ms recolored

november 9, 2023

Miért fontos mások véleménye: így befolyásol a Google Review

Kit érdekel, hogy mit gondolnak mások. Na, a Google Review befolyása máris bajusz alatt mosolyog.

Legyintesz egy erőteljes méltatlankodó fintorral és máris elültetted annak a „másiknak” a véleményét a felnőttek asztalától? Nem veszed elég komolyan. Csak az illúzióinkat hizlaljuk kövérré, ha azt gondoljuk, hogy mások véleményét csak úgy kispadra ültethetjük. Hogyan befolyásol minket a Google Review?

Még önmagunk megítélésében sem tudjuk kivitelezni a közönyt, ahol gyakran egy-egy negatív kritika döfi szíven az embert. Ahol az érzéketlen megjegyzések és a pusztító kritikák tönkreteszik az önképünket.

Mások véleménye számít.

Kérdezz meg bárkit, aki valaha állásra jelentkezett, hogy érdekelte-e az ott dolgozók véleménye a helyről. Mások véleménye számít, kérdezz meg bárkit, aki valaha diplomamunkát védett, terméket vagy ötletet próbált eladni, vagy akármilyen szakmai zsűri ítéletére várt.

Mások véleménye számít.

Az, hogy az emberek mit gondolnak rólad, vagy egy adott dolgokról, eseményről, jelenségről, emberről, tárgyról, szolgáltatásról, befolyásolja, hogy mi mit gondolunk róla.

Véleményük befolyásolja, hogyan öltözködünk, hogyan beszélünk, milyen arckifejezéseket engedünk meg. A legtöbb „engem nem érdekel mások véleménye” féle partizánharcos is egy nyilvános személyiség, aki tudatosan felépített viselkedésmintával rendelkezik és amit azért alakított ki, hogy konkrét benyomást keltsen másokban.

Mások véleménye számít

Az agyunk folyamatosan mentális parancsikonokat használ a hatékony döntések meghozatala érdekében.

Mivel ez öntudatlanul, tudat alatt megy végbe, soha nem tudjuk teljesen kontrollálni őket. Azaz a „kognitív torzításokat”, amelyek segítenek nekünk kezelni, egyszerűsíteni a külvilágot, a történéseket, a döntéseinket. Az első lépés afelé, hogy befolyásoljunk másokat a döntéshozatalukban: egyszerűen megérteni a szabályokat, amelyek ehhez vezetnek.

Ha nem érted az online vélemények pszichológiáját, nem érted azt sem, hogy ki vagy te Google Review nélkül, vagy épp annak a felhasználásával.

Mi az a Google Review?

Google vélemény ill. Google vélemények.

A Google vélemények lehetővé teszik, hogy kiváló vállalkozásként bizonyíthass potenciális ügyfeleid előtt. Az emberek kiírhatják magukból gondolataikat a cégedről anélkül, hogy ehhez bármilyen macerás alkalmazást kellene használniuk.

A vélemények itt kiegyenlítik a versenyfeltételeket. A drága kampányok máris kevésbé relevánsak.

Hogyan befolyásolja mások véleménye a miénket?

A vélemények pszichológiájának igazsága témájában rengeteg kutatás foglalkozik az emberek véleményével: honnan származnak, miért ennyire fontosak és hogyan változnak.

De mivel a kutatások nagy részét szociálpszichológusok végzik, ezért talán a legtöbb vállalkozó gondolkodásmódjában a pszichológia vagy a hitelesség szó hallattán egészen más szempontrendszer kel életre, mint ami az emberi döntéshozatal kapcsán ténylegesen igaz.

Mások véleménye hitelessé tesz – a Google Review hitelesség

Tegyük fel, hogy létezik vagy épp nem létezik valamivel kapcsolatban egy sajátságos véleményed.

Majd amint egyre többen másként vélekednek az adott témáról, elkezdesz elbizonytalanodni. Ismerős?

Gyakori jelenség, hogy alkalmazkodunk mások véleményéhez, tehát a társadalmi nyomás nem csak saját véleményünkre van hatással, hanem véleményünk erősségére is. Minden esetben a véleményünk erősebb és ellenállóbb fajta egy adott témával szemben, ha a társadalmi kapcsolataink véleménye is megegyezik.

pasted image 0 6
pasted image 0 6

A véleménypszichológia egyik nagy témája az attitűd erősségének kérdése. Az erős vélemények (vagy „attitűdök”) olyan vélemények, amelyek

  • befolyásolják a releváns viselkedést [például egy vásárlási magatartást],
  • és tartósak maradnak az idő múlásával és a meggyőző üzenetekkel szemben is.

Amikor az emberek egyetértenek veled, a véleményed betonbiztosabb; mint amikor az emberek nem értenek egyet veled, mert ekkor gyengébb a véleményed. Szociálpszichológiai kutatások szerint azok, akiknek szoros kapcsolatai (hozzá közel állók) egyetértenek velük, biztosabbak saját véleményükben, és kevésbé ambivalensek, mint azok, akiknek szoros kapcsolatai vegyesebb véleménnyel vannak.

Mindegy, hogy mennyire vagy kiváló, megbízható, hiteles, ha azt a piac nem hiszi el rólad. David Ogilvy, a reklámszakma atyja közel 50 éves tapasztalattal mondta azt – engedd meg, hogy szabadszájjal idézzem:

“Nem szükséges másoknál jobbnak lenni,

csak elég jónak, amit el is hisznek rólad.”

A Google vélemények, azaz a Google Review épp ehhez segít hozzá.

 

Hogyan befolyásol a Google Review?

Akár téged, akár a vásárlód. Mind emberek vagyunk, azonos mozgatórugókkal, döntési mechanizmusokkal.


1.    Ahhoz, hogy meggyőz, befolyásolj másokat: hitelesség szükséges

Kutatások igazolják, hogyha szakértőnek gondolunk valakit, akkor kevésbé vagyunk kritikus vele szemben. Nagyobb lesz a bizalom a szakértő irányába. Ezért a szakértői megítélés képes akár befolyásolni a valóságérzetünket is.

A szakértői kép építése az egyik legfontosabb feladatod.

Mert rögtön bíznak benned és emlékeznek rád.

pasted image 0 7
pasted image 0 7

Olyan helyzetekben, amelyekben a vásárlódra nehezedik a döntés súlya, hogy mennyire bízzon meg benned, döntéskönnyítő eszközökre lesz szüksége: pl. mások véleményére. A Nielsen 2021-ben végzett globális Trust in Advertising Study című tanulmánya állítja 56 országból 40 000 embert megkérdezésével, hogy a fogyasztók 88%-a megbízik az általa ismert emberek ajánlásaiban.

2.    Társadalmi bizonyíték elve és a Google Review

A döntési folyamatok melósak az agynak. Glükózt vonnak el a szervezettől, ezért minden egyes döntéshozatalunk során egyszerűsítjük a döntésünket, spórolunk az „energiaégetéssel”.

Létezik egy egyetemes alapelv, amely épp ezt hivatott megkönnyíteni.

A Google értékeléseknek, a Google Review-ok alapja is.  Itt jön képbe a társadalmi bizonyíték.

Robert Cialdini elmagyarázza, hogyan működik a társadalmi bizonyíték elve

Nem olyan nehéz meghozni egy döntést, ha azt már előttünk rengetegen meghozták.

„A leszarnám én, de nem megy elve alapján” a mennyiségi vélemények ilyenkor befolyásolnak egy adott irányba.

A Google Review ezért növeli a márkabizalmat. Átláthatóvá tesz, hiszen hatalmas mennyiségű információhoz való hozzáférést garantál. A fogyasztók közel 88%-a olvas véleményeket egy helyi vállalkozás minőségének meghatározásához.

Nem számít, mennyire egyéninek gondoljuk magunkat, mindannyiunkban benne van a megfelelési vágy. A pszichológusok ezt nevezik bandwagon-effektusnak: az ötletek, hiedelmek, irányzatok és fogalmak elterjedéséről van szó az emberek között.

Minél többen fogadják őket örökbe és dajkálgatják őket, annál több embert befolyásolnak.

Például egy ügyvéd felhasználhatja a hasonló ügyekből származó bizonyítékokat úgy, hogy megmutatja ügyfelének, hogy milyen gyakran – milyen összegekért – egyeztek meg peres felek hasonló ügyekben korábban. Azzal, hogy bizonyítja, hogy hasonló helyzetben lévők miként döntöttek, az ügyvéd képes lehet meggyőzni partnerét arról, hogy az általa felkínált egyezség neki is megfelelő.

3.    Többen használjak?  – akkor értékesebb

A hálózat-hatás szerint annál értékesebb egy termék, minél több felhasználó használja. Lefordítva: a Google keresések során minél többen értékelik pozitívan.

A hálózat-hatás olyan jelenség, amely pszichológia ráhatásként hat ránk. Amikor az emberek növekvő száma növeli egy áru vagy szolgáltatás értékét.

A hálózati hatás különösen szembetűnő az online platformokon, amelyek arra ösztönzik a felhasználókat, hogy más felhasználókat vegyenek fel a platform hálózatába.

Ismerős?

„Ajánld ismerőseidnek.”

 

Hálózat – hatás értékes példái

A közösségi hálózatok, például a Facebook és az Instagram a hálózati hatás ékes példái, ahol minél többen használják a platformot az illető ismeretségi körében, annál valószínűbb, hogy az egyén is használni fogja a platformot.

(„Mindenki fent van, én is fent leszek.”)

Termékek esetében pl. annál értékesebb egy termék, minél több felhasználó használja. Nálad melyik lesz a nagyobb nyertes: a 125 visszajelzést magáénak tudó cég, melyből 112 pozitív, a többi semleges; vagy a 12 általános, agyonhasznált lózungokkal teljes és klisékkel tarkított visszajelzést birtokló?

pasted image 0 8
pasted image 0 8

Gyakorlatilag mások megélt tapasztalataira hagyatkozva ilyenkor a jó irányba billen a mérleg nyelve, azaz máris az olvasottak alapján hozunk meg döntéseket.

Ha ismered a hálózat hatást kiváltó elveket, kihasználhatod azokat a termék iránti kereslet növelésére. Ha a hatás megtörténik, a felhasználók ténylegesen értékesítőkként lépnek majd fel a terméked kapcsán, és szájról szájra terjesztve viszik a termék hírét. A különböző típusú digitális platformokat is a hálózati hatások befolyásolják, többek között:

–        Social media: Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok stb.

–        Felhasználói vélemények oldalai: Tripadvisor, Google

–        Kommunikációs alkalmazások: WhatsApp, Messenger

–        E-kereskedelmi platformok: Amazon, eBay,

 

Döntés régen és most?

Régen megkérdeztél egy barátot, hogy ismer-e esetleg egy jó fogorvost.

Ma már az Internetet kérdezed meg és akár több száz vélemény alapján jutsz el egy konklúzióra. Ezért az egyik legjobb marketingeszköz számodra, az elégedett ügyfél véleménye.

A Google Review kihasználása.

Az emberek irracionális lények. A helyzetekből fakadó hibákat nehéz elkerülni, részben azért, mert a ránk ható hatások tudatalatti szinten működnek.

Döntéseink érzelmi alapon születnek meg (csak utólag igazoljuk döntéseiket). Ezeket szeretjük racionális okokkal indokolni, ezért is szükséges racionális érveket is adni a vásárlóknak, amikre a Google Review tökéletesen alkalmas.

Amolyan hibrid megoldásként egyszerre hat az érzelmekre és az érveket is igénylő énünkre.