ms recolored

január 26, 2022

Hogyan legyél webesen szép és okos? – avagy profi webdesign alapok

Szakadt farmerban, mosdatlanul, szanaszét álló hajjal ülsz le.

Még el sem kezdtél beszélni, máris vesztésre állsz.

Megszólalsz, de nincs benne sok köszönet.

És mindez mit eredményez?

Ugrik az üzlet, negatív az első, a második és a harmadik benyomás is.

Hogy jön ide a webdesign?

Úgy, hogy ha a weboldalad bántja a felhasználó szemét, a tartalomtól a falra mászik, a színektől nevető, majd hasgörcsöt kap, akkor a lehető legrosszabb úton jársz.

Na de azért született meg ez az írás, hogy segítsen olyan webdesign alapokat átadni, amelytől a weboldalad a látogatók érdeklődését felkelti, garantálja a minőségi idő eltöltését, és persze a leendő ügyfeleid céljaival a legpozitívabb köszönőviszonyban lesz.

Helló, webdesign!

Ahhoz, hogy a weboldalad jól nézzen ki, elengedhetetlen a taktikus tervezés.

A webdesign a webes felületek megtervezését foglalja magába, kulcsembere pedig a webdesigner, aki a honlapot úgy készíti el, hogy a tartalom és a forma kifogástalanul passzoljon egymáshoz.

webdesign terv
Profi webdesign

Miért válaszd a profi webdesign-t?

Mert szeretnéd a céges értékeidet a weboldaladon is megmutatni.

Mert fontos neked a meglévő és a leendő ügyfeled.

Mert szeretnél bizalmat ébreszteni, vonzó tartalmakat prezentálni és megkönnyíteni a navigálást a felhasználók számára.

Miért fontos a webdesign?

Mert ha a honlapod enyhén szólva is lepukkant, a tartalom gyatra és az egész összhatás siralmas, akkor a felhasználók villámgyorsan el fognak kattintani.

Hogy legyen vonzó a weboldalad?

Vannak olyan ökölszabályok, amelyeket ha betartasz, akkor minőségi ugrást hajthatsz végre a honlapodon.

Nem fog a felhasználóra borulni a tartalommassza, a szemnek is kedves lesz barangolni a webes birodalmadban, azonnal megtalálja a látogató azt, amit keres, azt, ami releváns számára.

Középpontban a felhasználó

Bizony, bármennyire is vérlázító leírni: nem te vagy a lényeg.

Igen, még csak nem is a terméked vagy a szolgáltatásod.

Hanem az ügyfeled.

Ez a weboldal bizony a célcsoportodnak készül, persze összhangban a te értékeiddel, szemléleteddel, irányvonaladdal.

Mégis lényeges a tervezésnél elgondolkodni a következő kérdéseken:

–          Ki a célcsoport?

–          Milyen színvilág illik ahhoz a vonalhoz, amit képviselsz?

–          Milyen tartalommal szólítsd meg a célcsoportod képviselőit?

–          Hogy lehet megkönnyíteni a navigációt a felhasználó számára?

–          Milyen elemek legyenek a főszerepben? (Ez is célcsoport és iparág függő, hiszen van, ahol a képek vagy a videók, vagy a minimalista tartalom lehet a nyerő)

És akkor jöjjenek a webdesign alapelemek!

tervek webdesign
A középpontban a felhasználó szerepeljen

Web tipográfia

A betűk és a térközök gondos megválasztásával olyan pompás összhatás tárul a felhasználó szeme elé, hogy mellőzni fogja a rémálomszerű tovakattintást.

Mégis, milyen betűre szavazz?

Először is, milyenre ne!

Mellőzd a talpas (tipikus példa: times new roman) betűtípust!

Hiába mutat jól egy könyvben, újságban és vezeti a szemünket, a weboldal más kategória.

Ezért hát válaszd a talpatlan betűtípust!

Miért?

Mert egyszerű és letisztult megjelenésű. Ilyen pl. az  open sans.

Mire figyelj a betű kiválasztásánál?

Hogy a felhasználó könnyedén olvashasson, támogassa a magyar nyelvet (pl. ékezetek).

Ha szívesen elmélyednél ebben a témában, akkor pedig látogass el a creativebloq.com weboldalra, ahol egymást zseniálisan kiegészítő font párosításokkal találkozhatsz.

Színek

Egyáltalán nem mindegy, milyen szín van a középpontban a honlapodon.

Pl. ha teljesítménytúrákra specializálódtál, akkor nem biztos, hogy a rózsaszín vagy a ciklámen lesz a nyerő, vagy utazási cég vezetőjeként sem a szürkére és árnyalataira szavazol.

Naná, hogy itt is a célközönség a legfontosabb!

Lényeges lehet a színekhez köthető jelentések felkutatása is:

Pl. piros: szenvedély, bátorság, akció,

sárga: értelem, tudás, napfény

kék: béke, nyugalom, kommunikáció

Képek

Kulcsszó a minőség!

Mindig tartsd szem előtt, hogy minőségi fotókat tölts fel!

Annál lehangolóbb ugyanis nincs, amikor egy alsó kategóriás telefonfotó „díszeleg” a honlapon.

Persze, a legjobb az lenne, ha profi fotós által készített képek jelennének meg, vagy ha erre még nincs lehetőséged, akkor mindenképp jogtiszta és ingyenes képeket válassz!

Pl. unsplash, pixabay stb.

Negatív tér

Igen, az a bizonyos white space.

A térköz megfelelő használata lehetővé teszi az ütős tartalom középpontba helyezését.

Mert hiába parádés a szöveged, ha az masszaként, sűrítve, szemet szenvedtetően jelenik meg a weboldaladon, nem fogják elolvasni.

Ráadásul minél több negatív teret hozol létre egy vizuális elem körül, annál jobban vezeti majd a felhasználód figyelmét.

Ugyanakkor itt is a mérték az érték.

Ha túlságosan szellős a weboldalad felülete, az rontja a használatot és a nagybetűs felhasználó élményt (UX design).

És ha ezekkel megvagy, még a következőket tartsd webes szem előtt:

–         Legyen minőségi a tartalmad!

Legyen fókuszban a célcsoportod az írás során, nekik akarj segíteni használható és szépen megfogalmazott szöveggel!

Olyan szöveggel, ami SEO- kompatibilis, azaz a kereső számára is megkönnyíti a rád találást.

Bátran használj kiemeléseket, játssz nyugodtan a betűmérettel és stílussal, legyél tömör, érthető és érdekes!

–         Figyelj a webes sebességre!

Ha lassan töltődik be az oldalad, akkor azzal sokat veszthetsz. Felhasználókat biztosan.

–         Mellőzd a kéretlen tartalmakat!

Amennyiben a weboldaladat telepakolod reklámokkal, minden aloldalad hemzseg a kéretlen tartalmaktól, akkor biztos lehetsz benne, hogy menekülni fognak a honlapodról.

–         Légy reszponzív résen!

Azaz a weboldaladnak legyen mobilra optimalizált változata is, hiszen a webes mérleg nyelve egyre inkább a mobilról érkező felhasználók felé billen.

minimalista webdesign
Minimalista webdesign

A webdesign csak a kinézetről szól?

Naná, hogy nem.

Nemcsak a színeknek és a gondosan megválasztott betűtípusnak kell vinnie a prímet.

Hanem ugyanolyan meghatározó a weboldal szerkezete, a tartalmi összeállítása, megjelenítése is, hiszen a felhasználót segíteni kell az eligazodásban. 

Pl. ha vásárolni szeretne, akkor lássa ezt a lehetőséget, ha jelentkezni akar egy eseményre, akkor ezt megtehesse, ha blogcikket akar olvasni, akkor tedd ezt neki lehetővé!

Ha felhasználóbarát a felület, az a konverziós számaidon is látszódni fog. Persze pozitívan.

Csak előre, a profi webdesignnal!

Ha tehát minőségi a tartalmad, tisztában vagy a célcsoportod vágyaival, álmaival, és ennek érdekében olyan weboldalt hozol létre, ami a szemnek is kedves, sőt, kitűnően vezeti a felhasználókat, és segít nekik elérni a céljaikat, akkor már sínen vagy.

A profi webdesignnal ugyanis komoly szintet léphetsz a vállalkozásodban.

Ha szeretnél egy olyan weboldalt, ami a fenti kritériumoknak minden tekintetben megfelel, akkor keress minket bizalommal, segítünk neked a webes céljaidat beteljesíteni!