Weboldal készítés útmutató

Útmutató vállalkozóknak és cégvezetőknek a sikeres üzleti weboldalak készítéséhez

A legtöbb weboldal veszít

Egy vállalkozásnál a céges weboldal készítés egy igazi kétélű fegyver, nehéz, fáradságos és kockázatos téma. A legtöbbeknek olyannyira nehéz téma, hogy évekig halogatják az elkészítését. Sokan az elkészülte után még hosszú hónapokig nem használják, vagy éppen évekig nem mernek rajta változtatni. A honlapod lehet a legjobb munkatársad, aki non-stop lelkesen, precízen és ugyanabban a magas minőségben látja el a munkáját.  Sosem alszik, a felhasználók mindig elérik, hiszen mint egy tudományos sci-Fi filmben, képes bármennyiszer klónozni magát. Azonban lehet egy olyan munkatárs is, akinek már a puszta látványa elriasztja az ügyfeleidet, hibát-hibára halmoz és félrevezetheti az így már (a sci-Fi filmeknél maradva) csak párhuzamos univerzumban elérhető vásárlóidat.

Akiknek mégis bejött a weboldal készítés projekt

Egy jó üzleti weboldal határozott céllal jön létre, legyen az termékeladás, celeb népszerűsítés vagy ügyfélszolgálati dolgozók válláról a terhelés levétele. A weboldal a látogatói igényekre épül és a cél elérése, az úgynevezett konverzió a célja.

 

Ideális esetben letisztult, nagyszerű tartalom van rajta, gyakran frissül és következésképpen magas a látogatóinak és a konvertáló felhasználóknak a száma. A legtöbb céges és vállalkozói weboldal a megfelelő tudás hiányában viszont egyik fenti követelményt sem képes megugrani.

Fontos közlemény

Figyelem! A tárgyalt téma meglehetősen forró és gyakori. A magyar google számok is mutatják, hogy havonta többezren igyekeznek a weboldal készítés témakörrel (és ennek szinonimáival pl. weboldal fejlesztés, weboldal készítés olcsón, weboldal készítés azonnal, weboldal programozás kezdőknek) kapcsolatos információk birtokába jutni. Két lehetőséged van, ha ideáig eljutottál.

Az egyiket nevezzük kék kapszulának, ami akkor lép életbe, ha a bevezető után bezárod a cikket, esetleg a fejléc tanulságait elviszed magaddal, de a lényeg, hogy nyugodt és baráti viszonyban élsz tovább a weboldaladdal, annak eredményeivel és a mögötte álló fejlesztőcsapattal. A másik lehetőséget nevezzük piros kapszulának, mert egy jelzés arra, hogy felboríthatja az eddigi status-quo állapotot.  12 év informatikai projektvezetői tapasztalatának kivonatát kapod meg hirtelen, amelyben megjártam bőven a hadak útját az ügyfelekkel, fejlesztőkkel és designerekkel is. Olyan lesz, mintha a tűzcsapról innál.

Ehhez mérten a cikk hosszú és nem feltétlenül együltő helyünkben való végigolvasásra jött létre. Másrészről, fenn áll annak a veszélye, hogy a weboldalakra és az azokat készítő fejlesztőkre innentől kritikusabban fogsz nézni, (legtöbbek számára kezelhetetlen módon) megnövekszenek az elvárásaid és a problémás ügyfél kalapba fogsz menthetetlenül tartozni. Ugyanakkor, a következő összefoglalóban található tippek és tapasztalások segítenek abban, hogy a weboldalad és ezáltal a céged szárnyaljon.

A jó kávé és a jó weboldalak titka a mögöttük álló ember

A nagy kávéteszt

Amerikában a nyugati parton van az informatikai cégek Mekkája. Rengeteg fejlesztő és vállalkozó összpontosul egy helyen, akik óriási energiabedobással azon dolgoznak, hogy „digitalizálják” a világot. Ezt a reggeltől estig dolgozó tömeget az egymás hegyén-hátán elterülő jobbnál jobb kávézók szolgálják ki. Mikor 2014-ben kint töltöttem néhány hónapot, akkor nagy kávéfogyasztóként az volt az egyik fogadalmam, hogy mindig másik helyen iszom meg a napi adagot. Azt tapasztaltam, hogy a legjobb kávét nem a legdrágább gépekkel rendelkező és végletekig tökéletes folyamatokkal üzemelő kávéláncokban lehet inni. Hanem az olyan kis családias helyeken, ahol a barista fókuszában a felhasználó áll és szenvedélyesen keresi azt, hogy mivel tud a felhasználóknak tökéletes szolgáltatást nyújtani. A barista gusztusosan tálalja a kávét, szívesen válaszol a kérdésekre és nyitott az újdonságokra. Beszédes, de nem viszi túlzásba. Végül pedig saját maga is lelkes kávéfogyasztó, így tudja, hogy hol a mérce.

A web és a kávé

Érdekes párhuzamként arra jöttem rá, hogy ez a weboldalakra is igaz. Nem feltétlenül a legnagyobb büdzsével, legdrágább technológiával rendelkező és tökéletes folyamatokkal üzemelő cégeknek vannak az igazán jó weboldalaik. Hanem az olyan cégeknek, ahol weboldal készítője szenvedélyesen keresi a felhasználók számára tökéletességet megcélzó szolgáltatást. Letisztult a weboldal designja. Kérdez, tesztel, nyitott az újdonságokra. Végül pedig maga is lelkes webes tartalomfogyasztó, így tudja, hogy hol a mérce.

Üzleti szerencsesüti a céges hűtőre (bontsd ki)

Ahogy egy Amerikában tanult pincér lelkesedik a munkája iránt, feltérképezi az igényeket és végig kalauzol az étlap legjobb fogásain, úgy egy weboldal készítő is lelkesen meghallgat és ezek alapján a számodra legjobb online menüt állítja össze. A félreismert zseni meggyőződésű és a majd azt én tudom hozzáállású fejlesztők kezelését ne a weboldaladnál (tehát igen fájdalmasan) tanuld meg.

Itt olvasható egy bejegyzés a weboldal indítás 4 előfeltételéről: https://www.moonshot.hu/alapok/a-weboldal-inditas-4-elofeltetele-a-sikerhez/

Ebből a bejegyzésből megtudhatod, hogy milyen KO kritériumok vannak egy cég vagy fejlesztő kiválasztásához, ha a feladat weboldal készítés: https://www.moonshot.hu/alapok/nem-webfejleszto-kell/

Miért nincs (elég) forgalom és konverzió a weboldaladon? Tuti hülyék a látogatók

Egy ambiciózus cég kilép az árnyékból

Képzeljünk el egy céget, amelyet úgy hívnak, hogy Geek Kft. A cég éppen egy új termékkel lépett piacra, amelyet úgy hívnak, hogy GeekBox. A GeekBox a megbeszéléseket végletekig unalmasnak találó fazonoknak (általában a műszaki embereknek, de sokan másoknak is) segít abban, hogy egy füzetnek kinéző irányított hangfallal a megbeszéléseken a kedvenc zenéiket tudják úgy hallgatni, hogy senki más nem hallja azt, csak ők a helyükön. (a hangfalhoz nem kell fülhallgató, egyszerűen annyira egy szűk sávú irányba van állítva a hangsugárzója, hogy még az ember mellett a csupafül irodavezető sem hallja).

A termék igazi win-win, hiszen a felhasználók örülnek a nem ablakon kihajított időnek, a menedzserek pedig a sosem látott lelkes műszaki kollégának. A Geek Kft elindított egy weboldalt is rá, mint egy jövőbeli olyan piaci láb, amelyhez a cég óriási reményeket, külön leányvállalattá válást, tőzsdei bevezetést, esetleg gigantikus exitet és sok-sok épület előtt parkoló Ford Mustang GT prémium 5.0 cégautót vízionál.

A webes történetmesélés ereje

Ugyanakkor maradjunk a legfontosabb kérdésnél, hogy a neve és egy képernyőfotó alapján vásárolnál a termékükből? Valószínűleg nem. Nem tudod, hogy mire jó, nem tudod, hogy miért lenne rá szükséged. Ha tudod, hogy mi az, akkor sem vagy meggyőzve, hogy tudja-e azt, amit magáról állít. Az sem biztos, hogy a jelenlegi eszközeiddel kompatibilis. Azt is gondolhatod, hogy túl drága, vagy pedig nem bízol meg a cégben, hiszen nem is hallottál még róluk.

Most képzeljük el, hogy értjük, hogy a GeekBook mi, de nem tudjuk, hogy hol érdemes használni és milyen előnyét tudjuk majd élvezni. Segítene az értékesítésben a garancia? Nem. Segítene az alacsonyabb ár? Nem. Segítene az, ha megbíznál a cégben? Még valószínűleg ez sem.

Mi segítene? Az, ha fokozatosan és teljes körűen lenne a GeekBook termék felépítve. Ha konkrétan be lenne mutatva, hogy a megbeszélésen izgalmasabb dolgokkal is foglalkozhatok. Nem kell figyelnem, de mindenki azt hiszi majd, hogy én vagyok a legmotiváltabb résztvevő. Összefoglalva, a weboldal látogatók nem hülyék. Tudniuk kell, hogy mire jó a termék és hogy konkrétan nekik milyen előnyük származik majd belőle. Látniuk kell, hogy milyen (elő)feltételei vannak a használatának. Végül azt is érezniük kell, hogy megbízható cég és jó üzletet kötnek vele.

Fókuszban a vadászó látogató

A weboldal a látogatói számára készül, nem azért, hogy a fejlesztők vizsgamunkaként, minden trendi technológiát összekotyvasztva kísérletezzenek. Ezt a hozzáállást érdemes átültetni a minden cég weboldal tervezési projektjébe is. A weboldal látogatók, akárcsak a kávéfogyasztók, mindenek előtt vadászok, akik határozott céllal érkeznek a weboldalra és valamilyen konkrétumot, információt keresnek, méghozzá gyorsan. Ha nem találják meg, akkor mennek tovább.

Ha bele tudod magad helyezni az ideális vásárlód cipőjébe, esetleg saját magad is felhasználó vagy, akkor meg tudod válaszolni azt, amit a legtöbb weboldal nem. Mégpedig, hogy mi az érdekes tartalom és a fontos szempont a felhasználóknál. Fontos, hogy bizalmat építsünk és szakértőként pozícionáljuk magunkat. Ez segít a vevők megszerzésében és sokkal hatékonyabb, mint a Vásárolj! Vásárolj! Vásárolj! taktika. Senki sem szereti a túl direkt értékesítést, így már csak azzal ki lehet tűnni, ha a felhasználóknak segítünk a megfelelő információk átadásában egy jól felépített történettel, amely megválaszolja a felhasználó hangosan vagy tudat alatt, de mindenképpen feltett kérdéseit.

Üzleti szerencsesüti a céges hűtőre (bontsd ki)

Ahogy Hollywoodban is 5-6 történetmesélési narratíva köré épül szinte az összes sikeres forgatókönyv, így a webes termék és szolgáltatás történetét is néhány szabály alkalmazásával ki lehet maxolni és jól fogyaszthatóvá tenni a felhasználónak.

A webes történetmesélésre és a jó kezdésre létezik egy kiváló 5 másodperces úgynevezett barbár teszt, amelyet itt találsz: https://www.moonshot.hu/trukkok/weboldal-tartalom-es-a-barbar-teszt/

A képek hatékonysgáról pedig itt olvasható egy bejegyzés: https://www.moonshot.hu/trukkok/a-weboldal-kepek/

A design nagy ellentmondása

A több jobb?

Amerikában végeztek egy tesztet középkorú hölgyeknél, akik a változókor panaszira kerestek megoldást különböző weboldalakon. Azt vizsgálták, hogy melyik weboldal tud a felhasználóknak egy ilyen kényes témában segíteni. Arra jöttek rá, hogy a hölgyek elsősorban a megfelelő designnal rendelkező oldalakon nézelődtek és keresték a különböző tanácsokat. Az olyan oldalakon, amelyeknél a design nem volt szép (pl. csúnya színek, pixeles képek), azok nem rendelkeztek előttük azzal a hitelességgel, ami alapján tanácsot fogadnának el, így az oldalakat gyorsan bezárták. A teszt fókuszcsoport 85%-ának első benyomása a design alapján történt és a hitelességet is nagyrészt ez alapozta meg. A design kritikus eleme egy üzleti weboldalnak és a cég hitelességének is.

A kevesebb jobb?

És akkor beszéljünk is magáról az ellentmondásról, mielőtt a kizárólag szép design hívószót adja át valamelyik cég a weboldal elkészítését végző fejlesztőnek. Ha már most szebb a weboldalad, mint az Amazon.com és a felhasználóid sem mondják, hogy olyan ronda, hogy a hagyma sírva fakad tőle, akkor valószínűleg nem a további design erősítésekkel tudod majd leginkább az üzletet növelni.

A legjobb a minimalista design, ahol a felhasználók mindent könnyen megtalálnak és a fejlesztőnek is könnyű változtatnia rajta. Ez hatványozottabban igaz, hiszen ma minden weboldalnak reszponzívnak (tehát mobil eszközökre is késznek) kell lennie, hiszen egyre több az olyan felhasználó, aki főként vagy akár kizárólag mobil eszközökről internetezik.

Az ellentmondást az oldja fel, hogy a design fontos, de nem a szépség az elsődleges célja, mint egy barokk freskó esetén. Gondoljunk csak arra, hogy a Google, FaceBook, LinkedIn vagy a már említett Amazon.com weboldalai közül melyik van túldíszítve? Egyik sem, a felhasználást támogató funkcionális design az, ami az igazi eredményeket adja.

Üzleti szerencsesüti a céges hűtőre (bontsd ki)

A weboldalakon található szép grafika, elrendezés és színek önmagukban csak dekorációk. Design akkor lesz belőle, ha a felhasználót segíti abban, hogy elérje a kitűzött célját és így a miénket is.

A weboldal designról itt olvashatsz bővebben: https://www.moonshot.hu/alapok/weboldal-design/

A jó tartalom, jó értékesítést eredményez

A TV és a web

A televíziós médiában örökzöld mondás, hogy a tartalom a király. Az interneten is ugyanez a helyzet. A minőségi tartalom az, amiért a weboldalra visszatérnek a látogatók és később felhasználókká vagy vásárlókká válnak.

Az, hogy az oldal milyen értékes és könnyen fogyasztható tartalommal rendelkezik sokkal fontosabb a látogatóknak, mint az, hogy milyen bámulatosan trendi technológia áll mögötte (feltéve, hogy működőképes).

Mit adhat a tartalom?

A BBC felmérése szerint a helyesírási hibák dollármilliókba kerülnek a cégeknek, hiszen ilyen mértékű bevételkiesést eredményez sok esetben, ha a cég nem tudja a hitelességet kiépíteni az interneten keresztül. Te megbíznál olyan cégben, akinek a tartalmai tele vannak hibákkal? És a weboldal látogatóid? A minőségi tartalomnak csak egyik összetevője a helyesírás, olyan információkat kell fehér cérnakesztyűben rendszeresen felszolgálnunk a látogatóinknak, amely értéket képvisel a számukra.

A tartalom publikálásnál fontos, hogy a téma érdekeljen és legyen némi tudásod is a területen. Sikeres bloggerek javasolják, hogy az első 50-100 cikket vagy 100.000 szót (100-200 oldalnyi bejegyzés) személyesen írd meg, majd pedig ki lehet szervezni az írást másoknak. Erre több kiváló magyarországi cég is van már. Az elején azért javasolt a saját tollból való tartalom készítés, mert egyrészt ad egy képet a későbbi minőségi mércéről, másrészről a téma szakértőjének kell lenned (vagy azzá válnod).

Üzleti szerencsesüti a céges hűtőre (bontsd ki)

Ökölszabály, hogy a weboldal látogatónak több tudással kell távoznia a weboldalról, mint amivel előtte rendelkezett.

Weboldal készítés mesterfokon: Folyamatos változtatás, tesztelés és tanulás

Szépen haladunk. Legalábbis (tervben) van már egy felhasználót célzó és online történetmeséléssel operáló weboldalunk, egy letisztult designunk és alakul a tartalom is. Sikeresek leszünk? Talán …

A nagyok nem lépnek nagyot

Ide vágó kérdés, hogy emlékszel arra, amikor a Facebook vagy az Amazon weboldala teljesen megújult? Nem véletlen, ha nem, hiszen nem nagyon volt ilyen. A vezető cégek nagyon ritkán csinálnak nagy változtatásokat a weboldalaikon. Nem a nagy, hanem a gyakori és adatok által alátámasztott változtatások a nyerőek.

Eric Ries népeszerű Lean Startup könyvében arról ír, hogy a sikeres cégek az alábbi 3 tevékenységet ismétlik folyamatosan: építenek valamit, tesztelik, majd pedig tanulnak a teszt eredményeiből. Aztán kezdik újra. Minél gyorsabban tudják ezt a hármas lendkereket átpörgetni, annál jobban ki tudják szolgálni a felhasználókat. A jó döntések az adatvezérelt döntések, amelyek tesztelési adatokon alapulnak. A tesztelés és az ez alapján történő fejlesztés olyan a fejlesztőnek, mint a stopperóra a sprinternek, egy konkrét adatot ad vissza, ami fokmérője a munkánknak és mutatja a hogyan tovább irányt.

A webes sikernek nem titka, hanem eszközei vannak

A folyamatos fejlesztés, tesztelés, tanulás kombót nem tudjuk azzal elbliccelni, hogy egy analitikai szoftvert bekötünk az oldalunkra és az esős hosszúhétvégéken ránézünk. Azzal azt érjük el, mint a különböző boltok a megfigyelésre használt kamerákkal. Azt ugyan észrevesszük, ha a felhasználók be sem mennek a boltunkba, vagy bemennek de nem vásárolnak, de nem tudjuk azt, hogy ez miért történik. A sikeres weboldalok A/B teszteléseket, hőtérképeket, űrlapokat, chatet, co-browsing szoftvert (látod a felhasználó képernyőjét és az aktivitását) használnak arra, hogy optimalizálják a weboldalukat.

Üzleti szerencsesüti a céges hűtőre (bontsd ki)

A legtöbben úgy állnak neki a weboldal létrehozásának, mint január elsején (vagy másodikán) a sok izmosodni vágyó tömeg. Óriási hévvel vetik bele magukat a munkába és azt hiszik, hogy az eredmények gyorsan jönnek. Van egy jó és egy rossz hírem. A rossz hír, hogy ha egy hónapig 3 kiszemelt napon nyitástól zárásig az edzőteremben dolgozol is, attól nem változol sportos kinézetűvé. A jó hír viszont, hogyha naponta félórát edzel januártól júniusig attól viszont igen.  A weboldalnál ugyanez a helyzet, a sikeres üzleti weboldal gyakori fejlesztések, tesztelések és tanulás eredménye.

Bónusz téma (ami a kávézóban nincs): A kereső algoritmusok

A világ legjobb weboldala sem lehet elég jó annak a látogatónak, aki nem tudja megtalálni. A keresőoptimalizálás (SEO – Search Engine Optimization) az a folyamat, amikor a weboldalt a keresők szempontjai szerint optimalizáljuk, azzal a céllal, hogy a keresést végző felhasználó a mi weboldalunkat találja meg. A weboldal készítés azelőtt kezdődik, hogy valaki a weboldalunkra téved, meg is kell találnia azt.

A SEO azért nagyon értékes tevékenység, mert organikus elérést eredményez, vagy mondhatjuk úgy is, hogy ingyen látogatókat. A másik lehetőség, hogy szép nagy kereted van Google vagy Facebook hirdetésekre, de én a spontán, őszinte és feltétel nélküli találkozásokban hiszek (természetesen még mindig a weboldal látogatókról beszélünk). Az sok organikus elérés és konverzió a legjobb dolog, amit a weboldalad elérhet.

A SEO 3 csoportja

A SEO egy borzasztóan szerteágazó téma, azonban 3 csoportba sorolható az, hogy mit kell figyelembe vennünk a több látogató ingyenes eléréséhez:

  1. Technikai SEO: ehhez egy műszakilag jól felépített, gyors weboldal szükséges. Az alaptézis, hogy a felhasználót olyan weboldalra irányítja a kereső, ami gyors és ahol az élményt nem fogja műszaki probléma beárnyékolni.
  2. Tartalmi SEO: itt a lényeg, hogy a keresett kifejezésre a weboldal tartalma jól legyen megírva. Értékes, érdekes és friss tartalom kell. Egy ügyes eszköz, amivel látszódik, hogy milyen kulcsszóra mennyi a keresés a különböző országokból: https://neilpatel.com/ubersuggest/
  3. Oldalon kívüli SEO: itt azzal , sikert elérni, ha más oldalak hiteles forrásként hivatkoznak a weboldalra. A hivatkozás ugyanis az internet fizetővalutája, sorban nyílnak vele a különböző kapuk.

Üzleti szerencsesüti a céges hűtőre (bontsd ki)

Egy gyors és hibamentes, értékes tartalmat adó weboldalnak sokkal egyszerűbb a SEO, hiszen sokan akarnak, majd hivatkozni az weboldaladra. A SEO támogatásához kiváló eszközök állnak rendelkezésre, én például a Yoast SEO-t ajánlom: https://yoast.com/

Epilógus, mit is ad cégednek a weboldal készítés?

Megüthetjük a Jackpotot, ha egy jól előkészített üzleti weboldal készítés projektre adjuk a fejünket. A bevezető részben hivatkoztam rá, hogy a honlapod lehet a legjobb munkatársad, aki non-stop dolgozik.  Az egyik jó Barátom pont 15 perce írt, hogy mialatt Sárváron nyaral, az 5 hete induló weboldala 2 millió Forint értékű extra képzési szolgáltatást adott el. Mindezt a nyár végén, a legnagyobb szabadságszezonban, olyan szektorban, ahol a bevétel szinte 100%-ban tiszta profit. Ki ne szeretné a sárvári nyaralása alatt megkeresni a 2 hónapos földkörüli útjának az árát?

Jó csapattal a hátad mögött, a felhasználó középpontba állításával, történetmeséléssel,  jó design használatával és folyamatos finomhangolással néhány hónap alatt a weboldalad és a céged is elkezd szárnyalni.