ms recolored

február 8, 2020

Weboldal üzemeltetés útikalauz

Annak idején az egyik kedves ismerősöm irányította hozzám annak az iparági sztenderdnek számító cégnek a tulajdonosait, akik többek között például a Facebook campusának építésében is résztvettek. Találkozva velük megtudtam, hogy egy amerikai bázisú, de Európában is 5 országban jelenlevő nagyvállalatról van szó, akinek az ineternetes jelenléténél bizony rezeg a léc. Történt ugyanis, hogy mialatt a tulajdonosok és értékesítők tradeshow-ról tradeshow-ra utaztak, a weboldaluk kapcsolati űrlapja (ahova minden érdeklődőt irányítottak) nem működött több hétig. Tovább beszélgetve kiderült, hogy a weboldal fejlesztőjük felszívódott és a hosszú ideig épített weboldalukat meg kellett menteni, mert ugyan az űrlap rendbe jött, de a weboldal üzemeltetését nem kezelte senki, így csak idő kérdése volt, hogy mikor lesz esemény (utólag írva mondhatom, hogy 3 hétre rá lett is kiesés). A cég saját kárán tanulta meg, hogy milyen az, ha a weboldal üzemeltetés bizonytalan kezekben van, nincs monitoring, nincs mentés és nincs semmiféle segítség.
Online vészhelyzetről nem akkor beszélünk, amikor a vállalkozó rájön, hogy helyesírási hiba csúfítja a landing oldalát, a betűtípus idejemúlt, esetleg a logó már nem trendi. A vészhelyzet azt jelenti, hogy biztonsági, teljesítménybeli, adatvesztési vagy keresőoptimalizálási incidens történik. Ha ezekről van szó, akkor az internetes vörös kód lép életbe és azonnali megoldás kell. Nem érdemes ennek a cikknek az elolvasását addig halogatni, amíg a nemkívánt meghibásodás bekövetkezik, hiszen a bejegyzés legfontosabb része a megelőző lépéseket veszi sorra, amelyek az online élet és halál (403, 404, 500, 503 stb. hibakódok) közötti különbséget jelenthetik.

Figyelem! A vállalkozás üzemeltetése ömagában is óriási kihívás, nem érdemes ezt még tetőzni a weboldal üzemeltetése körüli bizonytalanságokkal. Ez az útikalauz olyan vállalkozóknak szól, akiknek fontos az online értékesítés és nem engedhetik meg magunknak, hogy a weboldalukat térdre kényszerítsék. Az útikalauz az incidensek típusairól,  vészhelyzetre adott reakciókról és az életet egyszerűsítő megelőző lépésekről szól.

Az weboldal incidensek típusai

Biztonság, teljesítmény, adatvesztés és keresőoptimalizálás. Amennyiben a vállalkozásnak komoly céljai vannak az internetes jelenlétével, akkor ezek közül a hibák közül elég bármelyik és garantáltan nagyon gyorsan változások lesznek a céges eredményekben is.

Weboldal biztonsági probléma

A kibertámadások témával meg lehetne tölteni a fővárosi Szabó Ervin könyvtárat fizikai és internetes tárhelykapacitási értelemben is, ezért itt csak röviden foglalkozunk a témával. Biztonsági problémáról van szó valószínűleg, ha a weboldal megnyitásánál fehér halált látunk (üres képernyő és hibaüzenet), admin belépési hibánk van vagy a weboldal nem odaillő oldalakat és tartalmakat mutat meg.

Screenshot 2020 02 08 at 18.12.51 300x160 1

Weboldal teljesítményprobléma

A weboldalakon rengeteg különböző tartalom foglal helyet pl. szöveg, képek, videók, egyéb alkalmazások stb. Minél több van ezekből, annál nagyobb a weboldalnak a mérete. A teljesítménybeli probléma ott kerül elő, ha a felhasználóknak hosszú idő a weboldal megnyitása és a weboldal funkcióinak a használata (pl. rendelési folyamat, cikk olvasás stb.). Másodpercenként a látogatók 7%-a morzsolódik le. Azonban nem csak a weboldal letöltési irányban lehet probléma, hanem éppúgy egy feltöltési funkciónál is, ha pl. a látogatók fájlokat töltenek fel, de nemsikerül nekik, mert időtúllépési hibát kapnak.

Adatvesztési probléma

Az adatvesztési problémákat sok különböző tényező eredményezheti. Olyan sokat látott kategóriák fordulnak itt elő, mint az emberi mulasztásból eredő adatvesztés, a konfigurációs hiba (pl. a fenti kapcsolati űrlap), a biztonsági hiba vagy akár a hosting problémából eredő adatvesztések. Közös bennük, hogy a vállalkozók talán erre a legérzékenyebbek, hiszen az üzletmenetben helyrehozhatatlan károkat okozhat és azonnal bevételkiesést eredményeznek. A bevezetőben szereplő építészeti cég is kitudja mennyi megrendeléstől esett el, amíg a problémát észrevették. Ilyenkor az a probléma, hogy egy kapcsolati űrlapnál az adatok nem reprodukálható módon az ügyféljelölt email fiókja és a vállalkozó rendszerei között ragadnak, a senki földjén, vagy ahogy az Eredet c. filmben mondták, a Limbóban.

Keresőoptimalizálási probléma

A SEO az, ami a biztonsági vagy teljesítménybeli problémát azonnal megérzi, viszont a hatását még sokáig megérezheti. A SEO nemcsak az internetes forgalom átirányításáról szól a weboldalunkra, hanem a megtartásáról is. A bebetonozott helyünk egy incidenssel azonnal semmissé válhat. Nem kell azonban meghibásodés a SEO krízishelyzethez, elég egy google frissítés, amely pl. most januárban az egyik tréner ismerősöm weboldalának forgalmát harmadolta le, hiszen műszakilag egy régi weboldala volt.

Ha beüt a krach: az incidens kezelése

Ha a probléma bekövetkezik (és valószínűleg befog, ha nem vagy előrelátó), akkor bizony a helyzetet minél gyorsabban kezelni kell. Itt egy lépésről-lépésre lista hozzá.

Ne pánikolj

A weboldal kiesésnél versenyfutás kezdődik az idővel és egy óriási teher kerül a vállalkozó vállára. Az első lépés, hogy nem szabad pánikba esni, hiszen ez csak a kiesési időt fogja növelni.  A probléma megoldásához szükség lesz a tisztánlátás képességére.

Ellenőrizd

Először is meg kell értenünk, hogy mi a probléma pontosan. A weboldal kiesést több helyről érdemes megvizsgálni.

  1. Először is érdemes több böngészőből megbizonyosodni a problémáról.
  2. Érdemes több internetszolgáltató oldaláról is ellenőrizni a probléma meglétét pl. mobilnet és vezetékes hálózatokról is.
  3. A böngésző és a weboldal cache kiürítése is lehet egy megoldás miután a weboldalon valamilyen változás volt.
  4. Ha a probléma fennáll továbbra is, akkor érdemes külső eszközökkel megnézni a weboldalt. Pl. az isitdown.com jó szolgáltatot tehet. A Pingdom -al pedig szintén a weboldal működése és válaszideje tesztelhető.
  5. A Google Analytics és a Search Console is segíthet a probléma felderítésében.

6. Ha biztonsági problémára gyanakszunk, akkor a Sucuri tehet jó szolgálatot:

Visszakövetés

Ha valaki nem találja a kocsikulcsát, akkor a társaságában levő higgadt hangok szokták megkérdezni tőle, hogy

„mikor használtad utoljára?”

Weboldal problémánál is ugyanezt kell kérdezni:

„milyen változás történt a weboldalon a legutóbbi jó működéshez képest?”

Valami biztosan történt:

„Melyik admin változtatott valamit a weboldalon?”
„Mi volt a változtatás?”
„Volt frissítés?”

Valami oka biztosan van a kiesésnek, ezt kell megtalálni és orvosolni.

Biztonsági mentés

A visszakövetés, ha nem is oldja meg a problémát, egy fontos információt adhat, méghozzá, hogy mikor volt az a változás, ami után a weboldalon a probléma jelentkezett. Ennek az időpontnak az ismeretében már megvan, hogy melyik biztonsági mentéshez kell nyúlni. Megpróbálhatjuk a legutóbbi mentést is használni, de általában a változást megelőző verzió lesz a nyerő. Erre kell visszaállítani a weboldalt. A weboldal üzemeltetés egyik fontos szolgáltatása, hogy friss mentések állnak rendelkezésre a probléma megoldásához.

Külső segítség

Ha az eddigiek sem tudták a problémát megoldani, akkor külső segítséghez kell fordulni és a lehető legpontosabban elmondani nekik az előző pontokban körüljárt problémát. Készülj az alábbiakkal:

  • Weboldal címe
  • Kapcsolati információk, ahol elérhetnek
  • Hiba leírása
  • Képernyőfotó a hibáról
  • Kiesés kezdete
  • Tesztelő eszköz adatai a hiba reprodukcióhoz pl. böngésző, operációs rendszer
  • A legutóbbi változtatások a weboldalon
  • Belépési adatok a tartalommenedzsment rendszerhez, a tárhelyszolgáltatóhoz
  • MasterCard kártyaszám

Ki tud segíteni?

A nagyvállalatok eszkalációs létrának hívják, a katonák parancsláncnak, én csak gyorshívás sorrendnek:

  1. Weboldal üzemeltető: ideális esetben itt meg is áll a történet. Ugye van weboldal üzemeltetés szerződésed?!
  2. A projektvezetőt keresd: egy komplett bejegyzésem szól róla, hogy miért őt és miért ne a fejlesztő informatikust.
  3. Weboldal készítő: a weboldal készítő nem üzemeltető minden esetben. Segíthet, de nem fog örülni, ha nincs megállapodásotok és hibával keresed.
  4. Tárhelyszolgáltató: lehetnek olyan kiesések, amelyek a tárhelyszolgáltatóhoz kapcsolódnak. Fontos, hogy telefonon kell a problémát bejelenteni, mert rengeteg igényt kapnak percenként és irányítani kell őket a saját fontossági sorrended irányába.
  5. Külső szakértők: na itt kell igazán a MasterCard majd.

Incidens megelőzése

A fenti reakció esetekben azonban már nehéz és kellemetlen helyzetbe kerül a weboldal tulajdonosa. Ezeket a legjobb megelőzni.

Biztonsági mentések

A biztonsági mentés a weboldal üzemeltetés légzsákja, azzal a különbséggel, hogy ez mindig megment, ha jól használod. Ha beüt a krach, akkor erre a korábbi stabil verzióra vissza lehet állni még akkor is, ha esetleg mindent zöldmezősen kell kezdeni. Több alkalmazás van erre és fontos, hogy üzletmenet intenzivitásnak (szép Árpád kori kifejezés) megfelelő gyakorisággal kell menteni, hogy ne legyen adatvesztés. Tehát van, akinek óránként kell, de van, akinek elég a heti mentés is.

Frissítések

Pompeius mondta, hogy „Navigare necesse est”, tehát hajózni kell. 2020-ban már mondhatta volna azt is ha a webes pályát választja, hogy „upgrade-us necesse est”. A frissítések minden fent felsorolt incidens ellen védenek. Az informatika folyamatosan fejlődik és folyamatosan kerülnek elő olyan biztonsági rések vagy nem kompatibilis működések, ami miatt frissíteni kell.

Biztonságot szolgáló eszközök

Itt a tűzfalaktól kezdve, a biztonságot szolgáló protokollokon át egészen az olyan tartalomtovábbító hálózatokról (Content Delivery Network- CDN) lehet beszélni, amelyek egy csomó támadás ellen képesek védeni. Egy érdekes funkció néhány CDN-nél, hogy a weboldal kiesés esetén is képes egy korlátozott verziót betölteni a látogatóknak. Így ahelyett, hogy a látogatók teljes kiesést látnának, képesek arra, hogy a weboldal bizonyos részét pl. top 10 oldal meg tudják nézni.

Monitoring

A monitoring nem véd meg a problémától, de a gyors felfedezését és ezáltal megoldását segíti. Itt a legegyszerűbb monitor eszközöktől (a weboldalat megszólítja/pingeli bizonyos időközönként) a bonyolult funkciókat tesztelő forgatókönyvekig sok féle megoldás van.

Teljesítmény optimalizálás

Ide maga a weboldal gyors kiszolgálása, a weboldal tartalmainak optimális tömörítése, mobil reszponzivitás kialakítása és követése és a kód méretének minimalizálása tartozik bele.

Pro megoldás: weboldal üzemeltetés szolgáltatás

Egy profi weboldal üzemeltetővel kell szerződni, aki a fentieket (megfelelő időközönként) elvégzi.

Összefoglalás

A weboldal üzemeltetés nem extra, hanem létkérdés. Ha nincs még rá megnyugtató megoldásod, akkor szinte olyan hihetetlen egybeesés (mint amikor szökőévben a hold és a napfogyatkozás egybeesik), de ez a megfelelő pillanat arra, hogy cselekedj. Hosszú idő munkája és profitja tud elégni azzal, ha a weboldalad megáll és nem lehet gyorsan helyreállítani. A látogatókat nem csak megszerezni, hanem meg is kell tartani.