ms recolored

december 20, 2023

Miért életbevágóan fontos marketingeszköz az e-mail marketing?

Mindenki részt vesz a „közönséggel való kapcsolattartás” Olimpiáján, de ha nem hozod el az aranyérmet, akkor recsegve-ropogva fogsz konverziókat generálni. Hogyan segít az e-mail marketing aranyérmet nyerni?

Pletyka vagy megalapozott kijelentés, hogy az e-mail marketing halott?

Nem olvasnak az emberek.

Leveleket pláne nem nyitnak meg. Ez az e-mail marketing már leáldozott.

Csak hoztam pár slágermondatot a vállalkozók gondolkodásmódjából.

Ha erre a kommunikációs felütésre a környezeted nálad sem a billentyűzet csattogásától hangos és közben azon gondolkodsz, hogy hol a short (rövid) TikTok- videók, hol az AI mánia, hol pedig az emberek már nemolvasnak szokása rontja el a jókedvedet; akkor érdemes tovább olvasnod.

Ma nem olvasnak hírleveleket az emberek

Tudod mit, igazad van.

Hírleveleket valóban nem olvasnak az emberek.

Hoppá, én azonban nem hírlevelek írására buzdítalak, hanem az e-mail marketingre. Merthogy e-mail marketing alatt nem a szavak használatáról beszélünk, csodás megfogalmazásokról és szimpla karakterekről.

Hanem arról, hogy emberek döntéshozatalát segíted. Méghozzá azzal, hogy figyelmet szerzel, hatással vagy az érzelmeikre, racionális érveket is adsz nekik (hogy igazolhassák döntéseiket), tehát érveket adsz.

Sőt, tájékoztatsz, bemutatod egy probléma megoldását.

Értéket nyújtasz, hitelességet építesz.

Az e-mail marketing a piacodról szól.

Vedd a kezedbe az irányítást: legyen email-listád

Shreknek igaza volt.

Shrek azt mondaná, hogy a célcsoportod döntéshozatalának segítése, a velük való kapcsolattartás, a vásárlásra ösztönzés olyan, mint a hagyma.

Több rétege van. (Mi vállalkozók is tudjuk, hogy ez hagyma, mert néha „sírunk” tőle. Ha azt gondoljuk, hogy ennek minden folyamata gyerekjáték, akkor csak az illúzióinkat hizlaljuk kövérré.)

Ha mindenki tudná, hogy a stratégiatervezésnek vannak „rétegei”, és hogy más és más módon kell kommunikálni minden egyes kommunikációs fázisban, akkor senki nem mondaná azt, hogy az e-mail marketing nem működik.

Ha az egész hagyma kell, akkor itt tudunk benne segíteni.

No de miért legyen e-mail listád és e-mail marketing aktivitásod?

Mert csak a tiéd.

Nem függsz a különböző social média platformok algoritmusától (nem látják a bejegyzésed, a hirdetés egyre drágább).

A tartalmaiddal nagyobb eséllyel éred el az embereket. A relevánsakat.

Specifikus visszajelzéseket kaphatsz a követőidtől. Szegmentálhatod a listádat, hogy stratégiai szempontból még célzottabb legyen a tartalom.  A tartalmak és információk áramlásában olyan ritmust és dinamikát, sorrendet alakíthatsz ki, amely a közönségedet leköti, bevonzza és a vásárlás irányába vezeti.

Miért fontos ez?

A vállalkozásod 3 típusú csatornára építkezhet

1) A „dicsfény” effektus.

Ez az, amikor rádcsörögnek és behívnak egy műsorba. Amikor írnak neked, hogy szívesen írnának rólad egy cikket, vagy készítenének veled egy interjút az iparágad témájában, mert szakértőnek tartanak.

A „hogyan kerülj be a médiába” cikkek zöme ezt az utat járja körbe. Építi a hitelességed. Márkaépítésre kiváló, azonban mivel kiszámíthatatlan, ezért nem feltétlenül tervezhető.

2)  Fizetett verzió

Fizetett hirdetések, megjelenések, PR-cikkek. Ez az, amikor fizetsz egy csatornának, hogy megjelenítse a tartalmad. Minden Facebook, Google hirdetés ez alá tartozik.

Viszonylag gyorsan, célzottan, kontrolláltan és leginkább mérhetően tudod elérni a közönséged. Csak pénz kell hozzá.

3) A tiéd – azaz birtokolt csatorna

Ezek azok a csatornák, eszközök, amik a te birtokodban vannak. Mondjuk ilyen az email-listád. Ez sem ingyenes. Hiszen a szoftverek, a technikai összeköttetések is pénzbe kerülnek.

Valamint az e-mail-címekért cserébe is értéket adsz (valamilyen letölthető csekklistát, folyamatos heti tartalmakat, kérdőívet stb.). Ennek menedzselése minimum az idődet, energiádat veszi el, de ha kiszervezed, annak is ára van.

Arra, hogy felépítsd ezt a saját csatornát, arra is szükséged van fizetett forgalomra. Azért, hogy a feliratkozási oldaladra a forgalmat ki tudd terelni.

Utána nem kell félned az algoritmus változásoktól, a “közösségi” alapelvek megsértéséről, a letiltástól és egyéb ajándékcsomagoktól, amik megölhetnek egy kampányt vagy egy egész vállalkozást.

Szabadság és függetlenség.

Ezt nyújtja neked e harmadik opció.

Oké, de akkor is érzed azt az apró viszketést az e-mail marketing kapcsán?

„Te is gyűlölöd a hírlevelet.”

„Nem akarsz spammelni, nyomasztani, nyomulni.”

„Nem tudod, hogy miről írhatnál”

A marketingesek 47%-a szerint az e-mail a legsikeresebb marketingcsatorna, ezt követi a közösségi média marketing (39%), a SEO (33%) és a tartalommarketing (33%).

Az tény, hogy nem minden vásárlónak vannak hasonló igényei és kívánságai.

De az e-mail marketing segítségével személyre szabott üzeneteket küldhetsz nekik, az adatok használatával célzott üzeneteket küldhetsz vásárlóidnak a megfelelő időben.

Ez pedig máris nem nyomulás, hanem hasznos információátadás.

Általában 3 dologtól függ, hogy elolvasol-e egy levelet

Az e-mail levelek elolvasásáért küzdve egy háborúba indulsz útnak. Ott a promóciós mappa, a spam szűrő és a napi x. beérkező levél egy feliratkozód levelezőjében.

Az olvasnak vagy sem, alapvetően három dologtól függ.

A 3 dolog pedig:

1. Nem mindegy, hogy mi van kiírva a feladó neve mellett, hogy legalább a tárgymezőt elolvassák. (Ha Léggömbhámozó Kft. heti hírlevél, akkor tuti, hogy szkippelni fogják).

2. Nem mindegy, hogy mi van a tárgymezőbe írva (érdekes, izgalmas, figyelmet vonz), ez dönti el, hogy megnyitják-e a leveled.

3. A levél első néhány sora eldönti, hogy visszalépnek-e, vagy végigolvassák. Tehát ez a néhány sor az, ami szépen behúzza az olvasót a szövegbe. A levél tartalmi része pedig elég értékes, olvasmányos, értéket adó, ami ügyesen megágyazza a későbbi CTA-t (call to action) is.

40-40-20 szabály és az e-mail marketing kampány

Ha e-mail kampányt építesz, ott egy úgynevezett 40/40/20 szabály alapján célszerű nekiugranod a feladatnak:

A 40/40/20 szabály, Edward Newton Mayer Jr., a direkt mail marketing szaktekintélyéhez fűződik.

A direkt mail értékesítésben és reklámozásban eltöltött közel fél évszázada alatt Mayer számos szemináriumot tartott évente, mintegy 20 000 cégvezetőt és főiskolai hallgatót tanítva az üzlet elemeire. Ő azt kutatta, hogy mitől lesz sikeres vagy sikertelen egy kampány.

Arra jutott, hogy a sikeres kampányok 100%-a 3 részre osztható és ezen múlik a sikered:

  • 40% az ajánlatodon.

Tehát azon, hogy mennyire vonzó az ajánlat. Minden fizetésnél ugyanis az agy fájdalomért felelős központja aktivizálódik (insula). Ha nem jóval nagyobb a termék megszerzése során érzett boldogság érzése az agynak, mint a pénzkiadás fájdalma, akkor nem történik meg a vásárlás (egyes szakemberek szerint itt 2,6 szorzóval kell számolni).

Írhatsz bármit, dolgozhatsz a legjobb szakemberekkel, ha nincs jó ajánlatod, a szavak mellékesek.

A következő összetevő:

  • 40% a listádon múlik.

Ha sikeresen akarsz kampányolni, akkor az ajánlaton felül a közönségedre kell odafigyelned. E-mail marketingnél a közönség=lista. A megfelelő lista megszerzése tehát rendkívül fontos a direkt marketingben.

Mennyire releváns a közönséged?

És …

  • 20% a kreatívon múlik.

Kreatív alatt egy e-mail marketing kampány esetében a szöveget, a címsort, a grafikát, tipográfiát, a landing oldalt értem.  

Tehát az e-mail marketinged sikerének koporsóján épp olyan szög tud lenni egy unalmas tárgymező, egy ócska ajánlat, egy rosszul megválasztott feladónév vagy az érdektelen felütés is.

Az agy mindig spórol az erőfeszítésekkel (túl sok glükózt nem szeret égetni), ezért nem mindegy, hogy az agyad látja-e, hogy miért is érné meg erre vagy arra a levélre időt és energiát szánni.

Gary Halbert elve

Gary Halbert, aki legendás volt a szövegírásban, kifejezetten azt az elvet követte, hogy:

  • Világosan foglalkozz az olvasó fájdalmaival, hogy érzelmileg serkentsd őket az olvasás közben.
  • Beszélj a termékek érzelmi és tapasztalati előnyeiről, szemben a tények közlésével.
  • Megelőzően kezeld a kifogásokat, hogy segítsd az olvasóknak átjutni a buktatókon.
  • Használj felsorolásjeleket a fontos információk gyors összefoglalásához.
  • Használj cselekvésre ösztönzést és sürgősséget a válaszadás fokozása érdekében.

A tárgymezők közül is azok teljesítenek jól, amik röviden összefoglalják egy levél tartalmát, vagy tesznek egy nagy ígéretet. Hasznot ígér? Kíváncsiságot kelt? Érdekeltté teszi a témát?

Az ütős címsorokban mindig is volt néhány közös vonás:

1. Azonnali hasznot ígérnek.

2. Friss hírt, újdonságot konferálnak fel.

3. Kíváncsiságot keltenek.

Például:

Hogyan [érj el valamit] még akkor is, ha [nehézség, kifogás]

Hogyan [csináld meg, szerezd meg] ezt vagy azt [x idő alatt, vagy x lépésben, x nélkül]

Levelek esetében azonban célszerű rövidíteni őket, hogy kiférjenek. “Hogyan érj el érdeklődő közönséget még akkor is, ha nem vagy rutinos előadó?” helyett “Érdeklődő közönség előadói rutin nélkül”.

Érted, ugye?

Egy jó tárgymező is olyan, mint egy filmspoiler: elég hosszú, hogy felkeltse az érdeklődést, de elég rövid is, hogy ne áruljon el túl sokat.

E-mail marketing 3 legnagyobb előnye – Összefoglalva

1. Az e-mail a valódi szabadság!

A megfelelő emberek elérése a megfelelő időben. Nincs algoritmus, nincs „Cukkerberg”, dráguló hirdetések, amik kreált indokok alapján keresztbe tehetne a törekvéseidnek.

A levelekben nem kell azon agyalnod sem, hogy vajon melyik szóval fogod megsérteni a közösségi irányelveket, mert azok nem tudnak különbséget tenni két eltérő kontextus között.

2. Az e-mail szegmentált közönségnek tud célirányos üzeneteket juttatni

Személyre szabott tartalom készítése. Visszajelzések és felmérések gyűjtése. Egyetlen más csatorna sem képes ennyire személyre szabott, precízen célzott üzenetek célba juttatására.

Ehhez persze szükséges, hogy figyelemfelkeltő főcímed legyen.  Közben a tartalom releváns és minőségi.

Ezzel máris a szakértői státuszépítést is megvalósítod és pozícionálhatod önmagad. Átlátható, tagolt, érdekes legyen a tartalom és a tartalmazzon üzenetátadás céljából használt kommunikációs elemeket is (Pl. történetmesélés).

3. Puhítja az érdeklődőket

Erős ügyfélkapcsolatokat generál.

A tartalmaid iránt az ügyfelek valóban érdeklődni fognak. Az e-mail marketing javítja a kommunikációt a közönséggel, ami viszont erősítheti a kapcsolatokat az ügyfelekkel. Az e-mail marketinggel azt adhatod meg ügyfeleidnek, amit szeretnének, és figyelembe veheted a véleményüket is, ami szintén erősítheti az ügyfelek lojalitását.

Ha növelni szeretnéd vállalkozásod márkaismertségét, rendszeresen kommunikálnod szükséges az emberekkel. Szoftverektől függ és a listád létszámától, de elég költséghatékony megoldás.

Az e-mail marketingnek számos előnye van.

Az átkattintási arány (CTR) 47%-kal magasabb a B2B e-mail kampányoknál, mint a B2C e-mail kampányoknál.

Azok a fogyasztók, akik e-mailben vásárolnak termékeket, 138%-kal többet költenek, mint azok, akik nem kapnak e-mailes ajánlatokat. Azok a feliratkozók, akik érdeklődnek és elgondolkodtak már a vásárláson, szomjaznak a hasznos információra.

Az e-mail marketing magas befektetési megtérülést kínál és egyszerű módja a marketingtevékenységek automatizálásának. Az eMarketer tanulmánya szerint az e-mail marketing 122%-os medián ROI-val rendelkezik – ez négyszer magasabb, mint bármely más digitális marketingstratégia.

Ha nem tudod, hogy mit írj, mikor és hogyan, itt tudunk segíteni az e-mail-marketing szövegírásban.