évben megerősödött a PR, egy olyan eszközrendszert adott a vállalatok és vállalatvezetők részére, amelyek sikeresebben tudták felvenni a kihívásokkal szemben a harcot. Sőt, akár kezelni tudták a globális válságot írja a Digital Hungary.

Miközben célzott és organikus forgalmat hozhat a számodra és cseresznyeként a tejszínhab tetején, médiavisszhangot kelthet. De ahhoz, hogy mindezt egy nagy, piros masnival a tetején csomagolja neked az élet, a szabályok szerint kell játszanod.

A public relations a kommunikáció tudatos szervezése.

Szóval akkor nézzük meg, mi a PR valójában.

Mi a PR?

Kicsit tegyük helyre a PR szerepét a marketingben.

Egyes definíciók szerint a PR (Public Relations) „stratégiai kommunikációs folyamat, amely kölcsönösen előnyös kapcsolatokat épít ki a vállalkozások/vállalatok és a célcsoportjaik között”.

De talán túl sokat forog közszájon a Public Relations fogalma, hogy az emberek és vállalkozók jelentős része valóban meg tudja határozni ennek a gyakorlati oldalát.

A közönséggel történő kapcsolatépítés nem olyan feladat, amit csak úgy az ujjunk hegyével érdemes megérinteni, ebbe bele kell fúrnunk magunkat.

Mégis gyakran élnek azzal a harmatgyenge kifogással a PR-t nélkülöző cégek, hogy hogy nehéz mérni a PR hatékonyságát. 

Szóval ezért nem csinálják.

Ez részben igaz – de nem lehetetlen.

A gyakorlatban inkább nincsnek tisztában azzal, hogy a PR hogyan segíthet a hatékony marketingrendszerek kiépítésében.

Hogyan segítheti őket a marketingcélok elérésében.

Tehát ezért most nézzük meg, mi a PR előnye.

PR legütősebb előnyei a vállalkozásodban

A PESO marketingmodelljén keresztül (annak négy pillére – fizetett, keresett, megosztott és birtokolt média) érdemes megközelítened a témát.  

A PR ebből a megkeresett médiára összpontosít.

Olyan előnyökkel bír, mint

1.     még ismertebbé teszi a márkádat

Lerombolja azt a falat, ami te közted és a célcsoportod között állhat fenn: a bizalmatlanság falát. A márka iránti bizalom elsődleges a vásárlásokhoz és konverziókhoz, az ügyfélkör elköteleződéséhez. A PR gyakorlatilag felépíti a bizalmat a brand iránt.

2. népszerűbbé teszi a márkaértékeidet

Mivel megismerteti és megszeretteti a márkádhoz, termékedhez, szolgáltatásodhoz kapcsolható márkaértékeket, hitvallást és víziót. A kapcsolatápolás, a visszajelzések, az ügyféledukáció, a közösségépítés járulékos előny az eladásnál, mégis befolyásolja az eladásaidat.

3. hangerőt nyom a marketingüzenetedre

A PR bármely kommunikációs platformodon, eszközödön (kampány, weboldal, landing, social media posztok stb.) egységes kommunikációs stílust megtartva a márkád hangja lesz. Hangerőt ad a márkád üzeneteire és megfelelő fókuszt is helyez rájuk. Miközben növeli a márkád által használt üzenetek erejét.

4. elősegíti a kapcsolatépítést

 A potenciális vásárlókkal és a szakmai kapcsolatokkal egyaránt (esetleges együttműködések, partneri, beszállítói kapcsolatok). Ha aktív tagja és aktív hangja vagy egy ügynek (pl. környezetvédelem), az erősíti a márkádba vetett bizalmat.  

5. a SEO-ra is befolyással lehet

A PR egyik legnépszerűbb válfaja a PR-cikk. A PR-cikket a legnehezebb elérni, mert (elméletben) nem lehet fizetni érte – ahhoz, hogy a médiában helyezkedj el, értéket kell adnod. Ha mégis sikerül, a márkádra külső hivatkozásról visszamutató linkek (online megjelenés) javíthatják a keresési rangsorban elfoglalt helyedet a Google-ben. A médiaportálok, kiadványok értéket szeretnének nyújtani olvasóiknak.

A PR a marketingkommunikáció fontos része.

Egy jól átgondolt PR-stratégia hosszú ideig kifejezheti pozitív imázsépítő hatását, éppen ezért alapos tervezést igényel.

Ebben a tervezésben szerepet kap az ügyfelek, vásárlók fájdalompontjainak, érdekeinek, meghatározása és a hatékony kommunikációs csatornák kiválasztása is.

Épp ezért PR-cikknek nevezzük mindazokat a tartalmakat, amelyeket egy adott cég, megjelentet a sajtótermékekben, az online médiában.

Egy PR szakember ezért eleinte elemzi, profilozza, lebriefeli a vállalkozásod, megkeresi a pozitív üzeneteket a vállalkozásod történetében (van neki), majd ezeket pozitív történetekké alakítja.

A PR hírnévkialakítás, pozicionálás és megbízhatóság növelése egy adott iparágban.

A PR eszköztára széles és sokszínű

Éppúgy, mint a marketingé, vagy akár a tartalommarketinggé.

Online, offline, sőt ennek összemosott változatait is felvonultathatja.

Például rendezvények esetében, ahol online és offline eszközökre is szükség lehet.

A rendezvényt népszerűsítő kampány során rengeteg marketingkommunikációs csatorna jöhet szóba, amely fókuszt helyezhet a márkádra.

Maga a szakmai rendezvény pedig akár presztízs értékű is lehet.

Szakmailag megkülönböztet a versenytársaidtól.

Építi a szakértői státuszodat.

Miközben a közönséggel való kommunikáció akár több saját csatornán is zajlódhat.

A hatékony PR egyik örök kedvence továbbra is a PR-cikk.

Amely fokozatosan kialakíthatja és finomhangolhatja a márkád hangját.

 Mit kell tudnod a PR-cikkről?

A PR-nak a folyamatos beszélgetés elősegítésére kell irányulnia egy folyton aktív és impulzussal teli világban.

A PR nem a forgalomról vagy az értékesítésről szól, legalábbis rövid távon nem.

Van egy régi mondás: „A reklám az, amiért fizetsz, a PR az, amiért imádkozol.”

A reklám fizetett média, a public relations viszont szerzett média.

Amikor egy PR-cikkel a szerkesztői részében jelensz meg, nem a tipikus „reklámblokkokban”.

Miért fontos ez?

Mert ezzel a történeted, a márkád üzenete, a víziód hitelesebb.

Egy megbízható harmadik fél tőled függetlenül ellenőrizte az információt. Nem pedig azért vagy ott, mert megvásároltad a „helyet”.

A cikk indirektben nem is reklámozhatja a cégedet, termékedet, a cégnév is maximum a szerzői soron jelenik meg.

Magyarországon viszont a PR-cikk néven ismert megjelenési lehetőségekért gyakran fizetni kell, mégis megéri. Mert azokat érheted el a segítségével, akik az adott témára érdeklődést mutatnak.

A PR-cikkek néven futott cikktípust itthon inkább advertorialnak nevezzük, ami inkább marketingtevékenység, mint klasszikus PR.

Vendégposztok, iparágreleváns kiadványok és médiák.

Mind alkalmas lehetőségek, hogy egy márka mögött álló szakmai csapat tudását bemutathassák.

A PR-t itthon sokan keverik az advertoriallal

Elméletben a PR az volna, amire nem teljesen van behatásod. Nem te döntesz egy megjelenésről, hanem a szerkesztőségekben döntik el, hogy lehozzák-e végül az anyagod (mert értékes).

Az advertorial esetében megállapodsz egy online felülettel.

Ez szigorú értelemben véve nem PR.

A PR mindig tartalomnak tűnik, nem pedig reklámnak.

Fontos, hogy a PR-cikk

  • objektív,
  • informatív,
  • tájékoztató
  • egyben olvasmányos
  • és hatékony legyen.

Könnyű és élvezetes olvasni, felkelti a figyelmet, megpiszkálja az olvasót, de egyfajta célt is elér.

Mielőtt a PR-ra adnád a fejed, tisztában kell lenned az alapokkal.

Mindig tudnod kell, az adott platformon, adott eszközzel, adott médiamegjelenéssel mi a célod.

Kifelé kommunikálsz, mit és milyen céllal teszed.

Lehet ez az új terméked megjelenésének apropója, egy hiánypótló szolgáltatásod bemutatása a piacon, egy mérföldkő a cégednél.

Mi a sztorid, amivel építenéd a közönséget?

Komolyan gondolkodj el azon, hogy PR-ba vágd a fejszéd, ha

  • nagy dobra vernél egy szakmai sikert
  • új terméket vagy szolgáltatást vezetnél be
  • márkád fontos része és érintett egy ügyben (szakmai kérdés, környezetvédelem, világesemény)
  •  kicsit újrapozícionálnád a márkád
  • új réspiacot, új kommunikációs csatornát és akár célcsoportot mérnél fel
  • arculatot vált a céged, új irányba lép a vállalkozásod
  • új termék, új szolgáltatás kerül a piacra
  • besegítenél a SEO tevékenységednek.

Az imázs fontos szempont a márkaismertségben, amely befolyásolja, hogy potenciális ügyfeleid ismerik-e, kedvelik-e és megbíznak-e benned.

Ahol a nyilvánosság kívül esik a márka ellenőrzésén, a PR hatékony módja a beszélgetésnek.

Ha most hirtelen nem tudod, hogyan épül fel a jó PR-cikk és milyen PR lehetőségek állhatnak előtted, akkor keress meg minket. Nem neked kell profi PR cikkeket írnod. Megírjuk a PR-cikkedet, helyetted. Segítünk a PR-ban.