ms recolored

december 30, 2021

Weboldal készítésre fel! – Honlapos gyorstalpaló 2. rész

A weboldal manapság már olyan alapkövetelmény, amely a cégek, vállalkozók számára kihagyhatatlan ziccernek bizonyul.

Persze, a ziccerekből gólt kell elérni, és nem elég az, ha a csapatodat, jelen esetben a honlapodat csak felküldöd a pályára, pontosabban az online térbe.

Neked olyan weboldalra van szükséged, amely vonzza az érdeklődőket, vásárlásokat generál, építi a hitelességedet.

És ezt hogyan tudod elérni?

Úgy, hogy tudatosan alakítod ki azt a weblapot, ami kifejezi céged, önmagad szemléletét.

Az első részben kiveséztük azt, hogy mi (vagyis ki) legyen a weboldalad középpontjában, mi lehet a cél egy honlapon, milyen tanulságokat vonhatsz le a webes kudarcokból, hogyan praktikus összerakni egy weboldalt.

És itt az idő, hogy magasabb sebességi fokozatba kapcsolj!

Ebben a cikkben megvizsgáljuk a weboldal készítés alaplépéseit, majd megnézzük, hogy a céljaidnak megfelelően milyen weblapot érdemes létrehozni.

A weboldalas cél mindenekfelett

Le akarom nyomni a konkurenciát mindenképp! Sokkal magasabb számokat akarok!

Ez nem egy szimpatikus cél.

Neked olyan célra van szükséged, ami mérhető és folyamatosan nyomon követhető.

Ezért nem árt, ha van előtted:

Pozitív példa

Nézd meg, hogy van-e olyan weboldal, aminek a felépítése, tudása, hangulata megfog téged!

Ha ez megvan, akkor a weboldalad készítőjének is alaposan megkönnyíted a dolgát, képbe kerül a funkcionalitás tekintetében is.

Drótváz

Azaz a weboldalad papír alapú terve.

A rajz megmutatja a weboldalad fő elemeit, azok helyét. Az egész weboldalad struktúrája kirajzolódik előtted.

Ez a skicces megoldás rengeteg időt megspórol, amiért a webfejlesztő imába foglalja a neved, aki így papíron dolgozik a kódok káosza helyett.

weboldal keszites masodikresz.jpeg

Weboldal struktúra

Szerinted a weboldalad látogatói elolvasnak majd minden információt?

Jöjjön a kiábrándító válasz: nem!

A Nielsen Norman Group kutatása szerint a felhasználók csak átfutják, vagy szkennelik a weboldalt. A látogatók  csupán 16%-a olvassa el szóról szóra a honlap tartalmát.

Ezért aztán elképesztően lényeges, mit hova helyezel el.

Ha a tartalom és a kinézet is kéz a kézben jár a weboldaladon, akkor az pompásan növeli a felhasználói élményt (UX = user experience).

Tehát mi legyen cél a weboldalad felépítésében?

Törekedj arra, hogy a felhasználók könnyen átlássák a weboldalt és megtalálják, amit keresnek!

A weboldal szövege

Lehet akármilyen hiperszuper design az oldaladon, csilloghat bármilyen szépen a honlapod, ha a tartalom olyan siralmas, mint a brazil szappanoperák visszatérő jelenetei.

A minőségi szöveg ugyanis vonzza a látogatókat, akikből később lelkes olvasóid és még lelkesebb vásárlóid lehetnek.

És mi a szöveges szabály?

A látogatóidnak több tudással kell távoznia a weboldaladról, mint amivel előtte rendelkeztek.

Milyen tartalmat szolgáltass?

Ó, a szép magyar nyelv.

Mert bizony itt nem tukmálni kell és ajnározni a termékedet/szolgáltatásodat, hanem a célcsoportod problémája lebegjen a szemed előtt szövegírásnál is! Na meg persze a problémára nyújtott megoldásodnak.

Ha szövegírásba fogsz, természetesen fontos, hogy a téma érdekeljen és legyen alaptudásod róla.

Az első 50-100 cikket neked kell megírnod!

Hogy miért?

Mert így fokozatosan a téma szakértőjévé fogsz válni, ráadásul a minőségi mércét is megteremted, amihez igazodniuk kell a többi, később születő cikkeknek is.

Ha már eleget írtál és szeretnél többi időt fordítani a céged más területeire, akkor kiszervezheted másnak az írást. Hazánkban több remek szövegírással foglalkozó cég és szakember van.

Design

Ha a tartalmad tényleg minőségi, akkor azt fel is kell öltöztetned!

Mert hiába profi a dumád, ha siralmas a ruhád.

Ez akár egy társkereső oldal szlogenje is lehetne, de most fókuszáljunk a designra!

A csúnya színek, a szemfacsaró színösszeállítások, a pixeles képek mind-mind rontják a látogató webes benyomásait. Ilyen negatív élmények után vajon melyik felhasználó nézne be hozzád újra szívesen?

A profi, szemnek is kellemes design kulcsfontosságú eleme egy üzleti weboldalnak, sőt a céged hitelességét is építi.

A design kritikus pontja egy üzleti weboldalnak és a cég hitelességének is.

weboldal keszites skicc.jpeg

Milyen designt válassz?

A csillogás, az übermodern színkavalkád, a design világ megváltása helyett törekedj az egyszerűségre!

Olyan weblapra szavazz, amelyen a felhasználók könnyen kiigazodnak és a fejlesztőd is könnyedén tud változtatni rajta.

Azért is fontos ez a kritérium, mivel ma már alapkövetelmény, hogy a weboldaladnak reszponzívnak (tehát mobil eszközre is alkalmasnak) kell lennie, mivel egyre többen az okostelefonjukról indítják a böngészésüket.

De vegyél egy pillantást a Google, Amazon, vagy éppen az Apple weboldalára!

Látsz valamelyiken is barokkos pompát, túldíszítettséget?

A design a felhasználást támogassa, ne pedig magára irányítsa a figyelmet!

A deisgn ne főszereplő, hanem mellékszereplő, egy szimpatikus segítő legyen az online történetben!

A design segítse a felhasználót a céljai elérésében, a problémai megoldásában!

Így lesz boldog az ügyfeled, a weboldalad és persze te is!

És milyen weboldal szintek vannak?

Lássuk csak!

Mennyi az annyi? Weboldal készítés árak!

Belépő szint

Amikor pár óra alatt kipattintasz egy honlapot.

Ezt olyan weboldal szerkesztő programmal érheted el, mint a Wix, a Godaddy, vagy éppen a magyar Webnode.

Kapsz egy kész, szerkeszthető sablont, saját tartalommal, képekkel megtámogatva.

Előnyök: olcsó indulás, gyors testreszabhatóság

Hátrányok: a sablon lehetőségek és a funkciók száma erősen korlátozottak. Ezért Google Adsra vagy bombaerős közösségi médiás jelenlétre lesz szükséged ahhoz, hogy egyáltalán tesztelni lehessen, vagy legalább a célcsoportod rád találjon.

Ár: 40-50 ezer forinttal számolj, amiben benne van a szerkesztő, a tárhely és az egy éves domain ár. Ehhez a csomaghoz jár a saját domain-es email cím és a Google Analytics is.

Mikor válaszd a belépő szintet?

–          ha gyorsan le akarod tesztelni a termékedet/szolgáltatásodat

–          ha kíváncsi vagy rá, hogy a tartalmad tényleg a célközönségednek szól-e

Ha ez megvan, és a célcsoportod is rád talált, akkor eljött az ideje a következő szintnek!

Középhaladótól profi szintig

WordPress.org, Joomla, Drupal.

A hármas mindegyike tartalomkezelő rendszer.

Tehát választhatsz is, hogy a tartalmaidat melyik rendszer gondozza. A legkeresettebb „játékos” a WordPress, amely Magyarországon a tartalomkezelővel rendelkező weboldalak közel 40%-át adja.

A WordPress olyan bővítményeket (vagyis pluginokat) biztosít, amellyel funkciók széles tárházát lehet rendelni a weblapodhoz villámgyors telepítés után.

WordPress előnyök: aránylag gyors és megfizethető.

WordPress hátrányok: ha már komoly látogatószámot elértél, és rengeteg funkcióra tettél szert, akkor a sebességgel probléma lehet. Ezért szükség van egy hozzáértő csapatra, aki segít, ha az üzemeltetésben gondok adódnak.

Ár: A weboldal készítés költsége 250 ezer forinttól akár 1 millió forintig is terjedhet.

Ehhez jön hozzá az éves tárhely (15 ezer Ft-tól), a domain név díj (2-3 ezer Ft) költség és az üzemeltetés.

Mikor válaszd a középhaladó szintet?

–          ha a webes lehetőségek széles tárházára vágysz

–          ha a blogodat szeretnéd profi online köntösben látni

–          ha a cégedet később a legkomolyabb szintre akarod emelni (ez a szint az előszoba hozzá)

weboldal tervezesek.jpeg

Egyedi fejlesztés pro+ szint

A csúcskategória világa. Az egyedi megoldások birodalma. Ilyen pl. a Laravel is.

Ezen a szinten már webes révbe érsz, mert extra magas látogatószámmal büszkélkedhetsz, vagy pedig elképesztően egyedi funkciókat tudhatsz magadénak.

Előnyök: roppant magas online tömeget képes fogadni, a legnagyobb webshopos minőséget hozza, képes bármilyen nyitott szoftverhez hozzákapcsolódni és így bármilyen vállalati rendszerrel „beszélgetni”.

Hátrányok: drága és bizony sokszor fejlesztő kell hozzá, hogy bármit is módosítani tudj rajta.

Ár: Az egyszerűbb weboldalak 700-800 ezer forinttól indulnak, a legmagasabb követelményeknek is megfelelő webshopok pedig kb. 1.5 millió forinttól.

Mikor válaszd ezt a szintet?

–          Ha egyedi webes funkciót szeretnél

–          Ha nagyon magas látogatottságú weboldalt, webshopot akarsz létrehozni

Hogy kalkulálj az árakkal?

Nézd meg a fentiek alapján, hogy neked milyen típusú weboldalra van szükséged!

Ha ez megvan, akkor tervezd meg az extra funkciókat (pl. időpontfoglaló)!

Tesztelj, és folyamatosan tedd fel magadnak a következő kérdéseket:

Mire van szüksége a felhasználónak?

Hogy tudod megoldani a problémáját?

Milyen segítséget kapjon a felhasználó?

Milyen weboldalad legyen?

A covid helyzet nyilván hatással volt az árakra. Rengetegen döntöttek úgy, hogy az online jelenlétüket megerősítik.

Ezzel párhuzamosan megjelentek kóklerek is a piacon, akik az ígérgetésben voltak inkább világbajnokok a profi weboldal készítés helyett.

Egy kifogástalan minőségű WordPress weboldal 250 ezer forinttól, egy Woocommerce webshop pedig 500 ezer forinttól indul.

Válassz körültekintően!

Most már tudod, melyek a weboldal készítés alaplépései, tisztában vagy azzal is, hogy milyen webes szinteket érdemes megcélozni.

Azt kívánjuk neked, hogy olyan weboldalad legyen, amely az ügyfeleid problémáját magas szinten megoldja, a tartalmat és a designt pompásan összeházasítja, és a beteljesíti a céljaidat!