április 12, 2023

2023 digitális marketing kihívásai, amelyek téged is érinthetnek

Minden kihívás egy lehetőség. Mégis gyakran érzik a vállalkozók a legújabb digitális marketing kihívás láthatáron szemlélése során úgy, mintha agresszív night-club-hangulatban hirtelen odalépne hozzá – erősen ittas állapotban – egy újabb „party-arc” figura, és a kezét a vállára téve azt mondaná neki: ”megint padlóra küldelek”.

Összegyűjtöttünk néhány idei digitális marketing-kihívást. Mit kezdjünk velünk ahelyett, hogy nyúlcipőt húznánk?

Minden eddiginél nagyobb figyelmet igényel ma egy digitális marketingstratégia.

Kezdjük azzal, hogy az online üzletfejlesztés, az online jelenléted (is) mindig csak az aktuális gazdasági környezet kontextusában értelmezhető.

Lehet, hogy te is nehezen tudsz lépést tartani a legújabb trendekkel. Vagy lehet, hogy nehézséget okoz a marketingstratégia megváltoztatása a jelentős globális események miatt.

Manapság a marketing annyira felgyorsult, hogy nehéz eldönteni, mely területekre szeretnénk összpontosítani vagy fejlődni 2023-ban.

„A marketing már nem azokról a dolgokról szól, amelyeket készítesz, hanem azokról a történetekről, amelyeket elmondasz .” – Seth Godin

Digitális marketingstratégia rezilienciával?

Általában igaz, hogy minden év a marketing világában egy új kihívásokat magában foglaló kalandpark. Legyen szó aktuális trendekről, világeseményekről vagy technológiai fejleményekről.

A marketingstratégiák gyakran állandó változásban vannak.

Fontos tehát a reziliencia.

Elég volt egy covid, amely teljesen forradalmasította a digitális marketing tevékenységét és a felhasználók megcélzását.

Majd jött az ukrajnai háború, ebben az évben pedig az olyan technológiák térhódítása következett a soron, mint a mesterséges intelligencia.

Például a chat GPT.

Mindezek hatással vannak a te marketingedre is! Ezért marketingstratégiádnak lépést kell tartaniuk e technológiák fejlődésével (is).

Nézzük, mi várható 2023-ban.

2023 digitális marketingtrend körkép

1.Menő lesz a kevésbé invazív reklámozás

Az invazív reklámozásnak megvannak az előnyei és a hátrányai.

A roppant invazív és ismétlődő hirdetéseket toló (lásd. YouTube-reklámok) márkákkal szemben tudat alatt ellenszenvet érzünk, hiszen negatívan befolyásolják a tartalomfogyasztási élményeinket egy adott platformon.

(Már ha eleve nem védtük ki pl. egy Brave böngésző használatával a felugró hirdetéseket.)

Ezért 2023-ra egy jó marketingstratégiának ígérkezik az is, ha megpróbálunk felhasználóbarátabb módon hirdetni a felhasználóknak.

A kulcs az volna hozzá, hogy a megfelelő hirdetést a megfelelő személynek küldd el a megfelelő időben. És ezért kell személyre szabottabb stratégiákat készítenünk a felhasználók számára.

2. Relevancia mindenek felett

A digitális marketing az elmúlt években nagy hangsúlyt fektetett az ügyfelek szegmentálására és a kampányok személyre szabására.

Ez idén sem változik.

A felhasználók azt szeretnék, hogy a márkák emlékezzenek személyes adataikra a fizetési folyamat felgyorsítása érdekében (csakis az ő hozzájárulásukkal); olyan szolgáltatásokat és kampányokat kívánnak látni, amelyek a keresési szándékaik alapján megfelelnek személyes igényeiknek.

A Forbes egyik cikke szerint sokan áttérnek majd a célzott hirdetésről a kontextuális hirdetésre.

Ez a megközelítés a felhasználók böngészési előzményei és demográfiai adatai alapján összerakott hirdetések helyett kontextus szerinti hirdetésekben gondolkodik.

Tehát annak a weboldalnak vagy alkalmazásnak a kontextusát használják, ahol a hirdetés megjelenik, hogy meghatározza a hirdetés relevanciáját az olvasó számára.

 Ehhez személyes adatok begyűjtésére sincs szükség.

3. Vizuális térhódítás

A vizuális keresés kulcsszó helyett már referenciakép megadásával keres.

Például, ha egy kabáttípust szeretnél megtalálni, ami tetszik, de nem tudod a nevét, akkor beírhatod a képet a keresőbe. Máris megkaphatod azokat az oldalakat, amelyek ezeket a kabáttípusokat értékesítik.

Még a Google is lehetővé teszi számunkra az ilyen típusú keresést.

A Z generáció például elsősorban képeken keresztül keres, így ez is egy lehetőség, amit ki kell használnunk.

4. Etikus internet és adatvédelem

A fiatal felnőttek 36%-a nem hajlandó megosztani személyes adatait a kiskereskedőkkel, így a személyre szabottság és az adatvédelem közötti egyensúly kulcsfontosságú a sikeredhez.

2023-ban is.

A felhasználók azt szeretnék, ha adataikat diszkréten használnák fel, és az adatvédelem alapvető szempont lenne a vállalkozásoknál.

Ha egy vállalkozás nem tudja biztosítani, hogy az ügyfelek adatai biztonságban legyenek a kezében, azok máshol hozzák meg a vásárlási döntéseiket.

Erről a témáról is írtunk már korábban, az elmúlt 10 évben exponenciálisan nőtt az adatszivárgások és feltörések száma. Ma az adatbiztonság képes akár piacvezetőkké tenni a vállalkozásokat, minden iparágban.

Számos márka már most is engedélyt kér a felhasználóktól, hogy adataikat marketing- és reklámkampányokhoz használják fel.

Ezért ebben az új évben a korábbi éveknél jobban figyelembe kell venned az adatvédelmi törvényeket, hogy biztonságossá és etikussá tedd a felhasználók vásárlásait, böngészéseit.

A GDPR rendelet követelményeinek teljesítése is összetett feladat. Gyakori, hogy az IT biztonsági felmérésre csak akkor fordítanak a cégek erőforrást, ha ezt valami kikényszeríti az esetükben. Te tedd ezt másképp. 

5. Metaverzum

A metaverzum 2022-ig elérte a 19%-os növekedést is 2021-hez képest és további növekedést ígér a jövőben, tehát esélyesen 2023-ban is.

A metaverzumról, mint eddig ismeretlen technológiáról írtunk már korábban: mégis mi az a metaverzum, az internet következő szintje, ahová a világ minden pénze vándorol?

Lényegében egy virtuális univerzum, amit kiterjesztett valóságként beépíthető lesz a közösségi médiába is. Ebben az új virtuális világban akár virtuális termékeket is vásárolhatunk, illetve egy teljes virtuális világot építhetünk fel a közösségi média alapján.

Egy alternatív valóság, egy digitális platform, amelyre rácsatlakozva egy, a valódi világnak megfelelő világba kerülhetünk. És tevékenykedhetünk.

A jövőkutatással foglalkozó Future Today Institute munkatársa a The New York Postnak fogalmazta meg a véleményét, amely szerint 2030-ra már olyannyira elterjedt lesz az internet új korszakának is nevezett metaverzum, hogy az emberek jelentős része abban éli majd az életét.

Valószínű, hogy a metaverzumban is lesznek különféle hirdetési formátumok.

Digitális földvásárlás, digitális Bali-nyaralás és digitális virtuális otthonok építése a Metaverzumban valósulhat meg.

Számos termék hozhatja létre önmagának Metaverzumbeli változatát, marketingelőnyeiről bővebben írtunk korábbi cikkünkben.

6. Weboldalak Hozzáférhetősége

Sok vállalkozásnak gondot okoz a webhely-akadálymentesítés megvalósítása.

Igen, létezik egy terület, ahol valószínű, hogy neked is fejlesztened kell a weboldalad használhatóságát.

Ebben a korábbi cikkünkben írtunk 10 gyakori webakadálymentesítési hibát, amelyet a saját jól felfogott érdekében már illik elkerülnie mindenkinek 2023-ban.

Weboldalad hozzáférhetővé tétele biztosítja, hogy minden potenciális felhasználó – beleértve a hátrányaikkal élőket is – pozitív felhasználói élményben részesüljön, és gyorsan hozzáférhessen a tartalmaidhoz.

Például a blogod minden képéhez hozzáadhatsz alternatív szöveget, hogy a látássérültek is megértsék. Az alternatív szövegek olyan metaadatok, amelyek a keresés optimalizálását is segítik.

Az elérhetetlen, nehezen fogyasztható, nehezített kapcsolatfelvételi és rendelési lehetősége kínáló weboldal árthat az eredményeidnek.

Akadálymentesítés eszközeivel még a tökéletes látással rendelkező felhasználók is könnyebben navigálhatnak az oldaladon a jobb színkontraszttal és a több címkével.

Ez keresőoptimalizálás szempontjából is előnyös, hiszen a hozzáadott alternatív szövegek és a jobb linkleírások az oldalad eredményeit is javíthatják.

7. Mesterséges intelligencia

Az USA mesterséges intelligencia piaca 2027-re várhatóan eléri majd a 600 milliárd dollárt. Nem viccelek.

Ez azt jelenti, hogy minél hamarabb ismerjük meg ezeket az eszközöket, annál jobban tudjuk hasznosítani technológiájukat vállalkozásaink fejlesztésére.

Már ma egyre több marketinges használja az AI-t eszközként a weboldal tartalmának létrehozására.

Természetesen nem az összetettebb és személyre szabottabb szövegeket illetően. De a mesterséges intelligencia szövegírói gondoskodnak az időigényes, hétköznapi „rabszolgamunkáról”.

Számos cikk szól arról, hogy a gépek már tudnak írni.

Az automatizmus is próbál begyűrűzni a tartalommarketingbe.

Végre nem kell majd szövegírót alkalmaznunk a tartalmaink megszületése során? Ez azért ennyire nem egyszerű.

Ebben a cikkben kicsit kontextusba helyeztük az automatizált tartalom homályos információit: az AI szövegíró egy mesterséges intelligencia által működtetett eszköz.

Az AI különféle tartalommásolatokat generálhat nekünk a hosszú formátumú blogbejegyzésektől a közösségi média feliratokig. Spoiler: ugyanúgy meg kell adni a mesterséges intelligencia számára is némi kontextust azzal a témával kapcsolatban, amelyről írnia kell, mint a szövegíró esetében.

A kontextus egy dolog, a pszichológia egészen más.

Már pedig a legtöbb értékesítési szöveg alapja a pszichológia.

Várható továbbá az is, hogy egyre több márka kezdi majd használni az AR-t annak érdekében, hogy az ügyfelek lássák, hogyan néznek ki a termékek otthonukban.

Például a Wayfair és az IKEA. Mint ahogy a Target teszi az AR stúdiójában a smink kipróbálására.

 

8. És mi a helyzet a chat GPT-vel?

A mesterséges intelligencia és az automatizálás már most is jelentős hatást gyakorol a digitális marketing világára:

  • időt és erőforrásokat takarítanak meg (pl. chatbotok és az automatizált e-mail kampányok)
      
  • célzási és személyre szabási céljainkban támogatnak (algoritmusok elemezhetik az ügyfelek adatait; érdeklődési, viselkedési szokásaikat és preferenciáikat)
  • az általuk kapott információkat felhasználhatjuk relevánsabb és személyre szabottabb élmények biztosítására.

És jelenleg óriási a felhajtás a ChatGPT, nyelvi modell körül, amit az OpenAI készített. Ez a modell képes szöveggenerálásra és az emberi nyelvvel való kommunikációra. A “GPT” rövidítés jelentése: “Generative Pre-trained Transformer”.

A GPT segíthet chatbotokat készíteni, amik képesek lehetnek a felhasználók kérdéseire válaszolni, felgyorsíthatja az automatikus válaszok gyorsabb előállítását.

Értékesítőként beszélgethet az ügyfelekkel. Információt nyújthat akár a honlapon a termékek kapcsán, javaslatokat adhat és ajánlatokat is küldhet a látogatóknak.

Amíg a Google egy keresőmotor, amely segít a felhasználóknak megtalálni az interneten található információkat; a GPT egy természetes nyelvfeldolgozó (NLP) modell.

Alkalmas a szöveges kommunikációra.

A Chat GPT olyan szövegeket tud előállítani, amelyek emberihez hasonlóak.

Hitelesek. Az alkalmazási területei pedig a chatbotoktól, az automatikus válaszokon át a virtuális asszisztensekig terjedhet.

A digitális marketing egyre bonyolultabb

A fogyasztói magatartások és igények változnak, a technológiák és eszközök fejlődnek. Az erőforrások, a költségvetés hiánya, az adatvédelmi szabályozások változása és a versenytársak bővülése pedig gyakran adott.  

A digitális marketing egyik fő-fő kihívása, hogy lépést tarts a különböző platformok folyamatosan változó algoritmusaival és funkcióival.

Legyen szó a Google-ról, a Facebookról, az Instagramról, a YouTube-ról vagy bármely más csatornáról; mindig jönnek új trendek és bevált gyakorlatok, amikkel sikeresebben optimalizálhatod a kampányaidat és érheted el a céljaidat.

Nem meglepő, ha érzed azt a bizonyos night-club-hangulatot, amiben a hozzád lépő legújabb party-arc izzasztó perceket fog okozni a jövőben is.

Mi azért vagyunk itt, hogy emlékeztessünk, nem vagy egyedül. És nem hagyunk a kihívásokkal sem magadra.

Segítünk a 2023-as marketing kihívások értelmezésében és eredményes kihasználásában is.