ms recolored

február 16, 2020

Webdesign trendek 2020: illusztrációk, geometria és storytelling

Ahogy az örmény vándorköltő Dzsivani mondta egyik versében „jönnek és tovatünnek”. Az új webdesign trendek is jönnek és tovatünnek, hogy aztán a régi tornaórák nosztalgiáját idézve a tornacipők mintájára újra visszajöjjenek a köztudatba. Még a szűk baráti körömben is komoly vita van arról, hogy a weboldalra valós emberi fotókat, illusztrációkat vagy csak a termékről és szolgáltatásról szóló előnyöket és adatokat érdemes kitenni. Ami viszont bizonyos, hogy legújabb webdesign trendek követése egy friss és újszerű vonzerőt kölcsönözhet a termékednek vagy szolgáltatásodnak. 2020 elején időszerű a legújabb trendekről beszélni, amelyek véleményünk szerint a weboldalak világát formálni fogják ebben az évben. A webdesign trendeknek szigorúan véve a technológiai és kultúrális változások az előidézői.  Vajon a jó stratégia ezeknek megfelelni és követni őket, vagy a divathoz hasonlóan a trendeket nem követni, hanem diktálni kell?
Figyelem! A weboldal trendek menthetetlenül is a Moonshot csapatának ízlését tükrözik és ennek lehetnek bizonyos megbicsaklásai. Az internetes trendek önbeteljesítő jóslatok is, hiszen minél többet nézegeted, annál inkább az jön szembe, így a Google, Facebook és egyéb óriások menthetetlenül is befolyásolhatják ezeket.

A webdesign trendek

Néhány örökzöld és talán néhány új elem található a listán, ha az előző évek trendjeivel hasonlítom össze 2020-at. A trendek az információ letisztult szemléltetése és könnyű fogyaszthatósága felé mutatnak. Az alábbi trendek látszódnak 2020-ban.

Elvont illusztrációk és rajzok a designban

A vizuális storytelling egy örökzöld design eszköz, amely az őskortól velünk van, gondoljunk csak a barlangrajzokra. Nagyon természetes információátadási forma, amivel a generációk is tanították egymást. Egyik fő eleme az érzelmek keltése, ehhez a szöveg és képek kombinációja az egyik legszerencsésebb út. Egyedi márkához egyedi kinézet, ez az egyik jelszava az illusztrációkat pártoló designereknek. A shopify az egyik úttörője az illusztárciók használatának. Az utóbbi években azonban nagyon sok weboldal használta már az illusztráció eszközét, így valami új dobásra volt szükség. Én azt gondolom, hogy ez megszületett és az elvont illusztrációk kora jön. Ha kicsit gondolkodni kell egy kép megértéséhez, akkor az jól meg tudja ragadni a figyelmet. Jó példa erre a Google, a Mailchimp vagy a Shopify.

 

 

 

Geometria design

A természetben előforduló formák általában organikus alakzatok, mivel nincs meg a teljes szimmetria az egyes oldalak és szögek között (vannak persze kivételek, mint a gyémánt). A geometriai alakzatok ezzel szemben tökéletesek, hiszen szimmetrikusak. Egyszerű, de nagyszerű eszközök arra, hogy szép vizuális effektusokat hozzunk létre a weboldalon. Korábban a geometriát főként szekciók elválasztására használták a webdesign esetén és ikonoknál, de mostmár egyre inkább szekciókon belül is találkozni lehet velük. Erős vonalak és éles váltások jellemzik. Nagyon jól passzol a minimalista designhoz.

 

 

Videó hero fejlécek design

„Mutasd, ne mondd.” A regényírók alapvető szabálya a weboldal design esetén is igaz és a ezt a technika is egyre inkább támogatja. A videó a mutasd tanácsnak az egyik leghatásosabb formája, hiszen gyorsan és élvezetes módon lehetséges az információk átadása. Hosszú ideig a designerek a fő üzenetátadási eszköze a hero kép és szöveg volt. Aztán nagyjából 5 éve az AirBnB esetén jelent meg először a főoldalon egy videó, amelyben valaki felébredt egy idegen városban és otthon érezte magát. Ezután viszont ezek a nyitóvideók sok helyről kikoptak, hiszen egy jó minőségű videó elég sávszélesség intenzív volt, ha mobiltelefon hálózatról néztük. Azonban az 5G és a korlátlan mobilinternet térnyerésével én a videó visszatérését látom. A videó élővé és dinamikussá teszi a weboldal hangulatát. Inkább a rövidebb max. 1 perces videók a hatásosak, amelyek automatikusan elindulnak és újraindulnak.

 

 

3D webdesign

A 3D design sokáig a tervezőprogramok, a játékok és a szórakoztatóipar eszköze volt főként. A számítási kapacitás és az internetes sávszélesség növekedésével azonban már a weboldalakon is lehetőség van 3D grafikák és animációk használatára. A 3D objektumok használatával a webdesign életszerű és friss lesz. Ezen kívül számítógépes játékká varázsolható a weboldal, ahogy az a lenti képen látszódik.

Görgetés generált webdesign

Ez az egyik személyes kedvencem, amelyik a parallax effektussal operál. Először ilyet az Apple MacPro oldalán láttam, de azóta a termék már megújult és a Apple „kukásdoboz” termékének elvetésével újabb inspiráció után kellett néznem. Szerencsére az Apple is újjal rukkolt elő az AirPod-nál, meg más cégek is használják. Kiválóan alkalmas bonyolult termékek interaktív és érdekes bemutatására a storytelling eszközével.

 

A dark design

A végére hagytam a feketelevest, az erő sötét (web)oldalát. Először egyik műszaki guru kollégám számítógépén láttam a chat programoknál, mostanság már egyre több helyen látom, hogy nagy cégek dark mode funkciót adnak az alkalmazásaikhoz és a weboldalaikhoz is. Ennek előnye, hogy jobban kímélik a szemet, hiszen a dark mode jobban illeszkedik a környezethez, másrészt pedig energiakímélő, hiszen kevés képernyőpixelt kell teljesen kivilágítani.

Webdesign trendek összefoglaló

A design trendek útvesztőjében nem egyszerű eligazodni, de ami a sarkcsillagunk lehet, az a design célja. Ez pedig a felhasználó támogatása abban, hogy információt és inspirációt kapjon a problémái megoldásához. A trendek ezért soha nem árthatnak a felhasználóbarátságnak. A javaslatom tehát, hogy olyan szemüvegen keresztül vizsgáljuk meg a fenti lehetőségeket, hogy segít majd a felhazsnálónak, vagy sem.
Ha egy teljes útmutatót is elvolvasnál a weboldal készítés témában, akkor rajta.
A trendeket az adatok ismeretében lehet legjobban tetten érni, itt egy kiváló kurzus hozzá.
Ha kész a design, akkor még üzemeltetni kell, gyártani a tartalmat és számolni a pénzt. Készülj ezekre is.