ms recolored

október 10, 2022

Online marketingstratégia-tervezés 4 kulcsfontosságú lépésben

Mit tartalmaz egy online marketingstratégia? És mi van akkor, ha neked még mindig nincs ilyen? Alapos tervezés nélkül értékes lehetőségek úsznak el előtted, vagy egy versenyló helyett egy használhatatlan, vérszegényen konvertáló öszvért kapsz. 

Mi az online marketingstratégia egyszerű és gyors receptje?

Ciki szerinted leírni azt, hogy: „Türelem?”.

Az emberek által feltett kérdés mindig úgy hangzik, hogy arról a titokról beszéljünk neki, ami az aranyat érő marketingtervhez a lehető legkevesebb munkával vezet hozzá.

Mert mindenkit el akar érni, aki a célcsoportja.

El kell érnie azt, aki inkább hallgatja az infót (podcast), aki inkább olvas (blog) és képeket szeret nézegetni (Insta); és azt is, aki mindennap a közösségi médiával kezd.

Igen, ez elképesztően sok idő és energia.

A stratégia asztalának megépítéséhez pedig, kell, hogy legyen

a) láb,

b) láb,

c) láb

és

d) láb.

Azaz négy láb.

Biztos alapok nélkül fel fogsz dőlni. De mi adja az alapot az online marketing stratégiádhoz?

Az online marketing egy stratégiai játék.

Ebben a stratégiai játéktáblán pedig te mozgathatod a tényezőket, a cselekményeket, a történéseket és a játék menetét.

Épp, mint egy hadvezér, aki még a csata előtt a terepasztalon lejátssza az ütközetet. Akár egy egész háborút. Előre láthatod, hogy milyen lépésednek, döntésednek mi a következménye.

Megpróbálod tehát előre kitalálni, hogy még mielőtt bekövetkeznének a „filmbeli események”, előre tudd, hogyan reagálj majd rájuk.

Ugye, extrém izgatottságot érzel?

Ismeretlen tényezők helyett előre felkészülsz minden eshetőségre.

A marketingterv épp ezért egy olyan dokumentum, amely részletesen ismerteti az összes marketingtörekvésed az elkövetkezendő években.

Rámutat a teljes ügyfélszerzési folyamatodra.

Minden egyes marketingcsatornára.

Minden egyes taktikára.

Ehhez azonban ki kell derítened

Egy dologban tehát megegyezhetünk. Ahhoz, hogy a marketinged nyikorgás nélkül működő ügyfélszerző gépezet legyen, stratégiai tervezés szükséges.

Ehhez ismerned kell az alapokat, a legfrissebb taktikákat és technikákat is.

Az online marketinget többek között ezért nem tudják hatékonyan oktatni az egyetemeken, mert túl gyorsan változik.

És az egészhez hab a tortán, hogy rendszerszintű szemléletet is követel a részedről.

Szóval el is jutottunk a marketingtervhez.

És mindahhoz az infómennyiséghez, amit a marketingterv elkészítéséhez ki kell derítened.

De mi is az a marketingterv?

Miért olyan fontos és mik a pontos részei és lépései?

Az igazán komoly cégeknél a marketingterv az üzleti terv része.

Lényegében olyan különböző ügyfélszerző tevékenységekről van szó, amelyeket összegyúrva megkapjuk a teljes marketingstratégiánk.

Tehát nem elég a szolgáltatásod ajánlatának kidolgozásába fekteti minden idődet, ha közben az ügyfélszerzést pedig teljesen elhanyagolod.

Ügyfelek nélkül nincs vállalkozás.

Ahhoz pedig, hogy ügyfeleink legyenek, kommunikálni kell a termék létezéséről és előnyeiről is.

A marketingnek összhangban kell lennie a vállalkozásod által ígért és elérni kívánt üzleti céllal.

Ha könyvelőként az a célod, hogy „megkönnyítsd a kisadózók mindennapi adminisztrációját”, akkor azt.

Ha a marketingautomatizmusokat megvalósító szoftvereddel az a célod, hogy „felszabadítsd a vállalkozók életét a napi 16 órás munkanaptól”, akkor az.

Mint ahogy a Nike márka célja az, hogy “motivációt és inspirációt nyújtson a világ sportolóinak”.

Ehhez tisztában kell, hogy legyél azzal:

  • ki a célcsoportod?
  • hogyan fogod elérni őket?
  • hogyan fogod újra vásárlásra bírni őket?

A marketingterv felépítése, röviden

   A következő négy kulcsszót jegyezd meg.  

1. Piaci helyzet

2. Konkurensek

3. Célok

4. Stratégia

Erre a négy területre kell válaszokat és megoldásokat keresned.

Mindezt részletesen.

A klasszikus marketingterv felépítés ezt a négy területet egy picit részletesebben kibontja, a piaci helyzeten belül olyan részkérdéseket is boncolgat, mint

  • hová pozícionálod a terméket, szolgáltatást (prémium termék vagy a legolcsóbb termék egy adott piacon);
  • kire lősz (demográfiai és pszichográfiai jellemzők, célcsoport, buyer persona);
  • mik a terméked/szolgáltatásod legfőbb előnyei a konkurensekhez képest, az USP-d (ami megkülönböztet a piacon);
  • mik az aktuális piaci trendek.

Megismerheted a piaci erőket és mozgatórugókat.

Kétféle elemzést ajánlunk ehhez (piaci ismeretek megszerzéséhez).

1. SWOT elemzés (erősségek, gyengeségek, kockázatok, esélyek)

A SWOT elemzéssel feltérképezhetjük egy piac, iparág, üzlet, termék, szolgáltatás stb. piaci életképességét, illetve megismerhetjük, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból. Köszi wikipedia

2. PEST elemzés (gazdasági erők, társadalmi erők, technológiai erők, iparági trendek, politikai erők)

A SWOT analízishez hasonlóan a PEST négy komponenst tartalmaz: P olitical, E conomic, S ocial / Cultural és T echnological.

A célközönség és buyer personák felállítása kulcsfontosságú, mert alapjaiban határozza meg a teljes marketingstratégiát és kommunikációt.

Éppen ezért mindent tudni kell róluk.

Hol a lakhelyük, koruk, nemük, hobbijuk, problémájuk, kifogásaik, érdeklődési körük, szokásaik, személyiségük.

Az online marketing lehetővé teszi, hogy csak azokat a potenciális ügyfeleket célozd meg, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg termékét vagy szolgáltatását (egy tv-hirdetés, óriásplakát, számos offline módszer esetén jóval korlátozottabb a lehetőséged).

Személyre szabott, nagy konverziót eredményező marketingüzeneteket küldhetsz az online marketing segítségével (például a közösségi média célzási funkciói, PPC vagy SEO stratégia is ezt segíti elő).

Piaci erők alá sorolhatod a konkurenseket is.

Ugyanis beleköphetnek a levesedbe és befolyásolhatják, hogy mennyire van esélyed labdába rúgni egy adott piacon.

Ha nem vagy tisztában a pontos céljaiddal, nem is fogod tudni őket teljesíteni.

Tehát tudnod kell, mi az, ami működik – és mi az, ami nem.

Ehhez mérföldköveket és KPI-kat vagyis fő teljesítménymutatókat tűzöl ki. Sőt figyelembe kell venned, hogy néhány marketingcsatorna vagy marketingmódszer csak lassan hozza meg a gyümölcsét.

Olyan ez, mint a maraton (például a keresőoptimalizálás, tartalommarketing kifejezetten ilyen).

De rövidtávú, gyorsan elérhető célokat is kitűzhetsz, amelyek gyorsabban adhatnak visszajelzést, hogy megfelelő irányban haladsz-e.

A céljaidat meghatározhatod a SMART módszerrel is:

S – specific (konkrét)

M – measurable (mérhető)

A – achievable (elérhető)

R – relevant (releváns)

T – time-boxed (időben korlátozott)

Példa egy általános célkitűzésre:

„A jövőben kevesebb édességet eszem és többet mozgok.”

 Helyette inkább:

„A következő 1 évben csak heti egyszer eszem egy szelet csokit és heti háromszor futok egy órát átlag 10 km/h-ás sebességgel.”

Ugyanez a helyzet az üzleti célokkal is, a több pénzt keressünk célkitűzés egy cégnél nem cél.

Nem elég konkrét, nem mérhető.

Marketingstratégia – járd körbe a hogyan fogom elérni kérdését

Ha a fenti kérdésekkel tisztában vagy, akkor tudnod kell, hogy konkrétan hogyan fogod elérni ezeket.

Ezek a gyakorlati lépések, a taktikák és technikák felvázolását fogják jelenteni, a kisebb majd nagyobb mérföldkövek eléréséhez.

A marketingstratégia lépései közt van:

  • milyen áron adod a terméked,
  • milyen ajánlatot adsz,
  • milyen csatornán terjeszted,
  • milyen hirdetési stratégiával,
  • hogyan különbözteted meg,
  • hogyan pozícionálod,
  • milyen a marketingköltségvetésed (amivel ezt megvalósíthatod)

…és így tovább.

Tudod kell, hogy mennyi erőforrást fog igényelni a munka.  Mind a hosszútávú stratégia, mind a rövidtávú taktikai lépések megvalósulása.

A konkrét stratégiai lépések, amiket az ügyfélszerzés, ügyfélmegtartás és akár az ügyfél újraaktiválása során megteszel.

Pénzbe kerülhetnek az emberi erőforrások, a kreatív anyagok, hirdetések, marketingszoftverek használata, domain, számlázóprogram.

Ezen a ponton felvázolod, hogy az egyes stratégiai lépések hogyan állnak össze egyetlen hatalmas, összefüggő ügyfélszerző gépezetté.

A stratégiai lépések lehetnek:

  • értékesítési taktikák,
  • hirdetési stratégia,
  • árazás,
  • tartalomstratégia,
  • kampányok.

Mindig elérhető, reális és valós határidőket és célokat adj meg.

Milyen egy profi online marketingterv?

Mivel 2020-ban a népesség 83%-a internetfelhasználó volt és ebből 73,5% social media felhasználó is, a marketingterv elkészítése során az online marketingtervedre különösen nagyobb figyelmet kell szentelned ahhoz, hogy sikeres legyen a céged. 

A magyar internetezők közül 84% havonta, 73% minden nap használja az internetet, állítja az NRC kutatása.

A Facebookon több mint 2 milliárd ember lóg havonta a világon.

Tehát a digitális marketing segítségével jóval szélesebb körű és akár relevánsabb közönséget érhetsz el, mint a hagyományos módszerekkel.

Azokat a potenciális ügyfeleket célozhatod meg, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg terméked.

Költséghatékonyabb hirdetési módszert ígérve lehetőséged van a napi mérésre, adatgyűjtésre is, ezáltal könnyebb a finomhangolás és a pénzösszegek optimális felhasználása.

Ha márkádnak erős alapjai vannak (vízió), akkor könnyebb és hatékonyabb az online marketinged, az online kommunikációd is.

Egy profi online marketingtervre jellemző

  • az egyszerűség

Átlátható, könnyen és gyorsan megérthető – neked, a munkatársaknak, az üzlettársadnak vagy akár egy külsős befektetőnek (aki az iparágadhoz kevésbé ért). Egyszerű és életképes, mégis működőképes stratégiát mutat be.

  • logikusan felépítés

Egymásra épülő részekkel, könnyen érthető kivitelben születik meg. Ha valami nehezen befogadható, legyen illusztrálva. Ha valami nagyon fontos, legyen jelezve (például kiemeléssel).

  • könnyen módosítható

Az online marketingben egy dolog állandó. Az, hogy folyton változik. Könnyen módosítható formában készítsd el, igényesen szerkesztett verzióban.

Miután tudod, hogy mi a terméked legnagyobb előnye, tudod, hogy kinek akarsz pontosan értékesíteni, tudod, hogy milyen áron és milyen piacon fogsz mozogni, határozd meg, hogy milyen csatornákon fogsz kommunikálni.

Online.

Ez függ a céloktól, a rendelkezésedre álló erőforrásoktól is.

Ha szakemberhez fordulsz, akkor azok feladata lesz a márkaismertség növelése és a leadek generálása a vállalkozás rendelkezésére álló összes digitális csatornán – ingyenesen vagy akár fizetősen is.

Az alábbi eszközökkel kalkulálj, ha online marketingstratégiát tervezel:

Saját honlap

SEO

Google Ads

Social media: Facebook, TikTok, Linkedin stb.

Tartalommarketing (Blog, esettanulmányok, letölthető csalik, social media posztok)

Hírlevél

Affiliate marketing

PR

A digitális tartalom és az online marketing annyira elterjedt, hogy a fogyasztók ma már elvárják és támaszkodnak rájuk a márkák megismerése során.

Miközben a digitális marketingstratégia lehetővé teszi, hogy ne pazarolj pénzt a rosszul teljesítő csatornákra.

Függetlenül attól, hogy mit értékesítesz, a digitális marketingstratégiád továbbra is magában foglalja a buyer personák kialakítását, a célcsoportod igényeinek azonosítását (fájdalompontok beazonosítását), az értékes online tartalmak létrehozását.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden vállalkozásnak ugyanúgy kellene megvalósítania a digitális marketingstratégiáját.

Érd el a megfelelő embereket, a megfelelő helyen, a megfelelő időben. Talán ez a mondat visszaadja az online marketing egyik legnagyobb esszenciáját. Segítünk megalkotni az online marketingstratégiád.

Online marketing workshopunk segítségével kézen fogunk és kivezetünk az online marketinged rejtelmeiből.