Amikor egy katonai csapat terepre készül egy fontos és komplex bevetésre, előtte mindig biztosítják a terepet. Mint minden éremnek, a digitalizációnak is két oldala van. A weboldalad biztonságának és ezáltal bizalmának növelése pedig vállalkozói teendőid között kell, hogy legyen.
Enélkül ugyanis olyan leszel, mint az akciócsapat, amely biztosított terep nélkül indul akcióba. Gyakran nem kívánatos meglepetések jöhetnek szembe, bármely irányból.
A digitalizáció egy lehetőség, de egyben kockázat is. A vállalkozónak és a vásárlónak, az ügyfélnek is.
2014-ben a Google algoritmusváltoztatást eszközölt ki annak érdekében, hogy előnyben részesítse a biztonságos URL-eket.
Akkoriban készült egy MarketWatch-felmérés is, amely megállapította, hogy a biztonság kérdésköre a konverziók vezető akadályozó tényezője. A megkérdezettek egyharmada azt nyilatkozta, hogy azért nem vásárol online, mert fél a személyes adatok megsértésétől.
A biztonság ma már tét
Ha egy vállalkozás nem tudja biztosítani, hogy az ügyfelek adatai biztonságban legyenek a kezében, az emberek máshol hozzák meg a vásárlási döntéseiket.
Az elmúlt 10 évben exponenciálisan nőtt az adatszivárgások és feltörések száma. Ma az adatbiztonság képes meghatározni a piacvezetőket, minden iparágban.
Nemcsak a pénzügyi szektorban.
Még az akkora gigamárkák, mint az eBay sem érintetlen az „adatbotrányok” tekintetében. 2015-ben szembesült egy óriási horderejű felhasználói adathackeléssel, amely komoly csorbát ejtett a márka hírnevén, hiába kezelte gyorsan és hatékonyan a jogsértést.
2013-ban pedig a Target volt az első olyan kereskedelmi lánc, ahol egy nagyobb horderejű adatlopás valósult meg a márka biztonsági hiányosságai miatt. Náluk nem a weboldal, hanem a kiszolgálórendszer integráció okozta a galibát. A támadók a pénztárgépeket egy olyan vírussal fertőzték meg, amely leolvasta és továbbította a hitelkártyák adatait, ezen kívül pedig felhasználói adatokat tartalmazó adatbázisokat is elértek.
Tanulmányok mutatták ki, hogy az adatszivárgás minden esetben súlyosan károsítja a vállalkozás hírnevét, megítélését.
A bizalom viszont az online vásárlás fontos eleme.
Az online jelenlétedet meg kell erősítened, több fronton is
A legtöbb vállalkozó rendelkezik weboldallal vagy social jelenléttel.
Arra irányuló tudással viszont már kevésbé, hogy ez milyen kötelezettségekkel és rizikófaktorokkal jár(hat) együtt.
Például az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR) által előírt követelmények betartása neked is kötelezettséged a honlapodon végzett adatkezelések tekintetében (is). A megfeleléshez pedig nem elegendő csak egy dokumentumot elhelyezni a weboldalon.
A GDPR rendelet követelményeinek teljesítése összetett feladat.
Egy tájékoztató elhelyezése a honlapon még nem elégséges, itt megtalálod azokat a feladatokat, amelyek kifejezetten a honlapokhoz kapcsolódnak, és ellenőrzőlistaként szolgálhatnak minden weboldaltulajdonos számára.
Ma a Facebook-feltörések is meglehetősen gyakoriak.
A New York Post szerint naponta 160 000 Facebook-fiók kerül veszélybe.
A felhasználók pedig hamis nyugalomérzettel használjak ezeket az oldalakat, mivel olyan közösségi oldalakat használnak, mint a Facebook. Ami mégiscsak a Facebook.
Ez sebezhetővé teszik őket a hackerekkel szemben.
A Facebook lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy személyes profiljukon keresztül hozzáférjenek üzleti fiókjukhoz is.
Tehát minden olyan személy, aki az oldalad felett adminisztrátori felügyeletet gyakorol, ki van téve egy Facebook-hackelésnek, amely nyitva hagyhatja az oldaladat a feltörésre.
A hackerek általában adathalászattal, rosszindulatú programokat tartalmazó e-mail-mellékletekkel, jelszavakat felfedő adatszivárgásokkal próbálkoznak a Facebook-feltörések kapcsán, vagy éppenséggel a felhasználók gondatlanságát használják ki.
Például egyesek nem jelentkeznek ki a Facebookról vagy könnyen kitalálható jelszavakat használnak.
A biztonság kérdésköre nem túl szexi
Az IT biztonság felmérésének lehetőségén a legtöbb vállalkozó akkor gondolkodik el, amikor már baj van.
Épp ahhoz hasonlóan, mint amikor megérkezik az első negatív teszt, vizsgálati eredmény egy személy életében. Addig ugyanis a boldog tudatlanság állapotban élnek sokan, hogy minden rendben a szervezetükben.
- Gyakori, hogy valamilyen külső kényszer hatására kerül elvégzésre egy IT biztonsági vizsgálat vagy állapotfelmérés. Ez általában törvényi megfelelőséget jelent.
- Előfordul, hogy konkrét támadás anyagi kárja lesz kavics a cipőben. Ebben az esetben a probléma (a komoly veszteség) következtében válik aktuálissá az IT biztonság feladata.
- És természetesen előfordulhat, hogy egy szerződésnél a másik fél elvárja az IT biztonsági feltételek teljesülését (előfeltétele a szerződésnek).
Tehát az IT biztonsági felmérésre csak akkor fordítanak a cégek erőforrást, ha ezt valami kikényszeríti.
Pedig a covid következtében az online színtérre lépő márkák még annyi tapasztalattal és lehetőséggel sem rendelkeznek, mint azok a vállalkozások, akik eleve ezen a játékpályán játszottak már évek óta.
Az éttermek nagy része például már rendelkezik kiszállítási lehetőséggel, a rosszindulatú hackerek pedig előnyben részesítik azokat az iparágakat, amelyeket rengeteg ember használ.
Számos vállalkozás azonban még mindig nem tesz túl sok mindent vagy épp „érdemlegeset” nem tesz érzékeny adatainak védelmében, mert nincs tisztában a következményekkel.
A webbiztonság jelentősége
A proaktív webbiztonság megvalósítása aktívan észlelheti és leállíthatja a támadásokat. Ma már a webes biztonsági stratégiák számos módszert tartalmazhatnak, nem csak egy megoldást.
A kiberbiztonság mindig több mozgó alkatrészt foglal magában a biztonságod gépezetében, ezért van leginkább szakértőkre szükséged az biztonságinfrastruktúra telepítéséhez, a rendeltetésszerű működéséhez.
Tucatnyi oka lehet annak, hogy egy potenciális ügyfél jogosan mond „nem”-et az ajánlatodra, szolgáltatásodra, termékedre.
Az viszont tény, hogy ebből a bizalom megszerzése vagy éppenséggel visszaszerzése az egyik fő kihívás a meglévő és jövőbeli ügyfeleid megszerzésének. Ez kétszeresen is igaz azoknál a márkáknál, akik kevésbé ismertek, újak a játéktáblán, vagy csak online kereskednek.
Ha te egy weboldal tulajdonosa, üzemeltetője vagy, akkor az adataid – és felhasználóid adatai – bizonyos szintű kockázatnak vannak kitéve.
Tudd meg, hogyan javíthatod bármely weboldalad biztonságát a fogyasztói bizalom és végső soron a bevétel növelése érdekében.
A legtöbb kárra még csak nem is gondolsz
Amikor energiát, időt és pénzt fordítasz a weboldalad védelmére a hackerekkel és vírusokkal szemben, megelőzheted a további pénzügyi kiadásokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy weboldalad működését helyreállíthasd.
KKV-k esetében a kibertámadások által okozott kár ráadásul túl nagy falat lehet ahhoz, hogy játszi könnyedséggel visszatérhessen minden a támadás előtti normál teljesítményekhez.
Ha az adatszivárgás címkéje ragad a weboldaladra, feketelistára kerülhetsz a keresőkben és ennek eredményeként az új ügyfelek száma drámaian csökkenhet.
A biztonsággal megteremted azokat a feltételeket, amelyek mellett SEO eredményeid is szintet léphetnek. Például a DDoS védelmi intézkedések bevezetése a rosszindulatú robotok blokkolását védhetik ki, akik a weboldaladra érkező jó forgalmat vehetik célba.
Ha nem véded meg a felhasználóid adatait, nemcsak az ő szemükben leszel bizalomvesztett pozícióban, de a megbízható üzleti partner imázsát is bepiszkolod.
Azok a cégek, amelyek hatékonyan védik weboldalaikat, további versenyelőnyökhöz jutnak a többi piaci szereplővel szemben.
Tedd fel az őszinte kérdést magadnak
Amikor az online oktatási rendszereidben nyomon követed egy „tanítványod” állapotát, vagy a begyűjtött adatok segítségével az ügyfelek kívánságaiknak megfelelően személyre szabod a szolgáltatásokat, élő webinárt tartasz; vajon milyen óvintézkedéseket teszel meg a biztonság érdekében?
Mivel tartod ellenőrzés alatt a folyamatok helyességét, és vajon kapsz-e időben riasztást a felmerülő problémáról?
Ha Bug Bounty programot indítasz a webes biztonságod érdekében, akkor még időben felfedezhetővé válhatnak a sérülékenységek.
A program lényege, hogy etikus hackerek a károkozó hackerek fejével gondolkodnak, és feltárják a gyengeségeidet, mielőtt más tenné meg ezt veled. A program segítségével szolgáltatásaid, applikációid folyamatos tesztelés alá kerülhetnek, így azelőtt javíthatod ki a biztonsági réseket, mielőtt rosszakaró hackerek használnák ki.
Utána viszont ne felejtsd el márkád hírnevének erősítésére használni.
Tanulmányok kimutatták, hogy a kiemelkedő bizalmi jelek, ilyen például a szembetűnő SSL-tanúsítvány is, aktívan növelik az ügyfelek bizalmát, és így pozitívan befolyásolják az eladásokat. Büszkén jelenítsd meg a bizalom jeleit, beleértve az akkreditációkat, titkosításokat és ellenőrzéseket is.
Weboldalad védelme kulcsfontosságú az adatok és az ügyfelektől származó érzékeny információk védelme szempontjából. Tegyél megelőző intézkedéseket weboldalad védelmére, ezzel időt és pénzt takaríthatsz meg – és megvédheted márkát hírnevét is. Segítünk ebben is.