ms recolored

szeptember 26, 2022

Online marketing útmutató

Kétféle ember létezik, akit érdekel és akit még nem, de fog ez a bizonyos „internetes marketing dolog”. Ma az online marketing eszközeinek köszönhetően bárki sikeres üzletet építhet kényelmesen, akár az otthonából.

Mit kell tudnod az online marketingről, mert térkép nélkül egy ismeretlen és zord tájra érkezhetsz?! Célunk az, hogy képet adjunk azoknak, kik még nem használták ki az online marketingben rejlő hatalmas lehetőségeket. Egy rövid útmutatót hoztunk a hatékony online marketingedhez.

Egy durva állítással kezdeném.

Összességében az átlagos internetfelhasználó napi 7 órát tölt az internet használatával minden eszközt beleértve, ami heti több mint 48 órát jelent online – ez egy hétnapos hét teljes két napja.

Éppen ezért az online marketing ma már egy alapszükséglet.

Vállalkozásod elindulásának kezdetén talán te is izgatott voltál, az évek alatt büszkébb lettél, mert rengeteg tapasztalatra tetté szert és talán rád is jellemző, hogy a kezdeti bizonytalan lépések után már egyre magabiztosabban mentél az úton.

De, és itt jön a de.

Az évek alatt hiába vívtad meg a magad párbajait és vetted a döccenőket is sikerrel, a korábban jól bejáratott rendszerek és üzleti lépések lehet, hogy már nem muzsikálnak úgy, mint régen.

A világban egyetlen dolog állandó: a változás.

Talán te is kapkodod a fejed, hogy mennyien használjak jól az online marketing eszközöket.

Egy új termék kapcsán ma már a legtöbb márka egy stratégiailag jól koordinált marketingkampány által vezérli annak bevezetését, amely akár a következőket foglalja magában:

  • weboldal, landing oldalak,
  • blogcikkek, videók, esettanulmányok (edukáció),
  • sajtóközlemények, PR, közösségi média,
  • hirdetések,
  • webináriumok és még sok más. 

Döbbenetes, hogy sokszor mennyi tartalomelemet, csatornát és promóciós stratégiát lehet felhasználni egy sikeres marketingkampány végrehajtásához.

Az online marketing ma egy kikerülhetetlen eszköz jó néhány iparágban és célpiacon a régi jól bevált ügyfélszerző stratégiákon kívül.

Mert miről is szól a marketing?

Arról, hogy kapcsolatot létesíts a célcsoportoddal a

  • megfelelő helyen,
  • a megfelelő időben.

A 21. században pedig leginkább online.

Mi az online marketing?

Az internethasználat napról napra növekszik világszerte – 2021-ben több mint 4,6 milliárd ember használta az internetet.

A magyarok átlagos internetezéssel töltött ideje 3,8 óra (az NMHH számára készített kutatás alapján).

Az online marketingben az internet kulcsszó.

Leginkább minden olyan marketingtevékenységet „online marketingnek” nevezünk, amelyet egy cég az interneten bonyolít le.

Az online marketing minden olyan erőfeszítés, amely az emberek elérésére, az internetet használó cég hírének terjesztésére irányul (kulcsszó: internetet használó cég).

A marketing célja ugyanis, hogy elérje az ügyfeleket ott, ahol vannak. Habár az offline marketinget gyakran az online kiegészítésére is szokták használni, a mai tévéreklámok, a nyomtatott reklámok és az óriásplakátok nem tudják hozni az internet egyedülálló előnyeit, például:

  • az elérés nagyobb hatókörét,
  • a tartalom személyre szabásának lehetőségét,
  • a hosszú távú ügyfélkapcsolatok kialakításának lehetőségét.

Az online marketingnek két ága van

Az inbound és az outbund marketing.

E témánál az inbound marketing lesz fontosabb a számodra, amely nem egy általános csodapirula az általános eszköztárával, hanem egy stabil vevőgeneráló módszer.

A marketingesek többnyire a tartalommarketinget is az inbound alá sorolják.

Rick Burnes úgy jellemzi, hogy a tradicionális marketing (ez nevezik outboundnak) arra fókuszál, hogy a vállalkozásod megtalálja a vevőit.

Az inbound marketing viszont arra, hogy a vevők találják meg a céged.

A marketingkommunikációddal tehát olyan értéket, hasznot és segítséget nyújtasz, amit a vevők aktívan keresnek.

Éppen ezért az inbound marketing aktívan használja a tartalommarketing-eszközöket, ami az online marketing kikerülhetetlen eszköze.  

A tartalommarketing inkább egy szemlélet, az inbound inkább egy eszköztár (de erősen tartalmi szemlélettel).

Erről írtunk bővebben egy hosszabb cikket itt.

 

Az online marketing célja

Nem titok, hogy a digitális marketing segítségével nagyobb és relevánsabb közönséget érhetsz el, mint a hagyományos módszerekkel, de fontos leszögezni, hogy nem minden digitális marketing kampány automatikusan online marketing erőfeszítés is egyben.

De tény, hogy a digitális marketinggel speciálisan azokat a potenciális ügyfeleket célozhatod, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg terméked.

Gyakori, hogy a jól bevált szokások néha kényelmes komfortba babusgatnak minket és nem vesszük észre a változásokat körülöttünk.

Pedig az online marketing még arra is lehetőséget és eszközöket ad, hogy

  • megfeleljünk a folyton változó ügyféligényeknek,
  • idomuljunk a tartalomfogyasztási szokásaik átalakulásához (ha kell videókat gyártunk, ha szükséges, akkor infógrafikákkal edukálunk és így tovább),

Például a videót használó marketingesek 83%-a azt állítja, hogy a videó segített nekik potenciális ügyfeleket generálni, az emberek 84%-a pedig azt állítja, hogy egy márka videójának megtekintése révén vásárolt már meg terméket vagy szolgáltatást.

  • folyamatosan felhasználóbarátabbá tegyük a folyamatainkat.

Célok pontosan

  • Márkaismertség: szélesebb közönséget érhetsz el és növelheted a márkád felidézhetőségét és ismertségét.
  • Elköteleződés: minél több embert rávehetsz arra, hogy kapcsolatba lépjen a márkáddal és elköteleződjön.
  • Potenciális ügyfelek generálása: elérheted, hogy felvegyék veled a kapcsolatot.
  • Értékesítés: növelheted az eladásokat és a bevételt.

Ebből is következik, hogy ma egy online marketinges rengeteg izgalmas terület hódító hadvezére.

Az online területek meghódítója.

Melyeknek is pontosabban?

Online marketing stratégiái, a meghódítandó online területek

Érd el a megfelelő embereket, a megfelelő helyen, a megfelelő időben – talán ez a mondat visszaadja az online marketing egyik legnagyobb esszenciáját.

Az internetes marketing nem csupán új ügyfelek vonzását szolgálja. Méghozzá ott, ahol mozognak, személyre szabott üzenetekkel.

Hanem a hűséges, hosszú távú ügyfélbázis fenntartásában is segít.

Mivel ötször többe kerül egy új ügyfél bevonzása, mint egy meglévő megtartása, ez ugyanilyen fontos cél.

Az online marketingben jóval több lehetőséged van az ügyfelek elérésére, beleértve az e-maileket, a videókat, a közösségi médiát és a keresőmotorokat.

Ezeket alkalmazhatod

  • a márkaismertség növelésére,
  • erős online közösség kialakítására
  • és az ügyfelek hűségének megőrzésére is.

Az online marketinggel egyszerűbb megtalálnod a közönségedet az interneten, illetve egyszerűbbé teheted számukra, hogy ők is megtaláljanak téged.

Az online marketing stratégiák közé tartozik a SEO, az e-mail, a közösségi média, a PPC és más internethez kapcsolódó módszerek. (A Search engine marketing (SEM) általában tovább kategorizálható a SEO és a PPC hirdetésekbe.)

Az online marketing magában foglalja a tartalom e-mailen, keresőmotorokon és közösségi médián keresztül történő megosztását – tehát a fizetett hirdetéseket, az újracélzást (retargeting és remarketing) is.

Az online marketing nem csak a tartalomalkotás feladatait takarja, de köztük van olyan is, mint a PPC licitálás vagy épp a weboldaltervezés.

 

1. E-mail marketing

Az e-mail marketing a múltban jó párszor nagyokat ugrott és fejlődött, de továbbra is az egyik olyan online marketing erőfeszítés, amely a legmagasabb megtérülést hozza az online marketingben.  

Az e-mail marketing sikerének egyik alapja:

  • Személyre szabás
  • Szegmentáció

A személyre szabás egy kampányban például az ügyfeleknek az e-mail-listádban meghatározott csoportokra való felosztására összpontosít, tehát sokkal konkrétabb tartalommal célozhatod meg őket.

A személyre szabott e-mail kommunikáció pedig alap.

A listaépítésnek hála egyre több ember elérésére van lehetőség, amelynek költsége minimális, ezután pedig egyedi ajánlatokat, értékes tartalmakat tudsz adni a listádon szereplőknek (kampánynál már egy felmelegített közönségnek küldheted ki az ajánlatodat).

Az e-mail marketing építi a bizalmat.

Az e-mail marketing építi a szakmai hírneved.

2. Tartalommarketing

Segítőszándékú, párbeszédalapú kommunikáció.

A tartalommarketing célja a releváns írott, letölthető vagy akár vizuális tartalom létrehozása és megosztása, hogy célközönséged megismerhesse márkád, szakértelmed, terméked vagy szolgáltatásod.

A tartalommarketing stratégiával rendelkező cégek 48%-a kihasználja például a blogírást. (HubSpot blogkutatás, 2021)

A Google szerint a tartalom az első két rangsorolási tényező egyike a weboldaladat illetően.

Minél lenyűgözőbb tartalmat hozol létre, annál nagyobb az esélyed arra, hogy új forgalmat (látogatók a honlapodon) és leadeket (érdeklődők) hozz az organikus keresésből.

A tartalommarketing lehetővé teszi, hogy

  • saját csatornádon terjeszd akár a tartalmadat (ez akár ingyen van)
  • értékes, az ügyfeleknek (vagy érdeklődőknek) szóló tartalmat adhass,
  • választ, megoldást nyújthass egy problémára, választ egy kételyre,
  • elősegítsd a vásárlói döntéshozatalt.

A tartalom szinte bármilyen formában megjelenhet a tartalommarketingben. Fényképeket, blogokat, podcastokat, vírusvideókat is tartalmazhat.

A munka során fontos meghatározni:

  • a csatornákat (forgalom),
  • a csatornákon terjesztett tartalmakat (leadgenerálás pl. bloggal, vendégbloggal, YouTube-csatornával, Facebook-oldallal, esettanulmányokkal),
  • az elérni kívánt konverziót (sales),
  • a vásárlói útvonalakat (ügyfélszerzés- és megtartás).

Kérdéseid volnának a tartalommarketing kapcsán?

Egy hosszú cikket szenteltünk a – vélhetően – összes kérdésedre.

3. PPC marketing

Ha azt mondom, hogy PPC, akkor talán te is a messze a legnépszerűbb PPC-hirdetési platformokat fogod felhozni, a Google AdWords-t és a Facebook-ot.

A Pay per click, azaz kattintásonként fizetett hirdetések az online marketinges ütőkártyái.

A kattintásonkénti fizetésű hirdetés (ez a PPC) hasonló a keresőmarketinghez.

Azonban nem korlátozódik a Google-ra és versenytársaira.

A legtöbb közösségimédia-hálózat is lehetővé teszi olyan hirdetések létrehozását, amelyek természetes módon épülnek be az internetező hírfolyamaiba, miközben te fizethetsz a weboldaladat érintő kattintásokért.

A Facebookon olyan hirdetést hozhatsz létre, amely úgy néz ki, mint egy Facebook állapotfrissítés.

Legismertebb platformja valóban a Google, de ma már a LinkedInen, Instagramon vagy a Facebookon is lehet fizetett hirdetéseket feladni. A PPC hirdetések előnyei, hogy ezek a „tartalmak” beékelődnek az őket körülvevő tartalomba.

 

4. Keresőoptimalizálás

Érdekel valami? Általában te is egy online kereséssel kezded a válaszkeresést.

A weboldalak forgalmának 93%-a a keresőkből érkezik.

A keresőoptimalizálás vagy a SEO növelheti weboldalad láthatóságát és helyezését. A folyamatos finomhangolt SEO stratégia növelheti a konverziókat is.

A megfelelő mennyiségű látogató megszerzése és belőlük érdeklődő vagy vásárló generálása a sikered kulcsa.

Ha jó tartalmad van (ami a sikeres SEO egyik alapja), azt nem lehet elkaszálni.

A látogatók ebben az esetben folyamatosan érkezni fognak.

A keresőoptimalizálás célja, hogy ezeket a nagy számú látogatókat irányítsa a weboldaladra. Azokat, akik magas vásárlási szándékkal rendelkeznek, ott pedig ajánlatot vagy visszahívást kérjenek.

A SEO-val abban a pillanatban lehetsz ott válaszként, amikor épp azzal a problémával foglalkoznak az emberek, amire a te terméked az egyik lehetséges megoldás.

A SEO előnyeiről bővebben itt.

5. Közösségi média

2020-ban átlagosan naponta több mint 1,3 millió új felhasználó csatlakozott a közösségi médiához, ami nagyjából 15, 5 új felhasználónak felel meg minden egyes másodpercben.

A közösségi médiában bemutathatod márkád személyiségét és közvetlenül meghallgathatod ügyfeleidet.

A Moonshot is a marketinggel és vállalkozókkal kapcsolatos tartalmakat készít követői számára.

Tartalmaidat az is meghatározza, hogy milyen platformra készíted azokat.

Az Instagram természetesen a látványra koncentrál.

Vállalkozásod pedig kiaknázhatja ezt azáltal, hogy gyönyörű tartalmakhoz kapcsolódó képeket és videókhoz készítesz. A jelenlegi trendek azt mutatják, hogy a közösségi média marketing gyorsan változik.

Míg a közösségi platformok mindig is jók voltak a potenciális vagy meglévő ügyfelek organikus elérésében (és ingyenesen), ez lassan egyre kevésbé igaz.

Változnak a stratégiák, a tartalomfogyasztási szokások is, amikhez illeszkedni kell.  

Itt érdemes megemlíteni az online PR és influencer marketinget is, a véleményvezérek aktivitását kihasználva szerezhetsz látogatókat és érdeklődést a terméked iránt.

6. Weboldal

Vállalkozásod van? A webes jelenlét alap.

A vállalkozásod sikere annak minőségén, felépítésén, működésén és üzenetén múlik.

Általában semmi misztikum és csoda nincs az IT projektekben.

Egy weboldal stratégiai megtervezése, egy online értékesítési folyamat (igen, ebben a weboldalad is a része) épp olyan, mint a fogyás, egyszerű alapelveket kell követni sokáig, méghozzá önfegyelemmel.

Mit keresnek az emberek az online térben?

Minőségi, informatív és hiteles weboldalakat, ahol könnyű a navigáció és felhasználóbarát a felület. Ahol a tranzakciós lehetőségek egyszerűek és biztonságosak.

Kényelmes a használatuk számos eszközön keresztül.

A weboldaladon érdekes és hasznos tartalmai növelik az organikus forgalmad, ezáltal a hirdetési költségeid is csökkenhetnek.

A weboldalad segíthet a forgalom, a konverziók, a márkaismeret, a hitelesség és a bevételek növelésében.

Neked olyan weboldalra van szükséged, amely vonzza az érdeklődőket, vásárlásokat generál, építi a hitelességedet.

 

7. Affiliate marketing 

Ez egyfajta ajánlási marketing.

Mit szólnál egy olyan pénzkereseti lehetőséghez, ahol te vagy a közvetítő és más termékeit ajánlod képességeid megcsillantatásával?

Pont ezt nyújtja az affiliate.

Ha affiliate marketingre adod a fejed, akkor gyakorlatilag egy közvetítővé válsz.

Ez az eszköz segít kihasználni más tartalomkészítők/bloggerek befolyását.

Ezzel a módszerrel lényegében más tartalomkészítőkre ruházod át a marketinged egy díj ellenében.

Az affiliate marketinges feladata a termék népszerűsítése (saját eszközeivel), az érdeklődők és leginkább vásárlók szerzése.

Ezt a díjat teljesítményük (többnyire értékesítése) alapján fizeted nekik. Minden egyes eladás után jutalékot fizetsz.

Ez egy mindenki számára előnyös helyzet, mivel motiváltak lesznek arra, hogy magasabb jutalékért több értékesítést hajtsanak végre.

Úgy is működhet, hogy a nyereséget megosztod más vállalkozókkal, cserébe egymás termékeit reklámozzátok.

Az affiliate marketingről itt írtunk.

8. Remarketing és retargeting

A remarketing az a folyamat, amely visszahozza azokat a felhasználókat, akik korábban kapcsolatba léptek az oldaladdal.

Ha engedélyezte sz illető a remarketinget, akkor hirdetésekkel megcélozhatod őket, azokat a felhasználókat, akik eljutottak weboldaladra, de nem konvertáltak.

A remarketingkampányok jelentősége a potenciális ügyfelek generálásában játszik fontos szerepet.

A remarketing kifejezést a Google Adwords Display Hálózata kapcsán használjuk, az újracélzás (retargeting) alatt pedig a remarketing mögötti marketing megközelítést értjük.

Mi is az a remarketing, itt írtunk róla.

Már sejtheted, mekkora is valójában az online marketing.

Tudod, hogy milyen hatalmas teret töltenek be ezek az egyes kategóriák.

OK, már érted a lényeget.

Amit még feltétlenül előnyként érdemes megemlíteni az online marketing kapcsán.

Az online marketing mérhető

Az online marketinged tervezésénél figyelembe tudsz venni egy olyan alapigazságot is, mint hogy az emberek hogyan jutnak hozzá a különböző információkhoz, mi alapján hoznak döntést és milyen motiváló erők hatnak rájuk.

Egy potenciális vásárló vagy ügyfél viselkedése is egyszerűbben előre vetíthető, mint gondolnád.

Ezek az igazságok hatással vannak a marketingsikereidre.

Az online marketing mérhető.

Csak egy példa.

Az elkötelezettségre lehet mérési támpont az oldalmegtekintések, a reakciók, az átkattintási vagy megnyitási arányok, alkalmazásletöltések száma.

Ha már tudod, hogy milyen marketingeszközöket és alapszabályokat kellene (fel)használnod, már csak rendszerbe kell építened őket.

Az online marketing ezért költséghatékony.

A valós idejű adatok, a folyamatos mérés és a pontosabb célzás révén.

Alap analitikai eszközök, amiket ajánlott beépítened a weboldaladba:

  • Google Analytics (a GA4-et),
  • Google Search Console,
  • Facebook Pixel

Az online marketingben elemző szoftverek segítségével a marketingtevékenységek szinte bármely aspektusának megtérülését mérheted, akár napi nyomon követéssel.

Az online marketing segítségével azonosíthatod az emberek viselkedésének tendenciáit és mintáit is.

Gyakran költséghatékonyabb, mint a hagyományos hirdetés és lehetővé teszi a napi mérést, ezáltal a finomhangolást és a pénzed optimális felhasználását is.

Hogyan kezdj bele az online marketingbe?

Az online marketingbe való fejesugrás első és kihagyhatatlan lépései közt vannak, hogy

1. Meghatározod a célodat

Mit is szeretnél elérni az online marketing eszközeivel?

Hiába a különböző eszközök, ha nincs cél, csak feleslegesen fogsz költeni időt és pénzt. Az online marketingben a cél egészen különböző lehet.

  • Növelheted a forgalmadat a honlapodon.
  • Növelheted a márkaismertséged.
  • Leadeket generálhatsz.
  • Eladásokat növelhetsz.

A célok kapcsán mindig légy konkrét. Mert csakis az mérhető.

A cél legyen elérhető, releváns és időhöz kötött.

Mit, mikor, mennyi idő alatt.

2. Ismerd a célközönséged

Azonosítsd őket.

A célközönséged a vállalkozásod lelke.

„Nem mindenki a vásárlód”.

Alapvető fontosságú, hogy tisztában legyél azzal, hogy kit szeretnél elérni.

A második lépés tehát a célcsoport, a buyer persona (ideális vásárlód személyisége) megismerése, utána pedig annak elérése.

Az online marketing lehetővé teszi, hogy csak azokat a potenciális ügyfeleket célozd meg, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg a terméked.

A marketing stratégiád az ő igényeik és problémáik köré kell építened.

Éppen ezért létfontosságú, hogy megismerd a célcsoportod és kiderítsd mire vágynak, milyen problémára keresnek megoldást.

Az online marketing eszközei (és a digitális marketing) lehetővé teszi, hogy értékes betekintést nyerj a fogyasztói viselkedésbe.

3. Építs egy rendszert

Ne kampányokban gondolkodj.

Az igazán hatékony marketinghez szükséged van egy hosszú távú stratégiára.

Ez lesz az online marketing stratégiád.

Ez lesz az alaprajz.

Ha stratégiával állsz hozzá az online marketinghez, akkor a megfelelő üzenetet a megfelelő időben a jó célcsoportnak küldöd majd el, ezzel biztosítva a konverziót.

A marketing világa dinamikus és folyamatosan változik

Igen, változik – a trendek, a technológia és a taktikák soha nem stagnálnak.

Ha teljesen új vagy az online marketingben, az indulás ijesztő folyamatnak tűnhet.

És jó okkal: az online marketing folyamatosan fejlődik.

Ráadásul ma már online eszközökkel folyik gyakran a vásárlók/ügyfelek oktatása is, akár az ügyfélszolgálatot tekintjük, akár a cégen belüli oktatást (a kollégák számára).

Tehát a marketingben található adatok és annak eszköztárának integrálása a céged többi részlegébe lassan kikerülhetetlenné válik.  

Azok, akik kihasználjak az online marketing előnyeit, azok minőségi potenciális ügyfeleket generálnak, növelik a konverziókat és növelik az ügyfelek megtartásának esélyeit.

Ha helyesen alkalmazzák, akkor tartós ügyfélkapcsolatokat és hűséges ügyfélbázist építhetnek ki, amely nagyobb sikert eredményezhet nekik.

Te döntesz, hogy köztük leszel-e.

Segítünk neked kiépíteni a folyamatokat.

Webes stratégia workshoppal, erős projektmenedzsmenttel, weboldallal és tudatosan felépített online marketing folyamattal.

A Moonshot üzleti eredmények elérésére reszelt weboldalakat készít és a vállalatok inboxát internetes érdeklődők leveleivel tölti meg. Leveszi az IT és az online marketing terhét a válladról. Biztosítjuk a vállalatodnak az új ügyfelekkel a friss vért a működéshez. A jövőbeli túlélést.